چین به‌ دنبال ارائه قوانین فضایی خود در سال ۲۰۲۰

آژانس فضایی ملی چین (سی‌ان‌اس‌آ CNSA)گفته‌است: چین همواره از قانون بین‌المللی فضا پیروی کرده و تلاش عظیمی برای معرفی قوانین خود تا سال ۲۰۲۰ دارد. ژو داژه مدیر سی‌ان‌اس‌آ اعلام کرد که چین هم‌اکنون سیاست‌ها و قوانینی را در مدیریت پرتاب‌های فضایی داخلی، ثبت اشیا فضایی و کاهش و جلوگیری از تولید زباله‌های فضایی در طی کارگاه قانون فضا در سال 2014، تنظیم کرده‌ است.

گزارش اعزام فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی

 

بامداد روز دوشنبه، سه فضانورد تیم جدید فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی به همراه فضاپیمای روسی با نام Soyuz TMA-15M که به وسیله راکت فضاپیمایی با همین نام حمل می شد، به مدار زمین فرستاده شد.

پایگاه‌های فضایی فراموش‌شده‌ی ناسا+تصاویر

یک عکاس آمریکایی در مدت 25 سال با سفر به مناطق مختلف این کشور، مجموعه تصاویری از سایت‌های فضایی متروکه ناسا تهیه کرده است.
به گزارش ایسنا، این سایت‌های پرتاب فضایی که تا چند دهه قبل برای انجام مأموریت‌های مهم فضایی از جمله انتقال فضانوردان به مدار زمین مورد استفاده قرار گرفته بودند، اکنون به مکان‌هایی متروک و فراموش‌ شده تبدیل شده‌اند.

برنامه کاربردی کاوشگر خورشیدی (Solar Explorer) ویژه‌ی تلفن همراه+دریافت فایل

با استفاده از این نرم‌افزار که رزولوشن اچ دی نیز دارد می‌توانید اجرام آسمانی را در منظومه شمسی مشاهده کرده و اطلاعات کاملی در خصوص هریک از آن‌ها به دست آورید.

سه فضانورد عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند+تصاویر

 

سه فضانورد روسی، آمریکایی و ایتالیایی با فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شدند.
این فضانوردان برای یک ماموریت شش‌ماهه، ساعاتی پیش با فضاپیمای سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به ایستگاه فضایی بین المللی عزیمت کردند.

ریزماهواره‌ها

این روزها کاربرد ماهواره‌ها در زندگی روزانه انکارناپذیر شده‌ است. از ارتباطات گرفته تا کاربردهای پزشکی همه با فناوری فضایی ممکن شده و یا بهبود یافته‌اند. در این میان، میکرو/نانوماهواره‌ها به علت امکان ساخت و پرتاب راحت، سریع و ارزان‌ و به علت کم وزن بودن، به طور خاص در دو سال اخیر رشد چشم‌گیری داشتند.

جی‌پی‌اس (GPS) چیست؟

سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) به سامانه‌ای متشكل از 28 ماهواره اطلاق می شود كه هر یك از آنها با قرار گیری در یك آرایش مثلثی (3 تایی) می توانند قسمتی از كره زمین را تحت پوشش قرار داده و ناوبری نمایند.

پرتاب نخستین هواپیمای فضایی اروپا به فضا

به گزارش ایسنا، این خبر را شرکت «فضایی آریان» پس از تاخیر سه‌ماهه به دلیل تنظیم برنامه پرواز این ماموریت اعلام کرد. این سامانه بدون‌سرنشین که به اندازه یک خودرو است، توسط موشک سبک اروپا به نام «وگا» (Vega) و طی پروازی 100 دقیقه‌ای به مدار پایین زمین فرستاده می‌شود و در آنجا طرح‌هایی را برای ساخت نوعی سامانه فضایی شاتل‌مانند و قابل استفاده دوباره ارائه می‌دهد.

مديريت خلاق در برنامه‌هاي پهپادي دارپا+دریافت نسخه‌ الکترونیکی

نویسنده: Jeffrey A. Drezner
مترجم: امير توكلي كاشي
تهیه‌کننده: موسسه رها، راهبرد فردا
سال انتشار: 1385

سياست‌هاي مالي و حمايتي در صنعت هواپيماسازي غيرنظامي+دریافت نسخه‌ الکترونیکی

نویسنده: امیر توکلی کاشی
تهیه‌کننده: موسسه رها، راهبرد فردا-تهیه شده برای شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)
سال انتشار: 1388

داستان سفر به فضا، از رویا تا واقعیت+دریافت نسخه‌ الکترونیکی

نویسنده: سیروس برزو
ناشر: به سفارش سازمان فضایی ایران

تعريف علم سنجش از دور

سنجش از دور دانش پردازش و تفسير تصاويری است که حاصل ثبت تعامل انرژی الکترومغناطيس و اشياء می باشند.

اتحاد فضایی روسیه و چین بر علیه غرب

 

مقامات دو کشور برای انجام فعالیت‌های تازه علوم هوافضا و گسترش همکاری‌های مشترک توافق کرده و آژانس فضایی روسیه به صورت رسمی از آغاز همکاری های علمی و پژوهشی مشترک با کشور چین از ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

روسیه در حال ساخت پایگاه فضایی اختصاصی

روسیه با هدف تسهیل دسترسی مستقل به فضا، در حال ساخت پایگاه فضایی اختصاصی وستوچنی است. به گزارش سرویس فناوری ایسنا، پایگاه فضایی بایکنور از سال 1994 تا 2050 میلادی توسط آژانس فضایی فدرال روسیه – روس‌کاسموس – اجاره شده و این کشور سالانه مبلغ 115 میلیون دلار به عنوان اجاره‌بها به کشور قزاقستان پرداخت می‌کند.

دکتر سورنا ستاری: ایران نیازمند آغاز مگاپروژکت‌ها در صنعت هوایی است


دکتر ستاری: باید تلاش کنیم همان اتفاقی که در ساخت توربین های صنعتی رخ داده است در صنعت توربین های هوایی نیز اتفاق بیفتد زیرا کشور به این توربین ها نیاز جدی دارد. از همین رو تمامی کسانیکه در این حوزه فعالیت می کنند مورد حمایت جدی و کامل معاونت قرار می گیرند.

ارسال یک کاوشگر روباتیک به سطح ماه با پول‌های اهدایی

براساس گزارش‌های منتشر شده، هزینه ساخت و ارسال این کاوشگر روباتیک که می تواند به بیش از 500 میلیون پوند برسد، قرار است از سوی افراد علاقه مند پرداخت شود.
گفته می شود، افراد اهدا کننده می توانند به میزان پول اهدایی شان ، عکس ها، متن و یا «دی ان ای» خود را که در درون یک کپسول زمان قرار داده خواهد شد، در سطح کره ماه دفن کنند.

فضاپیماهایی که پرینت گرفته می‌شوند

چاپگر سه بعدی، دستگاهی جذاب برای تولید اشیای سه بعدی از مدل‌های سه بعدی و یا داده‌های الکترونیکی است. این روبات صنعتی از طریق فرآیندهای افزایشی و لایه به لایه، تحت کنترل کامپیوتر کار می‌کند.

آسیایی‌ها پیشتازان آینده‌ی فضا

به نظر می رسد هند و چین به عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان در یک هدف ویژه فرازمینی اشتراک نظر داشته باشند: تلاش برای رسیدن به مریخ. گرچه عمر فعالیت‌های فضایی این دو کشور به بیش از چند دهه نمی رسد اما با پیشرفتهای خیره کننده ای که در عرصه فضا داشته اند گوی سبقت را به طرز خلاقانه ای از سایر رقبا ربوده و برای اینکه دور تازه مریخ گشایی های بشر را به نام خود بزنند رقابت شانه به شانه ای را به پیش می برند.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران

 

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران از 27 تا 30 آبان ماه به منظور ارایه توانمندی‌های صنایع داخلی و خدمات هوایی کشور با حضور 100 شرکت داخلی و خارجی در جزیره کیش برگزار می‌شود.

آزمایش نفس‌گیر پرتاب فضاپیمای «اوریون»

این روزها دانشمندان ناسا برای پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون (نسل بعدی فضاپیماهای سازمان فضایی آمریکا) لحظه شماری می کنند. با خروج این فضاپیما از آشیانه و قرار گرفتن در سکوی پرتاب، همه منتظرند تا قدرتمندترین راکت ساخت دست بشر این فضاپیما را از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب کند.

ماهنامه صنایع هوافضا، شماره 102، آبان 93


دربرگیرنده‌ی اخبار و مطالب روز و مقالات علمی حوزه هوافضا
در این شماره می‌خوانید: تب تند کروز هواپایه در اروپا، تقویت توان بازدارندگی راهبردی روسیه تا سال 2020، توسعه موشک‌های راهکنشی با سرجنگی نامتعارف، الزامات تضمین ماموریت در سازمان‌های فضایی، پرتاب ماهواره از باند فرودگاه به مدار، و ...
توزیع در گیشه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری