گزیده‌ای از فعالیت‌های فضایی در سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ آسمان، عرصه ماموریت‌های فضایی مشترک برای دستیابی به اسرار کرات دیگر بود. فضاپیماهایی با همکاری اروپا و روسیه به سوی مریخ و با همکاری آمریکایی ها به سوی مشتری پرتاب شدند. پیروزی‌ها با شکست هم همراه بود.

تاریخ ویرایش: 11 دی ماه 1395

به گزارش پورتال هوافضای ایران به نقل از یورونیوز، سال ۲۰۱۶ آسمان، عرصه ماموریت‌های فضایی مشترک برای دستیابی به اسرار کرات دیگر بود. فضاپیماهایی با همکاری اروپا و روسیه به سوی مریخ و با همکاری آمریکایی ها به سوی مشتری پرتاب شدند.

فعالیت‌های فضایی در سال ۲۰۱۶

پیروزی‌ها با شکست هم همراه بود. ازجمله سفینه اروپایی که قرار بود ماه اکتبر در سیاره مجاور به زمین بنشیند، در آسمان ایستگاه پرتاب در آلمان منفجر شد. اما به هرحال اکتشافات فضایی به پیش رفت و اطلاعات علمی بیشتری در مورد آتمسفر و حیات در کرات دیگر در اختیار بشر قرار داد.

از ناسا خبرهای خوشی رسید، کاوشگر جونو ماه ژوئیه وارد مدار مشتری شد و اولین تصاویر گرفته شده از این محل را به زمین ارسال کرد.

روز موعود فرارسید: ورود موفقیت آمیز کاوشگر «جونو» به مدار مشتری/جونو به مشتری خوش‌آمدی!

کاوشگر روباتیک روزتا که علاقمندی همه را به ماموریت های فضای جلب کرده بود ماه سپتامبر به پایان کار خود رسید و پس از ماموریتی دو ساله، پیش از اصابت عامدانه با ستاره دنباله دار، آخرین عکس ها را هم به زمین ارسال کرد.

فضاپیمای رزتا (روزتا)

در این سال، آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه به کمک یکدیگر، به دنبال علائم حیات روی سیاره‌ی سرخ به کمک سطح‌نشین ماموریت اگزومارس با نام اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli) بودند که این ماموریت با موفقیت کامل انجام نشد.

کاوشگر اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli)

سال ۲۰۱۶ درهای آسمان به روی کمپانی های خصوصی باز شد که همه قصد ستاره ها را کرده بودند.

ایلان ماسک (Elon Musk)، مهندس و مخترع نام‌آشنای دنیای تجارت و مالک شرکت فضایی اسپیس‌ایکس، برای یافتن فناوری ساخت موشک های قابل استفاده مجدد، به آزمایش های مکرر پرداخت تا سرانجام توانست با موفقیت موشک فضایی خود را بر روی یک سکوی معلق در آب فرود آورد.

ششمین بازگشت و فرود موفقیت‌آمیز راکت «فالکون 9» شرکت اسپیس‌ایکس

در تگزاس شرکت خصوصی فضایی بلو اوریجین (Blue Origin) متعلق به جف بزوس، موشک‌های جدید نیوشپارد (New Shepard) را برای شرکت آمازون به فضا پرتاب و از جمله کپسول نجات را آزمایش کرد.

راکت رفت و برگشت «شپرد»

ویریجین گلکتیک (Virgin Galactic) یک شرکت دیگر فضایی متعلق به ریچارد برانسون (Richard Branson) پرواز و فرود آزمایشی هواپیماهای فضایی خود را تجربه کردند که گامی به سوی گردشگری فضایی است.

پرواز موفقیت‌آمیز نسل جدید هواپیمای فضایی شرکت ویرجین‌گلکتیک

در ماه نوامبر چهار پرواز ماهواره های اروپایی Galileo از طریق موشک آرین پنج به فضا فرستاده شد که تعداد ماهواره های خدماتی برای جهت یابی را به هجده عدد رساند.

چهارصد کیلومتر بالای سر ما ایستگاه‌های فضایی بین المللی سال پرکاری داشتند و رفت و آمدشان زیاد بود. فضانورد انگلیسی، تیم پیک، از آسمان به زمین آمد و جایش را در کنار فضانوردان آمریکایی و روسی و ژاپنی به فضانورد فرانسوی توما پسکه داد که برای یک ماموریت شش ماهه به آسمان رفت.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند

این مجموعه را با خاطره جان گلن، اولین فضانورد آمریکایی، به پایان می بریم که روز هشتم ماه دسامبر در 95 سالگی درگذشت. او در ۷۷ سالگی برای آخرین بار در سفری فضایی با فضا خداحافظی کرد.

درگذشت جان گلن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید