مهاجرت پژوهشگران «طرح ملی هواپیمای ۱۵۰ نفره» به دلیل عدم حمایت

دانشگاه‌ها علاوه بر تربیت نیروی انسانی باید به حوزه‌های پژوهشی بخش صنعت کمک کنند، ولی متاسفانه این امر در کشور رخ نداده است.

تاریخ ویرایش: 10 دی ماه 1397

رییس دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال محققان گفت: در پروژه کلان ساخت هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره بعد از فاز طراحی مفهومی، هیچ حمایتی صورت نگرفت و محققان آن به خارج مهاجرت کردند.

به گزارش ایسنا دکتر محمود مانی در افتتاحیه چهارمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و تخصصی پژوهشگاه فضایی ایران، عمر فناوری فضایی در ایران را ۳۰ ساله و جوان دانست و افزود: ولی در مقابل، موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه از قبل از انقلاب مطرح شده است.

مهاجرت پژوهشگران «طرح ملی هواپیمای ۱۵۰ نفره» به دلیل عدم حمایت

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها علاوه بر تربیت نیروی انسانی باید به حوزه‌های پژوهشی بخش صنعت کمک کنند، ولی متاسفانه این امر در کشور رخ نداده است.

مانی با بیان این‌که برای تحقق این امر نیازمند یافتن مدل همکاری بومی هستیم، خاطر نشان کرد: برای آنکه پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها هدفدار شوند، باید پروژه‌هایی از سمت صنعت به دانشگاه‌ها سفارش داده شود. این روشی است که در بسیاری از کشورها رخ داده است، ولی مشاهده می‌شود آن چیزی که از سوی صنعت به دانشگاه‌ها سفارش داده می‌شود، بیشتر طراحی است.

دکتر مانی، ماموریت دانشگاه‌ها را انجام پژوهش‌هایی مانند پارامترهای موثر و محدوده آنها دانست و ادامه داد: ۱۰ سال گذشته از سوی سازمان فضایی پروژه ساخت ماهواره، تعریف و به دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر واگذار شد و در این همکاری قرار شد دانشگاه‌ها ماموریت ماهواره‌ها را تعریف کنند.

رییس دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در این همکاری، ساخت و طراحی ماهواره پیام در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: این ماهواره هم‌اکنون به پژوهشگاه فضایی برای انجام تست‌های سازگاری واگذار شده است.

مانی، همکاری در اجرای پروژه ماهواره "ناهید ۱" و "پارس ۱" را از دیگر پروژه‌های این دانشگاه نام برد و یادآور شد: ماهواره مکعبی نیز که یک مسابقه در حوزه فضایی است، در دستور کار ما قرار دارد.

مانی با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال محققان حوزه فضایی گفت: وجود و حضور اساتید و محققان به شرط وجود پروژه است و اگر ما برای اشتغال محققان حوزه فضایی کاری نکنیم، یا به تدریس روی می‌آورند و یا به خارج مهاجرت می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به واگذاری پروژه کلان هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره به دانشگاه‌ها، یادآور شد: در این پروژه ۳ دانشگاه و یک پژوهشگاه درگیر بودند و ما فاز طراحی مفهومی را اجرایی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فاز طراحی مفهومی هیچ حمایتی از این طرح نشده و همه محققانی که در این طرح حضور داشتند، با رزومه‌ای که داشتند، به خارج مهاجرت کردند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید