سازمان پژوهش‌های فضایی هند، ایسرو (ISRO)

سازمان پژوهش‌های فضایی هند که با نام کوتاه ایسرو (ISRO) شناخته می‌شود، آژانس فضایی اصلی هند است و بزرگ‌ترین آژانس فضایی دولتی دنیا به‌شمار می‌رود. هدف اصلی این سازمان توسعه فناوری فضایی و کاربرد آن در منافع ملی است.

تاریخ ویرایش: 28 تیر ماه 1395

سازمان پژوهش‌های فضایی هند (هندی: भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन) (انگلیسی: Indian Space Research Organisation) که با نام کوتاه ایسرو (ISRO) شناخته می‌شود، آژانس فضایی اصلی هند است و بزرگ‌ترین آژانس فضایی دولتی دنیا به‌شمار می‌رود. هدف اصلی این سازمان توسعه فناوری فضایی و کاربرد آن در منافع ملی است.

آرم (لوگو) سازمان پژوهش‌های فضایی هند، ایسرو (ISRO)

سازمان پژوهش‌های فضایی هند در سال ۱۹۶۹ بنیادگذاری شد و نخستین ماهواره خود به نام آریاباتا را با کمک اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در آوریل ۱۹۷۵ به فضا پرتاب کرد. ماهوراه روهینی نخستین ماهواره‌ای بود که توسط تجهیزات ساخت هند (SLV-3) در مدار قرار گرفت. این سازمان پس از آن راکت PSLV را برای قرار دادن ماهواره در مدار قطب‌آهنگ و راکت GSLV را برای قرار دادن ماهواره‌های زمین‌آهنگ ساخته است. این راکت‌ها چندین ماهواره مخابراتی و ماهواره دیدبانی زمین را در مدار قرار داده‌اند.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند، ایسرو (ISRO)

سامانه‌های ناوبری جهانی مانند GAGAN و سامانه ماهواره‌ای ناوبری منطقه‌ای هند نیز توسط این سازمان توسعه یافته‌اند.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ نخستین فضاپیمای خود به نام چاندریان-۱ را به ماه فرستاد. در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ نیز فضاپیمایی را به مریخ فرستاد که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. بدین‌ترتیب هند تبدیل به نخستین کشور آسیایی شد که توانسته به مدار مریخ دست یابد

چشم انداز

ایسرو در چشم انداز خود بیان می کند: چشم انداز ما، دست یابی به فناوری فضایی برای توسعه ملی از طریق دنبال کردن تحقیقات علوم فضایی و اکتشافات فضایی است. از دیگر ابعاد این چشم انداز که برای سال 2025 در نظر گرفته شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد سیستم مخابراتی و راهبری ماهواره ای برای نیازهای ارتباطی و امنیتی مناطق روستایی
  • ارتقا قابلیت تصویر برداری ماهواره ای برای مدیریت منابع طبیعی، آب و هوا و تغییرات جوی
  • انجام ماموریت های فضایی برای درک بهتر منظومه شمسی و جهان هستی
  • اکتشافات سیاره ای
  • توسعه پرتاب کننده های وزن های سنگیناستفاده از فناوری RLV_TD در ماموریت ها
  • ارسال انسان به فضا
  • ارسال 2 فضانورد در 2015
  • سفر به ماه و ارسال کاوشگر در 2017
  • سفر به مریخ در 2030

سازمان پژوهش‌های فضایی هند، ایسرو (ISRO)

تارنمای سازمان: isro.gov.in

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید