اکسومارس؛ ماموریتی برای یافتن رگه هایی از حیات بر مریخ

آیا پروژه اکسومارس (Exomars) خواهدتوانست امکان وجود حیات در گذشته و حال مریخ را یک بار و برای همیشه اثبات کند؟ برای پاسخ به این سوال و توضیح بیشتر یکی از مریخ شناسان برتر اروپا، استاد کتی کوانتان ناتاف از دانشگاه لیون فرانسه به چند سوال یورونیوز پاسخ می گوید.

تاریخ ویرایش: 8 فروردین ماه 1395

یورونیوز- آیا پروژه اکسومارس (Exomars) خواهدتوانست امکان وجود حیات در گذشته و حال مریخ را یک بار و برای همیشه اثبات کند؟

برای پاسخ به این سوال و توضیح بیشتر یکی از مریخ شناسان برتر اروپا، استاد کتی کوانتان ناتاف از دانشگاه لیون فرانسه به چند سوال یورونیوز پاسخ می گوید.

به عنوان اولین سوال از وی می پرسیم، کتی، آیا پروژه اکسومارس امکان وجود حیات در مریخ را اثبات خواهد کرد؟

کتی کوانتان ناتاف: امیدوارم، حقیقتا امیدوارم. اکنون امکانات تکنولوژیک و لوازم لازم را برای یافتن پاسخ این سوال در اختیار داریم تا امکان وجود حیات در حال یا در گذشته مریخ را ثابت کنیم.

اکسومارس؛ ماموریتی برای یافتن رگه هایی از حیات بر مریخ

تا به امروز به چه نشانه ای از امکان وجود حیات در مریخ دست یافته ایم؟

کتی کوانتان ناتاف: امکان ادامه حیات بر روی مریخ، به گونه ای که حیات برای ما معنا دارد، مشکل است. فکر می کنم که در گذشته شرایط بر روی مریخ برای حیات بسیار مساعد بوده است. از این رو ما شیفته دانستن امکان شکل گیری حیات گذشته بر سطح مریخ هستیم. بدنبال جواب این سوال هستیم که آیا در گذشته بر روی سیاره مریخ حیات وجود داشته است یا امروزه حیات وجود دارد؟

تفاوت این ماموریت و پروژه با پروژه های مشابه چیست؟ بیست و ششمین ماموریت اکسومارس؟

کتی کوانتان ناتاف: تمرکز بر یافتن رگه هایی از حیات در مریخ. تا به امروز سوالِ مربوط به زیست پذیر بودن و شروع حیات در مریخ ارجحیت داشته است، اما امروز یافتن رگه هایی از حیات در این سیاره اولویت ماست. تمرکز ما اکنون بر روی حیات میکروبی و بر گذشته و حال جوِ مریخ است.

نظرتان چیست؟ آیا نشانه ای دال بر وجود حیات بر روی مریخ هست؟

کتی کوانتان ناتاف: دانشمندان بطور صریح پاسخ این سوال را ندارند اما چنین امکان و نشانه ای را رد نیز نمی کنند.

حقیقتا نشانه و امکانی هست؟

کتی کوانتان ناتاف: احتمال وجود حیات در مریخ وجود دارد اما مهمتر از آن امکان حیات در گذشته این سیاره است که ما آن را همچنان جدی می انگاریم.

بدنبال متان می گردید؟ به ما بگویید چرا متان از دید شما این قدر مهم است؟

کتی کوانتان ناتاف: چون متان نشان فعالیت های میکروبی است اما فعالیتهای میکروبی تنها منبع تولید متان نیست. فعالیتهای سیاره ای هم باعث تولید متان می شود. تی جی او این امکان را به ما می دهد تا بفهیم آیا منبع تولید متان فعالیتهای میکروبی و بیولوژیک است یا فعالیتهای سیاره ای.

آیا در جو مریخ متان وجود دارد؟

کتی کوانتان ناتاف: در چند سال اخیر در برهه هایی وجود متان در مریخ رصد شده است خصوصا در جو و اتمسفر آن. در تلاشیم تا بدانیم چرا و چگونه؟ و اینکه آیا این متان نتیجه فعالیتهای میکروبی بوده است یا نه؟ هنوز جواب دقیق این سوال را نمی دانیم. اما گاه گاه وجود متان در جو مریخ رصد شده است که منشاء آن هنوز برای ما روشن نیست.

اهمیت این ماموریت اکسومارس برای شما و تیم کارشناسان و دانشمندان در چیست؟

کتی کوانتان ناتاف: اهمیت آن در یافتن پاسخ این سوال نهفته است که آیا بر روی مریخ حیات همانند کره زمین وجود داشته است یا نه؟ امید ما از اکسومارس یافتن جواب است اینکه آیا زندگی در کره ای دیگر همانند آنچه در کره زمین می بینیم وجود داشته است؟

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید