تاثیر ریزماهواره‌ها در اقتصاد کشور

از مزیت های ریزماهواره‌ها این است که تولید با سرعت بالایی پیش می رود و از هزینه‌ها کاسته می‌شود چرا که ما از تولید یک ماهواره بزرگ به تعداد زیادی ماهواره کوچک و مشابه می‌رسیم که برای تولید آنها می‌توان یک تولید سریال راه اندازی کرد.

تاریخ ویرایش: 12 بهمن ماه 1395

به گفته دکتر منطقی، تولید ماهواره ها با توجه به این که فناوری های زیر سیستم های به کار رفته در آنها در بخش میکروالکترونیک، مخابرات و سیستم های کنترلی به سمت کوچک شدن رفته است بنابراین، در ماهواره های کوچکتر می‌توان کارایی ماهواره‌های بزرگتر را داشت. می توانیم با شبکه ۲۴ ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی همان نتیجه را بگیریم که از ماهواره ۲/۷ تن می گیریم، همچنین برای سال ۲۰۲۰ با یک شبکه ۳۲ ماهواره به وزن ۵ کیلوگرم همان نتیجه به دست می آید و چشم انداز دنیا در دو دهه آینده به این سمت پیش می رودکه افراد می توانند ماهواره شخصی داشته باشند و به وسیله موبایل خود آن را کنترل کنند.

تاثیر ریزماهواره‌ها در اقتصاد کشور

وی افزود: از مزیت های ریزماهواره ها این است که تولید با سرعت بالایی پیش می رود و از هزینه ها کاسته می شود چرا که ما از تولید یک ماهواره بزرگ به تعداد زیادی ماهواره کوچک و مشابه می رسیم که برای تولید آنها می توان یک تولید سریال راه اندازی کرد.

دکتر منطقی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور ما در صنعت میکروماهواره ها در جایگاه خوبی قرار دارد و از نظر پایه های دانشی و نیروهای متخصص غنی هستیم، گفت: معمولا ریزماهواره ها توسط دانشگاه ها طراحی می شود که در حال حاضر ۶ دانشگاه به طور تخصصی و با تسلط کامل بر روی پروژه های متعدد ماهواره ای کار می کنند.

وی افزود: ما در این ۶ دانشگاه، ۳ پایه محصول ملی را تعریف کرده ایم که هر کدام خدمات قابل ملاحظه ای را ارائه می دهند و از دیگر قابلیت های آنها این است که هر ۳ محصول می توانند با هم یک شبکه را تشکیل بدهند.

وی تصریح کرد: بحث میکروماهواره ها موضوع جدیدی برای ما نیست. ما پایه های دانش و فناوری در این زمینه را در بخش شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها داریم، فقط کافی است که جهت تخصصی مناسبی را معین کنیم که ما بتوانیم ریزماهواره های ارزان قیمت را تولید کنیم، شبکه سازی بین ماهواره ها ایجاد شود که بتوانیم نیازهای اقتصادی را توسط این شبکه تامین کنیم.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید