پنج هزارمین روز مریخی کاوشگر "فرصت" در سیاره سرخ

مریخ‌نورد "فرصت" (Opportunity) ناسا در حالی که برای تنها 90 روز مریخی کاوش طراحی شده بود، 5 هزارمین روز زندگی خود را در سیاره سرخ پشت سر گذاشت.

تاریخ ویرایش: 2 اسفند ماه 1396

مریخ‌نورد "فرصت" (Opportunity) ناسا در حالی که برای تنها 90 روز مریخی کاوش طراحی شده بود، 5 هزارمین روز زندگی خود را در سیاره سرخ پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کاوشگر "فرصت" با وجود اینکه قرار بود فقط 90 روز مریخی در مریخ به کاوش بپردازد، به تازگی 5 هزارمین روز خود را در این سیاره تجربه کرد.

کاوشگر "فرصت" ناسا 5 هزارمین روز خود را در مریخ گذراند. در حالی که این موضوع به خودی خود شاهکار است، هنگامی که در نظر داشته باشید که تنها برای 90 روز مریخی کاوش برنامه‌ریزی شده بود و حالا سالهاست که فعالیت می‌کند، حتی بیشتر چشمگیر خواهد بود.

 5 هزارمین روز مریخی کاوشگر "فرصت" در سیاره سرخ

"فرصت" در حالی به 5 هزارمین روز مریخی (sol) خود رسیده است که روز مریخی حدود 40 دقیقه طولانی‌تر از روز زمینی است.

هر دو کاوشگر "فرصت" و "روح" (Spirit) در سال 2003 به سمت مریخ پرتاب شدند و در ژانویه سال 2004 بر دو قسمت مختلف این سیاره فرود آمدند.

انتظار نمی‌رفت که این دو کاوشگر از زمستان سخت مریخ که دو برابر زمستان زمین طول می‌کشد، جان سالم به در ببرند، اما تیم ناسا کشف کرد که هدایت آنها به سمت شمال و به سمت خورشید برای گذراندن آنها از یک زمستان سخت کافی است

 5 هزارمین روز مریخی کاوشگر "فرصت" در سیاره سرخ

علاوه بر این، اطمینان از اینکه این کاوشگرها در هر زمستان در قطب‌های شمالی به سر می‌برند، به حفظ آنها کمک می‌کند تا سال‌ها بیشتر از چیزی که قرار بود، فعالیت کنند.

وزن هر یک از این کاوشگرها حدود 180 کیلوگرم بود.

یکی از اهداف اصلی این دو مریخ‌نورد تحلیل طیف وسیعی از خاک و سنگ‌ها جهت مشخص کردن آثار قدیمی وجود آب در مریخ بود.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت واقع درموسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادینا کنترل و هدایت ماموریت اکتشافی این مریخ‌نورد را بر عهده دارد.

 5 هزارمین روز مریخی کاوشگر "فرصت" در سیاره سرخ

مریخ‌نورد اکتشافی "فرصت" چند هفته بعد از فرود دوقلوی خود "روح" در مریخ فرود آمد. اگرچه ماموریت این کاوشگر در آغاز برای 90 روز مریخی و پیمودن حدود 600 متر برنامه‌ریزی شده بود، اما پس از 11 سال از زمان فرود در منطقه‌ای موسوم به "فلات نیم‌روز" این کاوشگر هنوز هم فعالانه به اکتشاف در سیاره سرخ می‌پردازد.

این مریخ‌نورد از سال 2011 در لبه غربی "دهانه ایندیور" در حال کاوش است. در طی 14 سال ماموریت در سیاره سرخ، این کاوشگر به شواهد ارزشمندی از گذشته باستانی مریخ و اینکه این سیاره زمانی مرطوب بوده، دست یافته است.

"فرصت" که در اواسط سال 2013 از بخش پایین "دهانه ایندیور" موسوم به "بوتانی بای" عبور کرده است، با پیمودن ارتفاعی در حدود 135 متر به بلندی "کیپ تریبیولیشن" رسیده است.

مریخ‌نورد "روح" در سال 2010 در خاک مریخ گیر افتاد و خاک این سیاره مانع از جهت‌گیری مناسب صفحات خورشیدی به سمت خورشید شد و توان الکتریکی آن از بین رفت و از کار افتاد.

ناسا در نهایت تصمیم گرفت تا آن را رها کند و تمام ارتباطات را با آن در سال 2011 متوقف کرد.

اما "فرصت" با وجود اینکه طی این سال‌ها چند آسیب جزئی دیده است، همچنان در حال فعالیت است و اکنون بیش از 45 کیلومتر پیموده و 225 هزار تصویر به زمین فرستاده است. این بیشترین مسافتی است که یک وسیله در خارج زمین پیموده است.

بدین ترتیب "فرصت" توانسته است رکورد جهانی طی مسیر در خارج از زمین که در سال 1973 توسط ماه‌نورد "لونوخود 2" اتحاد جماهیر شوروی با طی 39 کیلومتر ثبت شده است را بشکند.

کاوشگر "فرصت" به دانشمندان کمک کرد تا کشف کنند که سطوح و آب‌های زیرزمینی احتمالا در مریخ وجود دارد.

"جان کالاس"، مدیر پروژه "فرصت" در بیانیه‌ای گفت: پنج هزار روز مریخی، بعد از شروع ماموریت 90 روزه، این کاوشگر شگفت‌انگیز هنوز هم در حال مخابره شگفتی‌های جدیدی از روی مریخ است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید