وضعیت نامناسب «کنجکاوی» در مریخ

این ربات که در حد و اندازه یک خودروست از سپتامبر سال ۲۰۱۴ مشغول کنکاش در ارتفاعات Mount Sharp مریخ است. طی این مدت ربات کنجکاوی موفق به گردآوری داده‌های ارزشمندی شده و آنها را به تناوب راهی زمین کرده است. با استفاده از این اطلاعات دانشمندان امیدوارند که سرنخ‌های مؤثری درباره حیات میکروبی گذشته مریخ کشف کنند.

تاریخ ویرایش: 17 اردیبهشت ماه 1395

مریخ‌نورد «کنجکاوی» در حالی به مأموریت خود در این سیاره ادامه می‌دهد که چرخ‌هایش وضعیت مناسبی ندارد.

به فناوری آنا به نقل از مهر، سطح ناهموار مسیری که مریخ‌نورد کنجکاوی روی آن حرکت می‌کند بالاخره اثرات مخرب خود را بر چرخ‌های این ربات بر جای گذاشت تا جایی که تازه‌ترین تصاویر سلفی ارسال شده از این مریخ‌نورد نشان از وضعیت نگران‌کننده چرخ‌های آن دارد.

وضعیت نامناسب «کنجکاوی» در مریخ

با این حال سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، که کنترل کنجکاوی را در دست دارد این اطمینان خاطر را داده است که ربات ارزشمندش همچنان به حرکت خود در بالا رفتن از کوهستانی که در آن قرار دارد ادامه خواهد داد.

این ربات که در حد و اندازه یک خودروست از سپتامبر سال ۲۰۱۴ مشغول کنکاش در ارتفاعات Mount Sharp مریخ است. این منطقه از مریخ حدود ۵ کیلومتر ارتفاع دارد. طی این مدت ربات کنجکاوی موفق به جمع‌آوری داده‌های ارزشمندی شده و آنها را به تناوب راهی زمین کرده است. با استفاده از این اطلاعات دانشمندان امیدوارند که سرنخ‌های مؤثری درباره حیات میکروبی گذشته مریخ کشف کنند.

استیو لی، از مدیران ارشد پروژه مریخ‌نورد کنجکاوی که در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا فعالیت دارد، می‌گوید: «کنترل دقیق چرخ‌های آلومینیومی کنجکاوی گویای آن است که این ربات می‌تواند همچنان به مسیر خود ادامه داد و مأموریتش را کامل کند».

به گفته وی، ترک‌های زیادی در چرخ‌های کنجکاوی ایجاد شده اما شرایط به گونه‌ای است که می‌توان به دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده این مأموریت امیدوار بود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید