پژوهش ناسا درباره شرایط زیستی دوقلوهای فضایی-زمینی

پژوهشگران ناسا در تحقیقی یک ساله تفاوت‌های بیولوژیکی دو فضانورد دوقلو و تاثیری را که فضا روی آنها داشته است، مورد مطالعه قرار داده‌اند. محققان ناسا در این مجموعه تحقیقات درازمدت یک ساله پروژه‌ای را روی برادران کلی انجام داده‌اند که با ژنتیک مشابه، شرایط زیستی متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

تاریخ ویرایش: 22 مرداد ماه 1395

پژوهشگران ناسا در تحقیقی یک ساله تفاوت‌های بیولوژیکی دو فضانورد دوقلو و تاثیری را که فضا روی آنها داشته است، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

به گزارش آنا به نقل از upi، ناسا مجموعه‌ای از دوقلوها در میان فضانوردان خود دارد و این موضوع فرصت خوبی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا تاثیر استرس‌ها و پروازهای فضایی را روی آنها بررسی کنند و همچنین این یافته‌ها به پیشرفت پزشکی و درمان فردی بیماران روی کره زمین کمک می‌کند.

ناسا ویدئویی را در این باره هم‌زمان با فستیوال سالانه روز دوقلوها منتشر کرد. محققان ناسا از مجموعه‌ای از ترتیب‌های بیولوژیکی موسوم به «اومیکس» (Omics) به منظور جمع‌آوری اطلاعات درباره سلامت افراد استفاده کرده‌اند.

اسکات کلی (راست) و مارک کلی (چپ): دوقلوهای فضانورد
اسکات کلی (راست) و مارک کلی (چپ): دوقلوهای فضانورد

محققان ناسا مشغول تحقیق درباره دو فضانورد دوقلو، «اسکات و مارک کلی» هستند تا تاثیرات فضا را روی بدن آنها بررسی کنند. این دوقلو با توجه به ژنوم‌های مشابهی که دارند اما سبک زندگی متفاوتی داشته‌اند به طوری که اسکات با رژیم‌غذایی، برنامه ورزشی و برنامه کاری خاص در فضا بوده و مارک زندگی عادی روی کره زمین داشته است.

محققان ناسا در این مجموعه تحقیقات درازمدت یک ساله پروژه‌ای را روی برادران کلی انجام داده‌اند که با ژنتیک مشابه، شرایط زیستی متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

اومیکس ترکیبی از اطلاعاتی است که تغییرات جزئی را در DNA، RNA، پروتئین‌ها، متابولیت‌ها و میکروبیوم‌ها و به طور کلی تغییرات ایجادشده در بدن را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا از این طریق، احتمال بروز بیماری‌ها و سایر مشکلات سلامت را شناسایی کنند.

محققان معتقدند که «پروفایل اومیکس» امری عادی برای بیماران زمینی‌ به شمار می‌رود و طی آن، تفسیر اطلاعات و راه‌حل‌های ذخیره‌شده اتفاق می‌افتد.

اما اومیکس به زودی جزئی از مأموریت‌های ایستگاه بین‌المللی فضایی و مریخ خواهد بود. یکی از دانشمندان ارشد مطالعات انسانی این برنامه ناسا در مصاحبه مطبوعاتی به این نکته اشاره کرده است که ارزش این تحقیقات در راستای درک بهتر از اتفاقاتی است که در پروازهای فضایی در بدن فضانوردان رخ می‌دهد. علاوه بر این، راهکارها و فناوری‌های جدید به کار رفته در مطالعات صورت‌گرفته روی این دوقلوها، همچنین به محققان و خدمه فضاپیماها در کمک به بیماران زمینی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید