آغاز مریخ‌گشایی ناسا

درحالی که هنوز بوی انفجار فضاپیمای حامل تجهیزات ناسا در جزیره والوپ ویرجینیا به مشام می‌رسد و خرده قطعات فضاپیمای خصوصی ویرجین گلکتیک در صحرای موهاوی به طور کامل گردآوری نشده است، ناسا از برنامه‌ی قریب‌الوقوعش جهت پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون-نسل جدید فضاپیماهای آمریکا- خبر می‌دهد.

شغل آینده فرزندان و اشتباه فراگیر پدر و مادرها

... اکثرشان می خواهند پزشک شوند، یا مهندس، یا معلم یا خلبان!

اعزام همزمان ۵ ماهواره با یک فضاپیما به مدار زمین توسط روسیه

سازمان فضایی روسیه روز گذشته خبر پرتاب موفقیت آمیز یک راکت فضاپیمای جدید را اعلام کرد که حامل ۵ ماهواره بود . بر اساس گزارش های واصله ، هر ۵ ماهواره مورد نظر با موفقیت در مدار زمین قرار گرفتند . راکت فضاپیمای مورد استفاده در این عملیات فضائی بر پایه تغییر کاربری و تبدیل یک موشک نظامی بین قاره ای بالستیک به راکت فضاپیما ساخته شده است.

دومین ناکامی فضایی غرب در طول چهار روز+تصاویر

فضاپیمای گردشگری SpaceShipTwo سرنوشتی جز سقوط مرگبار نداشت.

نام چین به عنوان نخستین کشور آسیایی که به ماه رسید، ثبت شد

فضا پیمای آزمایشی موسوم به "Xiaofei" که توسط چین ساخته شده و ده روز پیش به فضا اعزام شده بود توانست پس از انجام ماموریت خود و رسیدن به مدار ماه ، بدون هیچ گونه مشکل خاصی به زمین باز گردد. به این ترتیب چین به عنوان نخستین کشور آسیایی و سومین کشور دنیا به شمار می‌رود که توانست به ماه دسترسی پیدا کند. پیش از این کشورهای آمریکا و روسیه توانسته بودند فضاپیماهای خود را به ماه فرستاده و ماموریت‌هایی را در قمر زمین انجام دهند.

چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران

چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران، 12 تا 14 اسفندماه 1393 توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و در شهر تهران برگزار می شود. كمیته علمی كنفرانس از كلیه دانشجویان، پژوهشگران، صاحب نظران و متخصصان در رشته‌های مختلف مرتبط با هوافضا دعوت می­نماید مقالات اصیل خود را در یکی از 7 محور اصلی این کنفرانس حداکثر تا بیستم آذر ماه 1393 به دبیرخانه این کنفرانس ارسال نمایند.

فرود اضطراری هواپیمای حامل ماهواره Astra ۲G

 

هواپیمای باری غول پیکر "Ruslan" که از مسکو به سمت پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرواز می کرد، به دلیل نقص فنی در یک فرودگاه بین راه فرود اضطراری داشت. این هواپیما حامل قطعات و ابزارهای مربوط به ماهواره Astra ۲G بود که به آژانس فضایی اتحادیه اروپا تعلق داشته و قرار است در زمستان سال جاری به مدار زمین فرستاده شود.

انفجار موشک فضایی ناسا پس از پرتاب+تصاویر

موشک حامل سفینه فضایی باری چند ثانیه پس از پرتاب، در آسمان منفجر شد. این سفینه حامل تدارکات و کالاهای مورد نیاز فضانوردان بود که عصر روز سه‌شنبه به وقت محلی از پایگاه ناسا در ساحل ایالت ویرجینیا در شرق آمریکا پرتاب شد اما این ماموریت شکست خورد.

ساخت کارآمد‌ترین موشک‌های فضاپیما

گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه لوس آلوموس به تازگی موفق به طراحی و ساخت موشکهای فضاپیما با کارآمدی بسیار بالا شدند، این موشک‌ها که تغییراتی در سوختشان داده شده از درجه ایمنی بالا برخوردار بوده و عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد.
انرژی تولیدی بسیار بالا و تحمل شوک‌های سخت و ویژگی منحصر به فرد این سوخت‌ها است که فرمولاسیون جدید کارایی خوبی به این موشک‌ها داده است.

بازگشت اژدها به زمین

کپسول فضایی بدون سرنشین «دراگون» که حامل یک تن و 450 کیلوگرم بار است روز گذشته (شنبه) از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شد و طبق برنامه بر زمین نشست.
«دراگون» که متعلق به شرکت آمریکایی «اسپیس ایکس» است، حامل یک تن و 450 کیلوگرم بار از جمله تجهیزات آزمایش های علمی انجام شده در ایستگاه بین المللی فضایی بود.

ماهنامه فضانورد شماره 165، مهر 1393+دریافت نسخه الکترونیکی

 

ماهنامه فضانورد که وابسته به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی است، در ۱۵ سال گذشته به صورت یک نشریه داخلی در تیراژ محدود چاپ و در برخی از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز و پژوهشکده‌های علمی توزیع شده است. برای دریافت نسخه‌ی الکترونیکی این ماهنامه کلیک کنید.

هواپیماهای فوق‌سبک شخصی

 

هواپیماهای فوق سبک حتی در مقایسه با یک خودروی معمولی قطعات خیلی کم و ساده‌ای دارد به طوری که یک نفر به راحتی می تواند آن را در پارکینگ خانه مونتاژ کند. البته طبق قوانین ایران کسی که هواپیما را مونتاژ می کند باید مورد تائید هواپیمایی کشوری باشد. همه چیز در مورد این هواپیماها ساده است.

شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو (فجرآشیان)

شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فجرآشیان عهده‌دار ارائه خدمات در زمینه تعمیرات اساسی و اورهال و سایر بازرسی‌های دوره‌ای و عیر دوره‌ای می‌باشد.

رونمایی میتسوبیشی از نخستین هواپیمای پیشرفته ساخت ژاپن

به تازگی «هواپیماسازی میتسوبیشی» که از زیر مجموعه های این غول صنعتی به شمار می‌آید نخستین هواپیمای پیشرفته ساخت این کشور طی 50 سال اخیر را به دنیا معرفی کرده است.
شرکت میتسوبیشی که در سراسر جهان به تولید خودرو و ماشین‌آلات صنعتی شناخته شده است اکنون یک گام فراتر گذاشته و وارد عرصه هواپیماسازی شده است.

یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی

نویسنده: نوید مقصودی
ناشر: انتشارات اندیشگاه فناوری‌های نوین
سال چاپ: ویرایش دوم، 93

یکصد پهپاد نام‌آشنای جهان

نویسنده: نوید مقصودی
ناشر: انتشارات اندیشگاه فناوری‌های نوین
سال چاپ: چاپ نخست، 93

ماهنامه صنایع هوافضا، شماره 101، مهر 93


دربرگیرنده‌ی اخبار و مطالب روز و مقالات علمی حوزه هوافضا
در این شماره می‌خوانید: ماهواره‌های مکعبی در ماه، سامانه‌های ماهواره‌بر هواپرتاب، تجهیز زیردریایی‌ها به موشک‌های بالستیک، پایش وضعیت و سلامت سازه‌های هوافضایی، رادار هواپایه هفتاد سال توسعه
توزیع در گیشه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور

هواپیماهایی با پوست شبه‌انسانی

«پوست هوشمند» ساختاری شبیه پوست انسان داشته و با کمک هزاران میکروحسگر، قادر به سنجش شرایط محیطی از جمله سرعت باد، حرارت، فشار فیزیکی با عملکردی بسیار دقیق‌تر از حسگرهای موجود است.

توجه به شرایط فیزیولوژیک و حیاتی فضانورد در فرآیند طراحی فضاپیما

لباس‌های فضانوردی، نسل‌های پیشرفته‌تر لباس‌های خلبانی در ارتفاعات بالاست که بعدها به تدریج به وسایل بسیار پیشرفته‌ای تبدیل شدند که در مدرن‌ترین نمونه‌ها می‌توان آنها را شبیه به فضاپیماهای پوشیدنی توصیف کرد.

سپر حرارتی و کاربرد آن در ساخت فضاپیما

اگر فضاپیمایی از فضای بیکران به سمت زمین در حال بازگشت باشد، ناگزیر است که در سرعت های خیلی بالا وارد جو شود. این سرعت های بالا شروع می کند به گداختن سطح در تماس با هوا. بنابراین ما مجبوریم از موادی استفاده کنیم که مقاومت لازم را داشته باشند.

برگزاری پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران در سال 1393

پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران از مورخ 29 مهر تا 2 آبان ماه 1393 در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار خواهد شد. برای آگاهی بیشتر می‌توانید به تارنمای www.tehranairshow.com مراجعه نمایید.

انتشار نخستین شماره مطبوعاتی ماهنامه «فضانورد»

ماهنامه فضانورد که وابسته به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی است، در ۱۵ سال گذشته به صورت یک نشریه داخلی در تیراژ محدود چاپ و در برخی از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز و پژوهشکده‌های علمی توزیع شده است. این پژوهشکده از مهرماه سال ۱۳۹۳ و همزمان با هفته جهانی فضا و اعیاد قربان و غدیر، با هدف توسعه و ترویج دانش فضایی، به انتشار ماهنامه فضانورد در قالبی حرفه‌ای و با توزیع سراسری و فراگیر اقدام نموده است.

برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در منطقه آزاد کیش

 

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران از 27 تا 30 آبان در منطقه آزاد کیش برگزار می شود. این نمایشگاه با هدف توجه به رشد بخش خصوصی هوایی کشور، ایجاد زیرساخت ها و قوانین، توسعه و نوسازی و گسترش فرودگاه های کشور در جزیره زیبای کیش و با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

نخستین دوره آموزشی-فرهنگی سامانه‌های مدل

نخستین دوره آموزشی-فرهنگی سامانه‌های مدل توسط قطب علمی سامانه‌های هوافضایی در نیمه‌ی دوم سال 93 برگزار می‌گردد.

پنجمین دوره مسابقات طراحی و ساخت سامانه‌های هوافضایی در سال 93

کمیته اجرایی مسابقات، آغاز نام‌نویسی نام پنجمین دوره مسابقات طراحی و ساخت سامانه‌های هوافضایی در سال 93 اعلام می‌دارد.

ماهواره‌های مکعبی و فاجعه پسامد فضایی

ماهواره مکعبی (CubeSat) نوعی ماهواره است که ظاهر و ساختاری متفاوت از ماهواره های معمولی دارد. همان طور که از نامش پیدا است، این ماهواره مکعبی شکل است و هر ضلع آن تنها 10 سانتی متر طول دارد و حداکثر وزن آن هم 1.3 کیلوگرم است.

آغاز دوباره پروژه‌ ماهواره «آت ست» وابسته به دانشگاه امیرکبیر

مدیر پروژه طراحی و ساخت ماهواره امیرکبیر «آت ست» زمان پرتاب این ماهواره را به فضا تا انتهای تابستان ۹۴ اعلام کرد. دکتر سید مصطفی صفوی درخصوص آخرین وضعیت طرح کلان ملی ماهواره آت ست به  ایرنا گفت: اکنون طراحی و ساخت مدل مهندسی ماهواره آت ست به پایان رسیده و وارد مرحله مدل فضایی شده است که در حال تست و تجمیع مدل فضایی هستیم.

ماهنامه فضانورد شماره 164، مرداد و شهریور 1393+دریافت نسخه الکترونیکی

ماهنامه «خبرهای هوافضایی» با پیشینه‌ای سیزده ساله، از بهمن ماه ۱۳۹۱ با محتوایی غنی‌تر و ظاهری آراسته‌تر با نام «فضانورد» در اختیار خوانندگان قرار گرفت. این ماهنامه وابسته به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی (پژوهشگاه هوافضای سابق) است. برای دریافت این ماهنامه کلیک کنید.

 

ماهنامه صنایع هوافضا، شماره 100، شهریور 93


در این شماره می خوانید: اولین آزمایش آنگارا، آخرین وضعیت پروژه اف35، آخرین وضعیت موشکی هواپایه در اروپا، رویارویی با سامانه‌های بالستیک متحرک راهکنشی، هند و آینده صنعت فضایی، ارتقای سطح توانمندی موشک‌های کروز ایران
برای تهیه ماهنامه می‌توانید به گیشه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور مراجعه نمایید.

آزمایش موفق نخستین هواپیمای فضایی

سازمان فضایی اروپا، اِسا، در حال تکمیل و توسعه گام‌های پایانی نمونه اولیه هواپیمای فضایی است که می‌تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار کارشناسان فضایی قرار دهد. آزمایش‌های پایانی نمونه اولیه هواپیمای فضایی بدون سرنشین IXV روز گذشته در آزمایشگاه سازمان فضایی اروپا با موفقیت انجام شد تا پژوهشگران فضایی یک گام به تکمیل این طرح نزدیک‌تر شوند.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری