نخستین دوره مسابقات سراسری پهپاد دانشجویی در شمال‌غرب

به منظور گسترش علوم وابسته به طراحي و ساخت وسايل پرنده، دانشگاه صنعتي مالک اشتر يک دوره مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين را برگزار مي‌کند. این مسابقات در 15 بهمن 1391 دانشگاه صنعتی ارومیه برگزار می‌شود.

تاریخ ویرایش: 21 مرداد ماه 1391

اهداف و ساختار مسابقه:
به منظور گسترش علوم وابسته به طراحي و ساخت وسايل پرنده، دانشگاه صنعتي مالک اشتر يک دوره مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين را برگزار مي‌کند. اين مسابقه در راستاي کشف استعدادهاي خلاق دانشجويان، گسترش و توسعه فرايند ارتباط با صنايع و کاربران صنعت هوايي کشور مي‌باشد. هدف از اين مسابقه تشويق جامعه علمي، دانشجويان و نخبگان کشور در خلق و  يا به کارگيري صحيح در زمينه‌هاي زير است:
   
         الف - پيکربندي وسايل پرنده،
         ب   -  بکارگيري مواد و روش‌هاي ساخت،
         ج    - طراحي و پياده‌سازي روش‌ها‌ي کنترل، هدايت و ناوبري.

مراحل اجراي مسابقه:
مسابقه در دو مرحله به صورت زير برگزار مي‌گردد:
مرحله اول: بررسي مستندات، ارزيابي طرح و تجهيزات نصب شده روي پرنده،
مرحله دوم : انجام آزمايش‌هاي پروازي. 

محل برگزاری مسابقه: دانشگاه صنعتی ارومیه
نخستین دوره مسابقات سراسری پهپاد دانشجویی در شمال‌غرب
پی‌نوشت:
پهپاد چیست؟
پهپاد (پرنده ی هدایت پذیر از دور) یا هواپیمای بدون سرنشین. به اشیاء پرنده هدایت‌پذیر از راه دور ( UAV : Unmanned Aerial Vehicle ) گفته می‌شود. هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به «پهپاد» شهرت دارند که از حروف اول « پرنده هدایت پذیر از راه دور» گرفته شده‌است.
کنترل پهپاد بدون استفاده از انسان در درون آن انجام می‌شود. اگر چه انسان می‌تواند به عنوان محموله در آن باشد. این وسیله پرنده از نیروهای ایرودینامیکی برای پرواز در مسیر دلخواه استفاده می‌کند. پهپادها یا بوسیله کنترل از راه دور یا با برنامه‌های پیش پروازی ریخته شده از قبل یا با سامانه‌های خودکار دینامیک هدایت می‌شوند.
پهپادها در حال حاضر در برنامه‌های نظامی که شامل جاسوسی و حمله می‌شود فعالیت می‌کنند. این هواپیماها همچنین در برنامه‌های غیر نظامی مانند خاموش کردن آتش سوزی‌ها یا جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد یا کنترل پلیس در ناآرامی‌ها و صحنه‌های جرم یا شناسایی بیشتر حوادث غیرمترقبه طبیعی استفاده می‌شوند.
پهپادها اکنون و در آینده به طور وسیع در زمینه‌های مخابرات و ناوبری جهانی و تحقیقات هواشناسی و جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته خواهند شد. فناوری پهپادها از لحاظ فناوری در چهار زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند. پلت فرم، محموله، مخابرات و ارتباطات، تجزیه و تحلیل اطلاعات. بدنه یک پهپاد باید به طوری طراحی گردد که بتواند سامانه‌های ارتباطی و یا جنگ‌افزارها و یا اشخاص و بارها و کلیه لوازم مرتبط با ماموریت محوله‌اش را در خود جای دهد و بتواند با شرایط جوی منطقه ماموریت سازگار باشد که بهترین عوامل برای طراحی یک بدنه پهپاد سرعت مدت پرواز و اطمینان پذیری آن می‌باشد. پهپادها نیاز به نوع خاصی از موتورها دارند.  منظور از محموله‌های پهپاد در واقع قطعه اضافی است که همراه پرنده برای انجام ماموریت خاصی فرستاده می‌شود. که در پهپادهای شناسایی دوربین فیلم برداری و عکس برداری در پهپادهای هدف فلر و رفلکتور و در پهپادهای تهاجمی و انتهاری مهمات می‌باشد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • بهاره اطهری  |  با سلام
    لطف کنیدتاریخ مسابقات بعدی پهپادروبرام بفرستین
    ممنون
فرستادن دیدگاه جدید