اهمیت اقتصادی صنعت هوافضا

یکی از مهمترين ويژگي‌هاي اين صنعت نوظهور، تكثر استعمال فناوري‌هاي نوین در زيرشاخه‌های آن است؛ كه علاوه بر خدمت‌رسانی مدرن و افزايش سطح رفاه در جامعه، موجبات پيشرفت علمي و فناوری را فراهم مي‌آورد.

تاریخ ویرایش: 11 مرداد ماه 1395

صنعت هوافضا

در يك قرن گذشته، جهان شاهد پيشرفت شتابان علم و فناوري بوده است. اثرات اين پيشرفت شتابان در افزايش سطح رفاه و خدمات كاملاً ملموس بوده و يك بخش از پيشرفت علم و فناوري كه اثرات شگرفي در ارتقاء سطح زندگي و خدمت رساني به شهروندان داشته‌ است، صنعت هوایی مي‌باشد، كه با توسعه‌ي آن در حوزه‌هاي تجاري و عمومي، نقش به‌سزایی در بهبود سطح زندگي داشته است. يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين صنعت نوظهور، تكثر استعمال فناوري‌هاي نوین در زيرشاخه‌هاي آن است؛ كه علاوه بر خدمت‌رساني مدرن و افزايش سطح رفاه در جامعه، موجبات پيشرفت علمي و فناوري را فراهم مي‌آورد.

اهمیت اقتصادی صنعت هوافضا

پرمصرف‌ترين خدمتي كه صنعت هوایی براي جامعه به ارمغان آورده حمل‌ و نقل هوایی‌ است؛ كه راه‌بردی‌ترین بخش صنعت حمل ‌و نقل، مي‌باشد. علی‌ رغم سهم اندک حمل ‌و نقل هوایی از حجم کل ترانسفر بار و مسافر؛ این بخش بالاترین سرانه‌ سرمایه‌گذاری را داشته و نقشِ آن در کشورهای پیشرفته‌تر پررنگ‌تر است. بنابراین در مسیر توسعه‌ کشورها، توسعه‌ این صنعت با روندی شتابان‌ دنبال می‌شود.

صنعت هوایی، در راستای خدمت‌رسانی به عموم شهروندان - از دورافتاده‌ترین نقاط تا شلوغ‌ترین‌ کلان ‌شهرها- نیازمند به‌کارگیری گسترده فناوری‌‌های مختلف و همکاری با شرکای با تجربه می‌باشد؛ تا رفاه مردم را تامین کند. بنابراین شاخه‌ های مختلف صنعت هوایی، برای افزایش سطح رفاه و خدمت رسانی به اقشار مختلف درگیر هستند. در حالی که صنعت پروازهای برنامه‌ریزی ‌شده در اتصال سریع شهرهای بزرگ نقش اصلی را بازی می‌کند، هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی می‌تواند به شهر‌های کوچکتر و گستره‌ی پهناور کشور، خدمت رسانی نماید.

اهمیت اقتصادی صنعت هوافضا

حمل‌ونقل سريع و ايمن، تنها يكي از دست‌آورد‌هاي صنايع هوایی است. علاوه‌ بر اين برای پایش منابع طبیعی و امداد رسانی در هنگامه‌ بلایای طبیعی نقش به‌سزایی دارند. از طرف ديگر مراقبت از محصولات كشاورزي بوسيله‌ روش‌هاي هوایی و فناوري‌ هاي نوین موجبات افزايش بهره‌وري بالاتر محصول را فراهم آورده است. علاوه ‌بر موارد فوق، توسعه‌صنايع هوایي، باعث پيشرفت‌ هاي شگرفي در ساير صنايع پائين‌ دستي مي‌گردد. 

اهمیت اقتصادی صنعت هوافضا

اهمیت اقتصادی

گردش مالی صنعت هوافضا در جهان حدود 470 میلیارد دلار در سال است که سهم کشورها در اقتصاد این حوزه در نمودار زیر آمده است.

 اشتغال‌زایی صنعت هوافضای جهان
اشتغال‌زایی صنعت هوافضای جهان

در جدول زیر آمار چند کشور صاحب این فناوري در مورد اشتغال مستقیم صنعت هوافضا و چند نسبت در حوزه نیروي انسانی را مشاهده می­‌نمایید.

آمار اشتغال‌زایی صنعت هوافضای جهان به همراه درصد اشتغال در هر بخش
آمار اشتغال‌زایی صنعت هوافضای جهان به همراه درصد اشتغال در هر بخش

منبع: مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌ جمهوری

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • زهراپورحسن  |  24 مهر ماه 1395
    خیلی ممنونم ازتون واقعا اطلاعاتتون خیلی جامع و مفید بود من که خیلی استفاده کردم.
فرستادن دیدگاه جدید