شرکت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney)

پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی است.

تاریخ ویرایش: 25 تیر ماه 1393

پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی است.

نشان (آرم) شرکت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney)

نشان (آرم) شرکت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney)

تاریخچه

این شرکت در سال ۱۹۲۵ توسط فدریک رنتشلر در شهر هارتفرد تشکیل شد. موتور ۴۱۰ اسب بخاری که با هوا خنک می‌شد نخستین محصول این شرکت بود. این موتور تغییرات زیادی در زمینهٔ هوانوردی ایجاد کرد.


محصولات

این شرکت موتور هواپیماهای اف-۱۵ ایگل، جنگندهٔ اف-۱۶ فایتینگ فالکن، اف-۲۲ رپتور و اف-۳۵ لایتنینگ ۲ را تولید کرده‌است. در عین حال موتور مورد استفاده در هواپیمای حمل‌ونقل نظامی گلوبمستر ۳ را نیز ساخته است. پرت اند ویتنی کانادا تا کنون ۷۳۰۰۰ موتور تولید کرده‌است که از این تعداد حدود ۴۷۰۰۰ هنوز در حال استفاده هستند و این تعداد به ۲۵۰۰۰ هواپیما متعلق به ۱۰۰۰۰ شرکت در ۱۹۸ کشور جهان قدرت می‌دهد. حدود ۳۰ درصد از تمامی هواپیماها در حال پرواز در دنیا از موتورهای پرت اند ویتنی استفاده می‌کنند. این شرکت برای توسعهٔ محصولات خود با شرکت‌هایی همچون ایریوانجین و انجین الاینس همکاری می‌کند.

توربین

این شرکت در زمینهٔ تولید توربین‌های گازی نیز فعال است. سیستم پیور سایکل از ابداعات این شرکت می‌باشد، که از منابع گرمایی مانند گاز، نفت یا زمین برق تولید می‌کند.

موتور موشک

پرت اند ویتنی راکتداین تاکنون به ۱۶۰۰ پرواز فضایی قدرت بخشیده‌است. این شرکت یکی از همکاران اصلی برنامهٔ فضایی آمریکا از زمان ایجاد آن بوده‌است. این همکاری تاکنون در زمینهٔ موتورهای اصلی شاتل فضایی و موتورهای موشک‌های اتلس و دلتا ادامه دارد.

تارنمای شرکت پرت اند ویتنی: www.pw.utc.com 

نگارخانه:

موتور توربوفن شرکت پرت اند ویتنی

منابع: ویکی‌پدیا، وبگاه شرکت پرت اند ویتنی

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید