تحویل ماهواره ظفر تا شهریور ۹۸/توقف ماهواره چهارم دانشگاه علم‌ و صنعت به دلیل کمبود اعتبار

مدیر پروژه‌ ماهواره دانشگاه علم و صنعت با بیان این که ماهواره "ظفر" تا شهریور ماه سال ۹۸ تحویل داده می‌شود، گفت: علاوه بر آن ما طراحی و ساخت ماهواره پیشرفته‌تری را در دستور کار داشتیم که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است.

تاریخ ویرایش: 12 بهمن ماه 1397

مدیر پروژه‌ ماهواره دانشگاه علم و صنعت با بیان این که ماهواره "ظفر" تا شهریور ماه سال ۹۸ تحویل داده می‌شود، گفت: علاوه بر آن ما طراحی و ساخت ماهواره پیشرفته‌تری را در دستور کار داشتیم که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر بلندی در پنل تخصصی طراحی و ساخت ماهواره که همزمان با اولین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به مشارکت این دانشگاه در طراحی و ساخت ماهواره، افزود: در سال ۸۴ قرارداد ساخت سه ماهواره از سوی سازمان فضایی با سه دانشگاه منعقد شد و در آن زمان ما نیز پیشنهاد طراحی و ساخت ماهواره را ارائه کردیم.

وی با بیان این‌که در حالی این پروژه‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شد که هیچ نیروی متخصصی در این حوزه وجود نداشت، اظهار کرد: علاوه بر این در آن زمان نه تنها هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نشد، بلکه حاضر نشدند تا طراحی‌های ما را ارزیابی و چک کنند.

بلندی در ادامه با اشاره به پرتاب موفق ماهواره "امید"، خاطر نشان کرد: با پرتاب موفق این ماهواره، امیدی برای ساخت ماهواره و ماهوره برهای ارتقا یافته در کشور ایجاد شد.

مدیر پروژه ماهواره دانشگاه علم و صنعت همچنین با اشاره به پرتاب ماهواره "نوید" این دانشگاه در اسفند ماه سال ۹۰، خاطر نشان کرد: این ماهواره با ماهواره‌بر B۱ پرتاب شد. این ماهواره ۵۳ روز در مدار قرار گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه طراحی و ساخت ماهواره "تدبیر" را از دیگر پروژه‌های این دانشگاه نام برد و در این باره اظهار کرد: در ادامه طراحی و ساخت ماهواره "ظفر" را در دستور کار قرار دادیم و قرار است این ماهواره تا شهریور ماه سال ۹۸ با رزولوشن ۱۵ متر تحویل داده شود.

 تحویل ماهواره ظفر تا شهریور ۹۸/توقف ماهواره چهارم دانشگاه علم‌ و صنعت به دلیل کمبود اعتبار

وی با اشاره به اینکه در گذشته کشور نسبت به فعالان عرصه فضایی غافل بوده است، خاطر نشان کرد: امروزه لازم است تا به بخش توسعه کاربردی توجه شود، چرا که امروز کشور تبدیل به یک کشور فضایی شده است و این موهبت از طریق فناوری‌های فضایی ایجاد شده است.

مدیر پروژه ماهواره دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تاکید برنامه راهبردی تا سال ۱۴۰۴ در حوزه فضا، در این باره خاطر نشان کرد: بر این اساس تا سال ۱۴۰۴ باید به ماهواره‌های با وضوح یک متر دست پیدا کنیم. علاوه بر این در برنامه ششم توسعه نیز بندی وارد شده است که بر اساس آن باید حاکمیت علاوه بر شناسایی ظرفیت کشور، نیازهای دستگاه‌ها را استخراج و نسبت به رفع آن اقدام کند.

بلندی همچنین به برنامه‌های کشور در زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی اشاره کرد و یادآور شد: ورود بخش خصوصی به این عرصه زمان‌بر است، ولی پیشنهاد می‌شود برای توسعه سریع‌تر فناوری‌های فضایی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه‌ها تشکیل شود تا از این طریق بتوان سریع‌تر نسبت به توسعه فناوری‌های این حوزه اقدام کرد.

مدیر پروژه ماهواره دانشگاه علم و صنعت همچنین از طراحی و ساخت ماهواره پیشرفته‌تری از ماهواره "ظفر" خبر داد و در این باره گفت‌: این ماهواره که نسخه پیشرفته‌تر ماهواره "ظفر" است به دلیل کمبودهای مالی متوقف شده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید