۸ برنامه توسعه فضایی/ ماهواره ملی تا ۱۴۰۴ در مدار قرار می گیرد

ایجاد فرصت عادلانه برای فعالان عرصه فضا، تولید بومی علوم فضایی، تمرکز بر سیاست گذاری در عرضه فضا، ایجاد قدرت علمی و تاثیرگذار با استفاده از ظرفیت منابع انسانی نخبه و نیز ورود کشور به بازار صنایع فضایی از دیگر برنامه های مد نظر برای ۵ سال آینده کشور است.

تاریخ ویرایش: 14 بهمن ماه 1394

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف ۸ برنامه راهبردی در حوزه فناوی فضایی تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی عصر امروز چهارشنبه در مراسم روز فناوری فضایی با تاکید بر لزوم ارتقا و توسعه فناوری های بومی فضایی در کشور اظهار داشت: با رفع تحریم ها فرصت های مناسبی برای کشور در حوزه فناوری فضایی ایجاد شده است کما اینکه تحریم نیز فرصتی برای متخصصان فناوری فضایی بوجود آورده بود که بومی سازی این بخش را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: هم اکنون و با رفع تحریم ها، سیاست های مد نظر در برنامه ششم توسعه در این بخش در ۸ محور تعریف شده است که باید تا پایان این برنامه عملیاتی شود.

واعظی گفت: ایجاد فرصت عادلانه برای فعالان عرصه فضا، تولید بومی علوم فضایی، تمرکز بر سیاست گذاری در عرضه فضا، ایجاد قدرت علمی و تاثیرگذار با استفاده از ظرفیت منابع انسانی نخبه و نیز ورود کشور به بازار صنایع فضایی از دیگر برنامه های مد نظر برای ۵ سال آینده کشور است.

وی استفاده از فضای پس از تحریم و ایجاد فرصت همکاری با کشورهای خارجی را به عنوان هفتمین برنامه در دست اقدام عنوان کرد و گفت: در همین حال تامین دو ماهواره ملی مخابراتی و سنجش از دور از دیگر برنامه های مد نظر در این حوزه است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه طیف وسیعی از کاربردهای مخابراتی، پزشکی، آموزشی، توسعه پایدار و محیط زیست با استفاده از فناوری فضایی ممکن می شود، گفت: اهمیت فناوری فضایی به حدی است که طی سالهای اخیر بسیاری از کشورهای دنیا توجه به این فناوری را افزایش داده اند.

واعظی با اشاره به بومی سازی طراحی و ساخت و کنترل ماهواره هایی همچون امید، رصد، نوید و فجر و نیز کاوشگرهایی همچون پیشگام و پژوهش گفت: اینها نمونه موفق از فعالیت های فضایی در کشور هستند و ما امیدواریم این رویکرد مثبت در کنار حمایت رئیس جمهور روز به روز پررنگ تر شود.

وی از برنامه های مد نظر به صورت همزمان در حوزه فضایی خبر داد و گفت: دو رویکرد را در دستور کار داریم که یکی از آنها ساخت ماهواره ملی مخابراتی با همکاری شرکت های معتبر خارجی است که هم اکنون در حال مذاکره با چندین شرکت معتبر خارجی هستیم و امیدواریم سال آینده این ماهواره را به فضا بفرستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به موازات این پروژه طراحی و ساخت ماهواره ملی مخابراتی ساخت داخل را در دستور کار داریم که تا سال ۱۴۰۴ در مدار بالای زمین قرار گیرد. در همین حال تا پایان برنامه ششم توسعه نیز ماهواره بومی سنجش از دور را در مدار زمین قرار خواهیم داد.

وی گفت: برای اجرای این دو رویکرد مهم نیازمند هماهنگی تمام دستگاههای مرتبط و نیز تخصیص بودجه هستیم که تلاش برای افزایش بودجه سازمان فضایی در سال ۹۵ انجام شده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید