حضور روزتا در مدار دنباله‌دار چوری یکساله شد

یک سال از آغاز ماموریت تاریخی فضاپیمای روزتا در مدار دنباله‌دار چوری می گذرد. روزتا نخستین ساخته بشری است که از زمین به دیدار منشا دیدار شهاب‌ها و شهاب‌سنگ‌ها رفته است. او در این سفر، کاوشگر فیله را نیز با خود برده است.

تاریخ ویرایش: 30 آبان ماه 1394

یک سال از آغاز ماموریت تاریخی فضاپیمای روزتا در مدار دنباله‌دار چوری می گذرد. روزتا نخستین ساخته بشری است که از زمین به دیدار منشا دیدار شهاب‌ها و شهاب‌سنگ‌ها رفته است. او در این سفر، کاوشگر فیله را نیز با خود برده است.

ماموریت روزتا؛ فصل جدیدی از دانش بشر درباره شکل گیری حیات

ربات کاوشگر «فیله» از نظر دانشمندان یک قهرمان بین سیاره ای است. او پس از ۱۰ سال سفر همچون یک مسافر با فضاپیمای روزتا و طی مسافتی بیش از ۵۱۰ میلیون کیلومتر، در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی فرود تاریخی اش را روی دنباله‌دار چوری با موفقیت انجام داد. فرودی که البته هفت ساعت طول کشید.

فرود او شاهکاری در دنیای علم محسوب می شد.

کلودیو رزمینو، خبرنگار یورونیوز در باره این لحظه می گوید: «یک شادی بزرگ و وصف نشدنی، مانند پایان یک بازی، فینال جام جهانی. همه یکدیگر را در آغوش می گرفتند، فریاد می زدند و دنیایی از احساسات وجود داشت. این لحظه از نقطه نظر حرفه ای، منحصر به فرد بود. از نظر همه دانشمندانی که در آنجا حضور داشتند، این لحظه، نقطه اوج بیست سال کار حرفه ای گروهی از آنان محسوب می شد.»

کاوشگر فیله؛ روزتا

ربات فیله تنها توانست دو روز و نیم کار کند و پس از آن در حفره ای تاریک فرود آمده و ارتباطش با رزتا تقریبا قطع شد اما در این مدت داده هایی را جمع آوردی کرد که بسیار زیاد و قابل توجه بود. او توانست در این مدت سه بار اطلاعاتش را از طریق رزتا به زمین مخابره کند. خود فضاپیمای رزتا نیز اکتشافات قابل توجهی داشت که یکی از مهمترین آنها، کشف ملکول اکسیژن در این دنباله دار بود.

کاترین آلتوگ، پژوهشگر ارشد آژانس فضایی اروپا می گوید: «بزرگترین شگفتی تا امروز، کشف ملکول اکسیژن است آنهم در جایی که اصلا انتظار آن نمی رفت و این به ما چیزهای زیادی در این باره می گوید که این مواد از کجا آمده اند و در کجا شکل گرفته اند.»

روزتا قادر به کشف اکسیژن مولکولی شد و فیله نیز مولکولهای آلی پیچیده ای را شناسایی کرد؛ دو کشف مهم. دانشمندان اکنون امیدوارند بتوانند بار دیگر با ربات کوچک فیله، ارتباط برقرار کنند.

خبرنگار یورونیوز می گوید: «اکنون چه پیش خواهد آمد؟ اول اینکه، اگر ربات فیله در وضعیت خوبی باشد می تواند باز هم اطلاعات مهم علمی را مخابره کند. در هفته های پیش رو خواهیم دید. پنجره ها برای تحقیق بیشتر تا پایان ماه ژانویه باز می مانند… سپس توپ در زمین رزتا خواهد افتاد و این رزتا خواهد بود که به ما در ادامه فعالیتهای علمی مان کمک می کند… پس از آن منتظر لحظه بزرگ، نمادین و بسیار مهم برای این ماموریت خواهیم بود یعنی زمانیکه رزتا (که اکنون در مدار چوری است) در ماه سپتامبر روی دنباله‌دار چوری خواهد نشست…. آنگاه خواهیم دید آیا فاز عملیاتیِ دیگری پس از این فرود وجود خواهد داشت یا خیر.»

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • ghasem  |  30 آبان ماه 1394
    سلام
    دوستان عزیز لطفا اصطلاحات رو درست بنویسید
    ما چیزی به نام ستاره دنباله دار نداریم بلکه اون فقط دنباله دار هستش (ستاره تعریفی دیگه دارد)
    بعد اینکه به دیدار شهاب سنگ نرفته بهتر بود میگفتین به منشا دیدار شهاب ها و شهاب سنگ ها رفته
    ممنونم از این سایت بسیار عالی و به روز که دارین

    پاسخ:‌ ضمن سپاس و قدردانی از دقت نظر شما،‌اصلاحات انجام گردید. همچنین گفتنی است که این خبر به صورت مستقیم از خبرگزاری یورونیوز نقل شده است.
فرستادن دیدگاه جدید