پایداری ماهواره در فضا مهمتر از پرتاب است/ زمان و سرمایه گذاری مهمترین چالش حوزه فضایی

دکتر صدر با اشاره به سیاست‌های سازمان فضایی کشور در 2 سال گذشته، گفت: برنامه ما این بوده است، آنچه که تا به حال در حوزه فضایی به آن دست پیدا کردیم تثبیت کنیم به طوری که اگر ماهواره ای را در مدار قرار دادیم به عنوان قدم نخست و در قدم بعدی این ماهواره بتواند 5 سال با کلیه تجهیزات در مدار بماند و شرایط پایداری داشته باشد.

تاریخ ویرایش: 11 دی ماه 1395

محمد همایون صدر، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه سنجش از راه دور اثر بسیار زیادی بر زندگی انسان دارد ، افزود: در حال حاضر تمام سازمان هایی که با موضوع حفاظت محیط زیست فعالیت می کنند؛ بسیاری ازمسائل آنها درگیر سنجش از راه دور است.

استفاده از ابزارهای سنجش از راه دور برای پایش خشکسالی و محصولات  کشاورزی

وی پایش خشکسالی و پایش محصولات کشاورزی در سال های مختلف را نمونه هایی از کاربرد سنجش از راه دور در حوزه محیط زیست دانست و ادامه داد: تمام مسائل مربوط به حوزه مدیریت کشور در اراضی کشاورزی ، مسکونی و باغات می تواند با ابزارهای سنجش از راه دور پایش ، کنترل و هدایت شود.

دکتر صدر در زمینه اطلاع رسانی به مردم در زمینه فعالیت های سازمان فضایی کشوردر حوزه خشکسالی و آلودگی هوا نیز گفت : روابط عمومی این سازمان گزارش هایی را به صورت دوره ای تهیه می کند و از طریق سایت سازمان فضایی کشور اطلاع رسانی می شود ولی موضوعاتی مانند خشکسالی و آلودگی هوا سازمان هایی متولی خود را دارند.

پایداری ماهواره در فضا مهمتر از پرتاب است/ زمان و سرمایه گذاری مهمترین چالش حوزه فضایی

اجرای پایش محصولات کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی

دکتر صدر تصریح کرد : به طور مثال هم اکنون پروژه 5 ساله پایش محصولات کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به اجرا گذاشته شده است و امسال نخستین دستاورد آن مشخص شده و در سال های آینده با همکاری بخش خصوصی این پروژه در سراسر کشور انجام می شود.

معاون سازمان فضایی با بیان اینکه ایران جزء 10 کشوری است که از نظر سطح تکنولوژی می تواند ماهواره ای را در مدار قرار دهد ، تاکید کرد : ایران قدرت تامین پرتاب گر را دارد و از سطح تکنولوژی قرار دادن آن را در مدار دارد و با آن ماهواره ارتباط برقرار کند و این امکان در دست حدود 15 کشور محدود است و می توان گفت:  ما از نظر تکنولوژی فضایی جزء 15 کشور دنیا هستیم.

وی تاکید کرد : البته نباید فراموش کنیم که ماهواره 100 کیلویی را که در مدار 500 کیلومتری زمین قرار می دهیم همین قدر فاصله داریم به دسترسی تکنولوژی ماهواره چند تنی در مدار 35 هزار کیلومتری و ما در یک مسیرطولانی تکنولوژی قرار گرفتیم و زمان طولانی برای دسترسی به این موقعیت نیاز داریم.

تثیبت یافته ها و پایداری ماهواره ها در دستور کار

دکتر صدر با اشاره به سیاست‌های سازمان فضایی کشور در 2 سال گذشته، گفت: برنامه ما این بوده است ، آنچه که تا به حال در حوزه فضایی به آن دست پیدا کردیم تثبیت کنیم به طوری که اگر ماهواره ای را در مدار قرار دادیم به عنوان قدم نخست و در قدم بعدی این ماهواره بتواند 5 سال با کلیه تجهیزات در مدار بماند و شرایط پایداری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به محض اینکه ما ماهواره‌ای را در مدار قرار می دهیم؛ امکان دارد چند سال برای تثبیت این تکنولوژی تلاش کنیم تا به مراحل بالاتر برسیم و برای ما توسعه تکنولوژی بیشتر از جنبه تبلیغاتی اهمیت دارد.

معاون سازمان فضایی کشور مهمترین چالش صنعت فضایی کشور را زمان و سرمایه گذاری لازم عنوان کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف بلند مدت در حوزه فضایی نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت و صبر و تحمل داریم تا در مسیر درستی قدم برداریم و به طور مثال اگر امسال پرتاب ماهواره نداشته باشیم این تصور ایجاد نشود که برنامه های فضایی عقب افتاده است.

اهمیت دستاوردهای  تکنولوژی فضایی برای کشور

وی با بیان اینکه جامعه توقع ارائه محصول دارد، تصریح کرد: این در حالی است که در حوزه فضایی تکنولوژی و دانشی که به دست می آید زمان نیاز دارد تا به محصول برسد اما دستاوردهایی که از تکنولوژی به دست می آید خیلی بیشتر از محصولی که به دست آمده ، برای کشور اهمیت دارد.

دکتر صدر به زیرساخت هایی که در این حوزه ایجاد شده است اشاره کرد و تاکید داشت:  در حال حاضر زیرساخت های عظیمی در بخش آموزشی، صنعتی و تکنولوژی در حوزه فضایی ایجاد شده است .

معاون سازمان فضایی کشور تصریح کرد: در حوزه ماهواره های مخابراتی سازمان با شرکت های هایی که درحوزه مخابرات  ماهواره ای فعالیت می کنند، جلساتی را برای بررسی نحوه  سرمایه گذاری برگزار کرده و با به نتیجه رسیدن این مباحث، یکی از راه های اجرایی شدن ماهواره های مخابراتی آینده کشور، بخش خصوصی است .

منبع: تماس نیوز

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید