رشد 407 درصدی اقتصاد فضایی در 20 سال آینده

اقتصاد جهانی فضا در سال 2040 به بیش از 1.1 تریلیون دلار می رسد و رشد اقتصاد جهانی فضا در مقایسه با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی بسیار زیاد است.

تاریخ ویرایش: 9 اردیبهشت ماه 1398

رئیس سازمان فضایی ایران می گوید که این سازمان در عرصه اقتصاد فضایی از سال 2008 تا 2016 رشد 139 درصدی داشته که این رقم 6.5 برابر از اقتصاد فضایی دنیا بالاتر بوده، از این رو صنعت فضایی تا 20 سال آینده با رشد 407 درصدی در اقتصاد فضا مواجه است.

رشد 407 درصدی اقتصاد فضایی در 20 سال آینده

به گزارش ایرنا، مرتضی براری روز یکشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه و دستاوردهای دانشکده فناوری های نوین در دانشگاه علم و صنعت گفت: اقتصاد جهانی فضا در سال 2040 به بیش از 1.1 تریلیون دلار می رسد و رشد اقتصاد جهانی فضا در مقایسه با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی بسیار زیاد است.

وی افزود: سال 2016 در دنیا، 76 درصد حوزه اقتصاد فضا سهم شرکت های دانش‌بنیان و بخش خصوصی و تنها 24 درصد برای دولت بود. از این رو باید زیرساخت های گسترش فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فضایی فراهم شود.

رشد 407 درصدی اقتصاد فضایی در 20 سال آینده

براری با بیان اینکه کشور در زمینه ساخت ماهواره پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: ایران در حال حاضر جزو 9 کشور اصلی ساخت ماهواره است و در رتبه 11 علمی جهان و نخست منطقه قرار دارد.

براری با استناد به گزارش فعالیت های سازمان فضایی کشور افزود: در آینده ماهواره ها در رقابت با بخش زمینی خواهند بود. بنابراین سرمایه گذاری و توجه به این حوزه حائز اهمیت است.

وی افزود: سازمان فضایی ایران دارای یک برنامه 10ساله بود و به بلوغ رسید. به عنوان مثال سازمان فضایی با استفاده از متخصصان دانشگاه علم و صنعت ماهواره نوید را به صورت مستقل ساخت و در مدار قرار داد.

براری تصریح کرد: طراحی و ساخت ماهواره، پرتابگر، ایستگاه پرتاب، مرکز کنترل، ایستگاه تصاویر و تحلیل پردازش داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از 6 رکن دستیابی به اهداف سازمان فضایی محسوب می شود که توانسته در تمامی این ارکان مستقل از دیگر کشورها عمل کند.

رشد 407 درصدی اقتصاد فضایی در 20 سال آینده

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فضایی گفت: تکمیل زنجیره ارزش فناوری فضایی اعم از توسعه صنعتی، تحویل گیری در مدار توسعه زیر ساخت‌های بومی بوده و همچنین مقوله‌های سنجش از دور اپتیکی، سنجش از دور راداری، توسعه ایستگاه چند منظوره و طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی از زنجیره فناوری فضایی است.

براری خاطر نشان کرد: در وقوع سیل اخیر سازمان فضایی لحظه به لحظه از شرایط سیل گزارش می داد که نشان دهنده پیشرفت در این زمینه است.

وی ادامه داد: موقعیت یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات و سامانه‌های ترکیبی سه عرصه مهم سازمان فضایی است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: حمایت از استارتاپ ها برای ورود به عرصه فضایی از برنامه های مهم سازمان است. همچنین سازمان فضایی اروپا تاکنون از 750 استارتاپ ایرانی در زمینه فضایی حمایت کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته فراخوانی مبنی بر همکاری شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت ماهواره های اپتیکی ابلاغ شد و حدود 38 شرکت ثبت نام کردند. 20 اردیبهشت ماه سال جاری اولین زمان بررسی تقاضای گروه های ثبت نام کننده است.

براری در مورد دیگر اقدامات سازمان فضایی ایران، گفت: احداث مرکز کارافرینی فضایی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفته است

وی افزود: دانشگاه ها نسل سومی و مبتنی بر خلاقیت و کارآفرین و پیشرو و شتاب دهنده کسب و کارها به شمار می آیند.

براری افزود: دانشگاه ها توانسته اند در حوزه های نانو، بایو، انرژی و ماهواره برخی مسائل کشور را برطرف کنند. از این رو مهمترین دغدغه پر رنگ کردن نقش دانشگاه ها است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید