بازی با پهپاد: فناوری در حال گسترش پهپادهای تجارتی

فناوری ساخت پهپادها این روزها پیچیده تر از گذشته شده و استقبال از این وسیله هوایی بی سرنشین شدت گرفته است. شرکت ها در حال ساختن پهپاد های بمراتب هوشمندتری هستند که در هوا تصاویر ویدیویی با وضوح بسیار و یا در روی زمین پشت سر ما فیلمبرداری می کنند.

تاریخ ویرایش: 25 بهمن ماه 1394

فناوری ساخت پهپادها این روزها پیچیده تر از گذشته شده و استقبال از این وسیله هوایی بی سرنشین شدت گرفته است. شرکت ها در حال ساختن پهپاد های بمراتب هوشمندتری هستند که در هوا تصاویر ویدیویی با وضوح بسیار و یا در روی زمین پشت سر ما فیلمبرداری می کنند.

به گزارش یورونیوز، شرکت دی جی آی (DJI) روی مدل تازه پهپاد، دوربین حرارتی نصب کرده اند که در بازرسی خطوط انتقال برق و انرژی، صفحه های خورشیدی و عملیات آتش نشانی بسیار محاسبه شده کاربرد دارد. مدیر عامل این شرکت می گوید: «دوربین حرارتی برای بازرسی صنعتی و کشاورزی و عملیات نجات انسانی کارایی دارد. جستجوی افراد مفقود شده در مناطق مختلف در جنگل یا مناطق بهمن گیر و یا در شب راحت تر می شود. جستجوی چند روزه را می توان با این دوربین حرارتی در چند دقیقه می توان انجام داد.»

پهپاد «لیلی» (Lily)

این پهپاد به نام «لیلی» (Lily) مانند دوربین پرنده عمل می کند. دوربینی به نام «بنداز و فیلم بگیر» که سازندگان آن می گویند اولین دوربینی است که با پرتاب شدن در هوا فیلم می گیرد، مناسب ماجراجویان، مسابقات پرش، اتومبیل رانی و غواصی است. با حمل ابزار ردیاب، دوربین را به هر جا بخواهد پرتاب می کند و فیلم و سلفی های عجیب می گیرد. مدیر عامل شرکت لیلی می گوید: «هر وقت می خواهید کار جالبی انجام دهید، مثلا بپرید، آن را در کوله پشتی یا ردیاب مچی بگذارید. یعنی همراهتان باشد، پرشتان را انجام دهید، پهپاد را روی زمین آن را بنشانید. اگر زمان پرش سی ثانیه باشد، سی ثانیه ویدیوی جالب دارید. موقع پرواز می توانید با حرکت آهسته یا اسلو موشن فیلم بگیرید. راه تازه ای برای ثبت لحظه ها است. »

یک کارخانه چینی به نام واکرا (walkera) با سرعت زیاد فاصله خود را با سازندگان دیگر کم می کند. سرعت محصول آن به نام «رانر ۲۵۰»، ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت و در شعاع یک کیلومتر است. این پهپاد چهار ملخ برای طرفداران مسابقه پهپادی ساخته شده است. سازندگان می گویند با نصب عینک واقعیت افزوده می توانید مانند خلبان از بالا بر همه عملیات نظارت داشته باشید. یکی از مسئولان این شرکت می گوید: «مسابقه پهپاد یعنی پرواز اشیا پرنده چهار ملخه در مدل و اندازه های مختلف. با سرعت بالا پرواز می کنی، مسیر پیدا می کنی و دور می زنی. معلوم است کسی که سرعتش بیشتر بوده بدون برخورد با موانع، پیروز مسابقه است.»

اما با پرواز هزاران پهپاد بالای سرما، در آینده ای نه چندان دور، با نگرانی از مشکلات ایمنی آن چه باید کرد. یک کارخانه بلژیکی به نام فلیه (Fleye) روبات پرنده ای عرضه کرده که ادعا می کنند ایمن ترین پهپاد دنیا است، زیرا ملخ های آن پوشیده و در بدنه این روبات پرنده جای داده شده اند. مدیر این شرکت می گوید: «فلیه برای کسانی که کارشان در ارتباط نزدیک با مردم، محیط سربسته، در کنار تجهیزات و ساختمان های گرانقیمت مناسب است. اما مردم ممکن است از آن برای گرفتن عکس و ویدیوهای هوایی که خودشان نمی توانند بگیرند استفاده کنند.»

بنا به گزارش های رسمی، امسال هزینه های فناوری در سطح دنیا دو درصد کاهش می یابد، اما فروش پهپاد های تجارتی برای فیلمبرداری، نقشه برداری، عملیات نجات انسانی در ده سال آینده رو به افزایش است. بعضی شرکت های پژوهشی بازاریابی پیش بینی کرده اند فروش پهپاد های تجارتی در سال ۲۰۱۵ به مرز دو و نیم میلیون عدد برسد. فروش سخت افزار پهپاد ممکن است از ۲۵۷ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵، به بیش از سه و نیم میلیارد در سال ۲۰۲۵ برسد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید