هدف نهايي حوزه فناوری فضايي ایران، ساخت ماهواره بومي حرفه‌ای است

ماهواره‌هايي كه هم اكنون در كشور ساخته شده و به فضا پرتاب مي شود به نوعي، آزمايشي و براي توسعه تكنولوژي فضايي است تا در نهايت در سال ۱۴۰۴ دو ماهواره حرفه‌اي بومي را به فضا پرتاب كنيم.

تاریخ ویرایش: 6 تیر ماه 1395

معاون سازمان فضايي ايران، هدف نهايي حوزه فناوري فضايي را ساخت ماهواره بومي سنجشي حرفه‌اي و در كلاس ماهواره‌هاي جهاني عنوان كرد.

محمدهمايون صدر تاكيد كرد: ماهواره هايي كه هم اكنون در كشور ساخته شده و به فضا پرتاب مي شود به نوعي، آزمايشي و براي توسعه تكنولوژي فضايي است تا در نهايت در سال ۱۴۰۴ دو ماهواره حرفه‌اي بومي را به فضا پرتاب كنيم.

وي در گفتگو با مهر با اشاره به اين كه برنامه ريزي ۱۰ ساله براي ساخت دو ماهواره سنجش از دور و مخابراتي در دستور كار قرار دارد، ادامه داد: پروژه ماهواره سنجشي با هدف ساخت و بومي سازي ماهواره اي با تصاوير حرفه اي و دقت بالا در دستور كار قرار دارد و پروژه ماهواره مخابراتي نيز ماهواره اي حرفه اي در كلاس جهاني خواهد بود كه اميدواريم تا پايان چشم انداز (۱۴۰۴ ) به آن دست يابيم.

معاون سازمان فضايي ايران با بيان اينكه مرحله توسعه تكنولوژي فضايي در حال طي شدن است، گفت: سال گذشته بخش بسيار خوبي از توسعه اين تكنولوژي انجام شده و هم اكنون در مرحله تثبيت فناوري فضايي در كشور هستيم.

صدر در مورد برنامه هاي پرتاب ماهواره ها قبل از اين هدف نهايي، گفت: در سال جاري شاهد پرتاب يك ماهواره سنجشي خواهيم بود و سال آينده نيز يك يا دو ماهواره را به فضا پرتاب مي كنيم كه اينها به ما كمك مي كند تا تكنولوژي به دست آمده را تثبيت كنيم و در نهايت بتوانيم ماهواره اي را بيش از چند ماه در مدار داشته باشيم.

وي تصريح كرد: در مراحل بعدي نيز بايد بتوانيم اين ماهواره ها را در ارتفاع بالاتر مدار قرار دهيم تا با دقت بالاتري تصويربرداري صورت گيرد.

معاون سازمان فضايي ايران با تاكيد براينكه اين مرحله از توسعه فناوري فضايي در كشور با سرعت و جديت در حال پيگيري است، اضافه كرد: تا رسيدن به هدف نهايي، نبايد خودمان را محدود كنيم تا كاربردهاي فضايي آن محصولاتي كه از توسعه سيستم فناوري داخل به دست خواهيم آورد، عملياتي شود. براين اساس با جديت تمام از ماهواره هايي كه در كشورهاي دنيا در حال بهره برداري هستند در همان سطح، بهره برداري خواهيم كرد.

منبع: روابط عمومی وزارت ارتباطات

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید