تحلیل نوارهای صوتی ماموریت آپولو با فناوری تشخیص گفتار

هدف از این کار تنها نگهداری و بازسازی نوارهای صوتی ماموریت‌های فضایی نیست بلکه دانشمندان قصد دارند اطلاعات بیشتری از عملکرد پرسنل ناسا تحت استرس نخستین ماموریت به ماه بشر به دست آورند.

تاریخ ویرایش: 19 آذر ماه 1396

دانشمندان قصد دارند با استفاده از تکنولوژی تشخیص گفتار نوارهای صوتی ماموریت «آپولو 11» را تجزیه و تحلیل کنند.

به گزارش آنا به نقل از NewAtlas، طی ماموریت آپولو 11 حرف‌های بیشتری از «عقاب فرود آمد» و «اولین قدم برای بشریت» زده شده است. اما کیفیت این نوارهای صوتی به شدت پایین است و تشخیص صداهای ضبط شده بسیار دشوار است. حالا یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه دالاس تگزاس با استفاده از فناوری تشخیص گفتار، گفت‌وگوهای بین فضانوردان، تکنسین‌ها و کنترل ماموریت را رمزگشایی و آنالیز کرده‌اند.

نوارهای ماموریت آپولو رمزگشایی می‌شود

گاهی اوقات پیشرفت تکنولوژی می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما اکثر اوقات می‌تواند کارها را برای انسان‌ها آسان‌تر کند. شاید تکنولوژی نوارهای صوتی که در دهه 1960 وجود داشت، در آن زمان بسیار پیشرفته به شمار می‌رفت اما در مقایسه با فناوری‌های امروزی چنان بی‌کیفیت است که کسی قادر نیست محتوای این نوارها را درک کند.

ماموریت آپولو 11 یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های تاریخ انسانی است؛ گذاشتن اولین قدم انسان بر سطح ماه می‌تواند با جزئیات دقیق‌تر و جامع‌تری برای ما بازگو شود.

تحلیل نوارهای صوتی ماموریت آپولو با فناوری تشخیص گفتار

نوارهای صوتی استفاده شده توسط محققان دانشگاه دالاس شامل نوارهای ماموریت‌های آپولو 11، «آپولو 13»، «آپولو 1» و «جمنای 8» است. این مجموعه شامل 200 نوار 14 ساعته می‌شود که هر کدام 30 ترک دارد. آرشیو کردن این مقدار نوار خود به تنهایی کار دشواری است چه برسد به آنالیز کردن و پیاده‌سازی آنها.

قدیمی بودن این نوارها یکی از مشکلات اساسی بود چرا که این نوارهای صوتی تنها روی دستگاه خاصی در مرکز فضایی جانسون ناسا پخش می‌شد. کا با این دستگاه خاص که « کاتب صدا» نام دارد، بسیار وقت‌گیر است چرا که تنظیم آن باید به صورت دستی انجام شود.

همچنین یکی دیگر از مشکلات نیز این بود که نوارهای صوتی از ماموریت‌های فضایی ادیت نشده بودند. اگر دانشمندان می‌خواستند از دستگاه کاتب صدا برای پیاده‌سازی این نوارها استفاده کنند، تنها برای نوارهای مارموریت آپولو 11 باید 170 سال وقت صرف می‌کردند.

دستگاه «کاتب صدا»

تیم تحقیقاتی دانشگاه دالاس با همکاری دانشگاه مریلند سیستم صوتی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند نوارهای صوتی را طی چند ماه پیاده کند. دانشمندان روشی را ابداع کردند که می‌تواند 30 ترک را همزمان با هم پیاده‌سازی کند.

هدف از این کار تنها نگهداری و بازسازی نوارهای صوتی ماموریت‌های فضایی نیست بلکه دانشمندان قصد دارند اطلاعات بیشتری از عملکرد پرسنل ناسا تحت استرس نخستین ماموریت به ماه بشر به دست آورند.

مترجم: هانا حیدری/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید