گروه خودروسازی جیلی به دنبال ساخت خودرو پرنده

شرکت خودروسازی «جیلی» چین با خرید شرکت ترافوجیا/ترافوگیا (Terrafugia) که در زمینه ساخت خودروهای پرنده کار می‌کند می‌خواهد با کمک فارغ‌التحصیلان MIT در بخش ساخت خودروهای پرنده هم وارد شود.

تاریخ ویرایش: 4 آذر ماه 1396

شرکت خودروسازی «جیلی» چین با خرید شرکت ترافوجیا/ترافوگیا (Terrafugia) که در زمینه ساخت خودروهای پرنده کار می‌کند می‌خواهد با کمک فارغ‌التحصیلان MIT در بخش ساخت خودروهای پرنده هم وارد شود.

به گزارش آنا به نقل از Verge، شرکت چینی جیلی هم‌اکنون صاحب بخش سواری سازی شرکت ولوو سوئد است و یکی از خودروسازان چینی است که با تزریق مستقیم دانش فنی این شرکت سوئدی در حال تحول قرار دارد. برخی این شرکت را یکی از امیدهای چین برای رقابت با شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان می‌دانند.

گروه خودروسازی جیلی به دنبال ساخت خودرو پرنده

حالا این شرکت در یک اقدام بلندپروازانه پا را از این هم فراتر گذاشته و با خرید شرکت ترافوجیا به دنبال ساخت خودروهای پرنده و برنامه‌ریزی برای این بازار نوظهور در آینده است.

شرکت ترافوجیا که دفتر مرکزی آن در ماساچوست آمریکا قرار دارد از سال ۲۰۰۶ فعالیت برای ساخت نمونه‌های اولیه خودروهای پرنده را آغاز کرده است. اولین محصول این شرکت قرار است در سال ۲۰۱۹ معرفی شود. مهندسان این شرکت قصد دارند محصولی با نام تی‌اف ایکس را که عمود پرواز است در نهایت معرفی کنند این خودرو از یک موتور هیبریدی استفاده می‌کند و طبق برنامه‌ریزی قرار است تا ۸۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ توان حرکتی داشته باشد.

یکی از مدیران جیلی با نام لی شوفو گفته است: «ترافوجیا می‌خواهد یک خودرو پرنده عالی بسازد. این پروژه بسیار هیجان‌انگیز است و ما اطمینان داریم این شرکت توان چنین کاری را دارد. ما در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا مهندسان آن بتوانند یک خودرو پرنده بسازند».

قیمت این خودرو پرنده در حد یک خودرو لوکس خواهد بود و برای پرواز باید ۳۰ متر فضای باز داشته باشد. سرعت این پرنده در حال پرواز حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ترافوجیا در سال ۲۰۰۶ توسط پنج فارغ‌التحصیل MIT شکل گرفت. بر اساس توافق با شرکت چینی جیلی تجربیان ساخت خودرو و موتور بنزینی از شرکت جیلی به شرکت آمریکایی و تجربیات پروازی از شرکت آمریکایی به شرکت چینی انتقال پیدا می‌کند البته پس از تملک این شرکت آمریکایی توسط جیلی دفتر شرکت ترافوجیا در آمریکا باقی می‌ماند.

هم‌اکنون چندین شرکت در جهان در حال کار روی خودروهای پرنده هستند و بسیاری از سرویس‌های تاکسیرانی مانند شرکت اوبر حاضر به حمایت از طرح‌های خودروهای پرنده شده‌اند.

گروه خودروسازی جیلی به دنبال ساخت خودرو پرنده

به تازگی شرکت ایرباس هم از آزمایش موفقیت‌آمیز خودرو پرنده خود خبر داده است. ایرباس خبر داده برای اولین بار این خودروی هوایی را آزمایش کرده است. در صورت اجرایی شدن طرح ایرباس این خودرو پرنده می‌تواند راهی باشد برای فرار از مسیر‌های پرترافیک و رسیدن سریع‌تر به مقصد.

شرکت ایرباس قصد دارد برای ارائه تاکسی‌های هوایی خود با تاکسی‌های اینترنتی هم وارد کار شود. به همین دلیل این شرکت در حال رایزنی با سرویس اوبر است؛ شرکت اوبر نیز به دنبال سرویس هوایی برای خدمات تاکسی خود است.

مدل ایرباس شهری در نمایشگاه تجهیزات هوایی پاریس، در اوایل سال جاری میلادی به نمایش گذاشته شده بود؛ این هواپیمای عمودپرواز الکتریکی که نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای برقی ۱۰۰ کیلوواتی تأمین می‌کند، با استفاده از هشت پروانه و سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد.

ماریوس ببسل، مدیر تیم مهندسی پروژه‌ی ایرباس شهری گفته است: «پس از انجام این آزمایش، درک بهتری از پیشرانه‌های برقی ایرباس شهری پیدا کردیم که برای عملی کردن آن، آزمایش‌های سخت‌تر و بیشتری انجام خواهیم داد؛ در عین‌ حال، مدل اصلی ایرباس شهری را هم در دست ساخت داریم».

در کنار ایرباس شرکت‌های زیادی در اروپا و آمریکا در حال آزمایش خودروهای پرنده خود هستند. جدیدترین طرح در این زمینه، «ایروموبیل» است که توسط یک شرکت در کشور اسلوواکی ساخته شده است و به‌زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

این خودرو که در حال حاضر پیش فروش آن شروع شده است، می‌تواند از یک باند در فرودگاه بلند شود و مسافت ۷۵۰ کیلومتر را طی کند. پس از فرود، این خودرو بال‌هایش را جمع می‌کند و می‌تواند در خیابان شروع به تردد کند.

نیروی پیشرانه‌ اصلی این مدل که در عقب خودرو قرار گرفته است، از یک موتور چهار سلیندر دو لیتری بنزینی تأمین می‌شود. این موتور با استفاده از توربو شارژ حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتور مورد اشاره ملخی را در پشت خودرو برای پرواز به حرکت در می‌آورد و ملخ به همراه بال‌ها در زمان پرواز باز می‌شود.

پس از فرود خودرو هم یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار که در جلو خودرو قرار گرفته است، وظیفه حرکت خودرو در جاده را بر عهده می‌گیرد. باطری‌های این موتور الکتریکی با موتور بنزینی شارژ می‌شوند. سرعت این خودرو بر روی زمین ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و در زمان پرواز هم سرعت این خودرو به ۳۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بر روی بال‌های خودرو هم گیرنده‌های انرژی خورشیدی نصب شده است تا باتری خودرو را در پرواز برای حرکت خودرو روی زمین شارژ کند.

این خودروی دو نفره طی مدت سه دقیقه از خودرو به هواپیما تبدیل می‌شود.

نوشتارهای مرتبط:

نمونه خودروهای پرنده و آینده اتومبیل‌رانی در شهر (+عکس)

نوآوری در خودروهای پرنده خودران

استخدام مهندس ناسا در "اوبر" برای ساخت تاکسی‌های پرنده

پیش‌فروش نخستین خودرو پرنده تجاری‌سازی شده در فرانسه (+تصاویر)

هر کیلومتر 1.5 دلار؛ حداکثر کرایه سفر با تاکسی هوایی ایرباس

ورود تویوتا به عرصه خودروهای پرنده

پاپ‌آپ؛ خودرو پرنده جدید ایرباس (+تصاویر)

خرید خودرو پرنده مسافربر توسط دوبی

رونمایی از نمونه مفهومی خودرو پرنده ایرباس تا پایان 2017 (+تصاویر)

برنامه شرکت هاورسرف برای ساخت تاکسی پرنده پنج نفره خودران (+تصاویر)

با این تاکسی هوایی زودتر به مقصد می‌رسید

پروژه‌ی واهانا، تاکسی پرنده‌ی خودران شرکت ایرباس

هلی‌تاکسی، تاکسی پرنده‌ی خودران شرکت ایروینچی (+تصاویر)

لس آنجلس به همت "اوبر" مجهز به ناوگان تاکسی هوایی می‌شود (+تصاویر)

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید