پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران

پژوهشکده تحقیقات فضایی در سازمان فضایی ایران، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، به منظور پاسخ گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه فناوری‌های فضایی در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اینک با عنوان پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت دارد.

تاریخ ویرایش: 23 فروردین ماه 1398

پژوهشکده تحقیقات فضایی در سازمان فضایی ایران، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، به منظور پاسخ گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه فناوری‌های فضایی در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اینک با عنوان پژوهشکده سامانه های ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت دارد.

از وظایف اصلی این پژوهشکده اجرای طرح‌های پژوهشی، کاربردی و توسعه‌ای در علوم و فناوری فضایی و مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی است.

گروه‌های پژوهشی

  • گروه پژوهشی سامانه های ماهواره
  • گروه پژوهشی فناوری فضایی
  • گروه پژوهشی فناوری زمینی
  • گروه پژوهشی رباتیک فضایی

فعالیت‌های پژوهشی

پژوهشکده سامانه‌های ماهواره چند پروژه ماهواره ای سنجشی و مخابراتی به شرح زیر را در دست اجرا دارد:

پروژه زهره

هدف از اجرای پروژه زهره طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی زمین آهنگ ملی به منظور پشتیبانی از شبکه صوت، داده و تصویر در داخل کشور است.

طول عمر عملیاتی این ماهواره دوازده سال، مدار نهایی GEO و ناحیه پوشش جمهوری اسلامی ایران و جزایر آن است.

مدل توسعه ای مهندسی پروژه زهره در پژوهشکده سامانه های ماهواره طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره در مواردی بدین شرح کاربرد دارد : پخش تلویزیونی آنالوگ و یا دیجیتال، دست یابی به تعداد برنامه های بیشتر با کیفیت بالای صوت و تصویر با استفاده از فناوری پیش رفته، سرویس های V-SAT در شبکه ستاره، فناوری دیجیتال برای شبکه های محلی باا نتقال نرخ بیت بالا.

پروژه مصباح 2

مصباح ۲ یک ماهواره مخابراتی در مدار LEO با طول عمر سه سال است که در ادامه ماهواره مصباح ۱ با هدف طراحی، تحلیل، ساخت و آزمون آن در داخل کشور تعریف شده است.

این ماهواره وظیفه برقراری سرویس داده بین کاربران زمینی پس از فاز راه اندازی و تست در مدار را بر عهده دارد.

این پروژه با هدف کسب دانش طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک به زمین به منظور جمع آوری، بازیابی و پردازش، ضبط و ارسال مجدد داده ها و ایجاد یک شبکه ماهواره ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده با دیگر نواحی جغرافیایی دنیا به اجرا درآمده است.

پروژه پارس

هدف از ساخت ماهواره پارس ۲ دست یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های سنجش از دور عملیاتی از نوع اپتیکی و با قدرت تفکیک مکانی متوسط است.

این پروژه اغلب نیازهای غیر نظامی کشور در زمینه های کشاورزی، منابع طبیعی، خاک شناسی، شهری و روستایی، منابع آب، بلایای طبیعی، راه و ترابری، زمین شناسی و هواشناسی را برآورده می سازد.

از جمله کاربردهای این ماهواره عبارت است از: محاسبه سطح زیرکشت، تعیین سلامت منابع طبیعی و بیوماس، تعیین وضعیت خاک، شناسایی گونه های گیاهی و جنگلی، ارزیابی گستره آتش سوزی، تعیین مرزهای آبی و وضعیت سطوح آبی، پایش فعالیت آتشفشان ها، مطالعه اثر بلایای طبیعی، مطالعه نشت منابع نفتی.

پروژه ناهید

پروژه ماهواره مخابراتی ناهید برای پرتاب به مدار LEO، با اهدافی چون آزمودن سیستم مخابرات باند KU برای ارتباط با ایستگاه زمینی، به کارگیری و آزمودن سیستم مکانیزم باز شدن صفحه های خورشیدی، عکس برداری از مراحل باز شدن صفحه های خورشیدی در پژوهشکده سامانه های ماهواره در دست اجرا است.

کسب دانش فنی و فناوری طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی، آزمودن و نمایش فناوری زیرسیستم های ماهواره های مخابراتی در مدار، توسعه و اجرای پروژه های مشترک چند رشته ای در قالب تیم های تخصصی به منظور توسعه زیرسیستم های فضایی پیشرفته از دیگر اهداف این پروژه است که با همکاری مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به اجرا درآمده است.

پروژه تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی

هدف این پروژه راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی فضایی برای ماهواره و زیرسیستم های آن است که برآوردکننده نیازهای آزمایشگاهی برای ساخت، تست و تجمیع نمونه های آزمایشگاهی و مهندسی ماهواره های مختلف با ماموریت های مخابراتی و سنجشی است.

پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران


وبگاه پژوهشکده: www.sri.ac.ir 

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • نویده عباس نژاد  |  10 آبان ماه 1394
    با عرض سلام و خسته نباشید من دانشجوی ارشد شناسایی(مهندسی متالورژی) از دانشگاه علم و صنعت تهران هستم. میخواستم اگه ممکنه در مورد پروژه ی ارشد ازتون راهنمایی بگیرم.از کمکتون ممنون میشم.با تشکر
فرستادن دیدگاه جدید