از کدام کشورها به مریخ سفر کنیم؟

برنامه‌ی کاری بین‌المللی ماموریت مریخ در حال حاضر با در نظر گرفتن برنامه‌های اکتشافی ناسا و چند سازمان فضایی دیگر در کنار شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس بسیار پرتکاپو است.

تاریخ ویرایش: 13 تیر ماه 1395

برنامه‌ی کاری بین‌المللی ماموریت مریخ در حال حاضر با در نظر گرفتن برنامه‌های اکتشافی ناسا و چند سازمان فضایی دیگر در کنار شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس بسیار پرتکاپو است.

از کدام کشورها به مریخ سفر کنیم؟

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، در حال حاضر ربات‌های این برنامه در اطراف سیاره سرخ یا روی سطح آن در گردش هستند. برخی از پروژه‌ها بر ساختار و ترکیب مریخ تمرکز دارند و سایرین به دنبال نشانه‌هایی از حیات هستند.

کارشناسان معتقدند با ارتقای درک دانشمندان از این سیاره، ماموریت‌های بسیار زیاد دیگری در راه خواهند بود.

در اینجا به شرکت‌ها و کشورهایی که در این برنامه شرکت دارند، اشاره شده است:

 آمریکا: در سال 2018 ناسا احتمالا فرودگر InSight خود را پرتاب خواهد کرد و دو سال بعد، کاوشگر مارس 2020 را برای اثبات وجود نشانه‌های حیات در گذشته مریخ ارسال می‌کند. این سازمان همچنین قصد دارد یک مدارگرد چندمنظوره فوق پیشرفته را در دهه 2020 به این سیاره بفرستد. 

فرودگر مریخ اینسایت (InSight)

 

اروپا: آژانس فضایی اروپا و روسیه با همکاری هم در حال ساخت پروژه دو مرحله‌ای "اگزومارس" به دنبال حیات در مریخ هستند. مرحله اول شامل یک مدارگرد ردیاب متان و یک ماژول فرودگر است که در ماه اکتبر به سیاره سرخ خواهد رسید. مرحله دوم نیز که در سال 2020 ارسال خواهد شد، یک کاوشگر مجهز به مته است. 

 کاوشگر مریخ اگزومارس

 

چین: مقامات این کشور قصد دارند یک کاوشگر را تا سال 2020 به مریخ ارسال کنند. آن‌ها همچنین قصد برنامه‌هایی برای جمع‌آوری نمونه از این سیاره و بازگرداندن آن‌ها به زمین تا حدود 2030 دارند. 

 کاوشگر مریخ چین

 

هند: فضاپیمای ماموریت مدارگرد ماه مانگالیان در سپتامبر 2014 به کار مشغول شد. سازمان تحقیقات فضایی هند همچنین با ناسا در حال بررسی برای ارتقای همکاری‌ها بین دو ملت برای اکتشاف مریخ هستند. 

برنامه مریخ هند

 

ژاپن: سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب ماموریتی به یکی از قمرهای مریخ یعنی فوبوس و دیموس است تا نمونه‌های آن‌ها را به زمین بازگرداند. فرود بر روی این قمرها برای دهه 2020 برنامه‌ریزی شده است. 

کاوشگر مریخ ژاپن

 

امارات متحده عربی: این کشور خاورمیانه‌ای قصد دارد یک مدارگرد مریخ را در سال 2021 توسط ژاپن به فضا ارسال کند و ارتباط بین آب‌هوای کنونی و قدیم سیاره را بررسی کند.

ماموریت مریخ امارات متحده عربی

ماموریت مریخ امارات متحده عربی

 

شرکت اسپیس‌ایکس: به گفته الون ماسک، رئیس شرکت اسپیس‌ایکس، شرکت وی تا سال 2018 یک فضاپیمای بدون سرنشین دراگون را به مریخ ارسال خواهد کرد تا راه را برای سفر انسان به این سیاره تا سال 2025 هموار کند.

فضاپیمای بدون سرنشین دراگون، شرکت اسپیس ایکس

به گفته جیمز کاروین، دانشمند ارشد ناسا، برنامه مریخ یک رقابت نیست بلکه نمایشی از علاقه جهانی به مرزهای مریخ برای گسترش تصور بشریت و قابلیت‌های فنی برای تصرف آن است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • داریوش مشفقی  |  14 تیر ماه 1395
    بسیار مشتاقم 37سال تجربه در تخصص سازه های هوایی که با آموزش تخصصی در امریکا شروع و طی8 سال دفاع درنهاجا و در جهاد خودکفایی با طراحی و مدیریت تعمیرات سنگین هوپیما و طراحی ومحاسبه سازه های هوای را حتی صلواتی در اختیار جوانان همکارتان قرار دهم . لازم به توضیح است من دارای مدرک تخصصی بال وبدنه از امریکا و سابقه تدریس با مدرک معلمی در دوره عالی فنی مهندسی هواپیما نیز هستم.
فرستادن دیدگاه جدید