راکت بزرگ «فالکون هِوی» شرکت اسپیس‌ایکس آماده پرتاب باشکوه به سمت مدار مریخ (+تصاویر و انیمیشن)

اسپیس‌ایکس امشب تلاش خواهد کرد تا برای نخستین بار موشک عظیم "فالکون هوی" را به فضا بفرستد. اگر موفقیت‌آمیز باشد، تبدیل به قدرتمندترین موشک در حال عملیات خواهد شد و زمینه را برای ماموریت‌های فضانوردان در ماه و مریخ فراهم می‌کند.

تاریخ ویرایش: 17 بهمن ماه 1396

مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس خطرات و خطاهایی را که ممکن است امشب برای "فالکون هوی" پیش بیاید، توضیح داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، "الون ماسک" مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در یک مصاحبه تلفنی به تشریح خطرات احتمالی پیش روی پرتاب "فالکون هوی" پرداخت.

اسپیس‌ایکس امشب تلاش خواهد کرد تا برای نخستین بار موشک عظیم "فالکون هوی" را به فضا بفرستد. اگر موفقیت‌آمیز باشد، تبدیل به قدرتمندترین موشک در حال عملیات خواهد شد و زمینه را برای ماموریت‌های فضانوردان در ماه و مریخ فراهم می‌کند.

راکت بزرگ «فالکون هِوی» شرکت اسپیس‌ایکس آماده پرتاب به سمت مدار مریخ (+تصاویر)

"الون ماسک" در یک مصاحبه تلفنی، پیش از این رویداد مهم، جزئیات بیشتری در مورد این پرتاب ارائه کرد.

وی جزئیات ماموریت "فالکون هوی را اینگونه تشریح کرد: پس از پرتاب، به مدت شش ساعت به طور مستقیم به سمت مدار ژئوسنکرون(مدار زمین‌آهنگ) زمین، پرواز خواهد کرد.

مدار ژئوسنکرون یک مدار هم سرعت با چرخش زمین است، به طوری که یک ماهواره در یک محل متمرکز روی یک نقطه از زمین باقی می‌ماند.

راکت بزرگ «فالکون هِوی» شرکت اسپیس‌ایکس آماده پرتاب به سمت مدار مریخ-نیمرخ پرواز

مدار زمین‌آهنگ، مدار هم‌گردش زمین  یامدار زمین‌هم‌زمان به مدارهایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ای چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است.

این مرحله از ماموریت به طور خاص به ماموریت‌های امنیت ملی مربوط می‌شود تا نشان دهد که موشک می‌تواند به طور مستقیم محموله را به مدار زمین‌ثابت(GEO) که یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است، تحویل دهد.

پس از آن، موتور حرکت به سمت مریخ آغاز به کار خواهد کرد. قسمت بالایی "فالکون هوی" خود را در یک مدار بیضوی قرار خواهد داد که یک قسمت آن در مدار زمین و دیگری در مدار مریخ قرار خواهد گرفت.

"ماسک" آن را به عنوان یک "چرخنده زمین-مریخ"(Earth-Marser cycler) توصیف کرده است.

اگر همه چیز به خوبی پیش رود، این موشک حدود 400 میلیون کیلومتر دور از سیاره ما خواهد بود و تا یک میلیارد سال در این مدار باقی خواهد ماند.

راکت بزرگ «فالکون هِوی» شرکت اسپیس‌ایکس آماده پرتاب به سمت مدار مریخ (+تصاویر)

احتمال بسیار ناچیزی وجود دارد که "فالکون هوی" همراه با خودروی تسلا رودستر بتواند به سیاره سرخ برسد.

خطرات زیادی این ماموریت را تهدید می‌کند و "ماسک" در مورد آنها صادق است. وی گفت: اگر این موشک منفجر شود، یک انفجار بزرگ خواهد بود. اگر بر روی پد منفجر شود، 9 تا 12 ماه طول می‌کشد تا خسارات ناشی از آن پاکسازی شود. با این حال، پرتاب ناموفق بر تولید تاثیر نخواهد گذاشت.

حتی اگر موشک به سلامت بلند شود، مخاطرات زیادی این ماموریت را تهدید می‌کند.

این موشک از کمربندهای تشعشعی "وان آلن"(مناطقی که توسط اشعه‌های متراکم که زمین را احاطه کرده‌اند) عبور می‌کند که می‌تواند به موشک آسیب برساند.

راکت بزرگ «فالکون هِوی» شرکت اسپیس‌ایکس آماده پرتاب به سمت مدار مریخ (+تصاویر)

اشعه‌های مورد بحث در کمربند "وان آلن" از تراکم غلیظ الکترون‌ها و پروتون‌های با انرژی زیاد ناشی می‌شود که در دو منطقه هلالی شکل در فاصله‌های 3200 و 16 هزار کیلومتری سطح زمین واقع شده‌اند و توسط میدان مغناطیسی زمین، کره زمین را احاطه کرده‌اند.

این کمربند، ذرات کیهانی مضری را که به سوی زمین می‌تابند، جذب می‌کند. پرتوهای جذب شده توسط این حلقه بعضا برای موجودات زنده مرگبار است و به عبارت دیگر درصورت عدم وجود این دو کمربند، هرگز در زمین حیات پدیدار نمی‌شد.

هر ماهواره‌ای که در کمربند "وان آلن" قرار گیرد، توسط ذرات باردار از بین می‌رود. بنابراین سه ناحیه امن برای قرار گرفتن ماهواره‌ها ایجاد می‌شود؛ بین زمین و کمربند تحتانی وان آلن مدار پایین (LEO)، بین کمربند تحتانی و فوقانی مدار متوسط (MEO)، بین کمربند فوقانی تا فاصله ۳۵ هزار کیلومتری زمین، مدار زمین‌ثابت (GEO).

از آنجا که دنیای امروزی ما وابستگی شدیدی به فناوری ماهواره دارد، درک نحوه کار کردن این کمربندها امری بسیار ضروری و حیاتی است. به همین دلیل است که ناسا در ماه اوت 2012 دو کاوشگر «وان آلن» را به مدار زمین فرستاد تا اطلاعات کافی در مورد این کمربندها به دست آورد.

نگرانی دیگر در مورد سفر "فالکون هوی" به وجود یخ در مدارهای بالایی برمی‌گردد، چرا که احتمال منجمد شدن سوخت موشک یا تبخیر اکسیژن وجود دارد.

وقتی حرف از پرتاب "فالکون هوی" می‌شود، بسیاری از ناشناخته‌ها وجود دارند، اما چیزی که "ماسک" وعده داده این است که هیجان‌انگیز خواهد بود: این پرتاب یا یک موفقیت هیجان‌انگیز خواهد بود و یا یک شکست هیجان‌انگیز. به هر حال یک اتفاق بزرگ است.

[تماشای انیمیشن پرتاب راکت فالکون هوی به سمت مدار مریخ]

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب