آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

ماهواره مخابراتی ناهید ۱، برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه­‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

تاریخ ویرایش: 8 فروردین ماه 1397

معرفی

ماهواره مخابراتی ناهید ۱ که برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، در مراسم رو فناوری فضا با حضور ریاست جمهوری در بهمن سال ۱۳۹۵، رونمایی شد.

ماهواره مخابراتی ناهید ۱، برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه­‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. ماموریت‌های ماهواره مخابراتی ناهید۱ در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.

ماهواره ناهید۱ راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

رسیدن به دانش فنی ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ از دیرباز از آرمان‌ها و اهداف ملی کشور بوده است. اما پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری قرار داشته است. از آنجا ‌که توانمندی‌ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره‌های آزمایشی در مدار LEO بوده، ماهواره ناهید۱ راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است.

ماموریت ناهید ۱

ماموریت‌های پروژه‌ ناهید در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، برای نخستین بار در کشور مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. در ضمن فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور می‌باشد.

ماهواره‌ ناهید ماموریت‌های زیر را انجام می‌دهد:

  • باز کردن صفحات خورشیدی در مدار
  • ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار
  • تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی

فراهم نمودن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S ، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

دستاوردها و فناوری‌ها

اهم دستاوردها و فناوری‌های این پروژه عبارتند از:
     ● طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی
     ● ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی
     ● ساخت محموله مخابراتی باند Ku
     ● توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
     ● تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۱

منبع: تارنمای پژوهشگاه فضایی ایران

نوشتار مرتبط:

آشنایی با ماهواره مخابراتی ناهید ۲

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید