آغاز فاز دوم رقابت طراحی هواپیمای فضایی نظامی

ماه گذشته میلادی آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) با هدف سرعت بخشیدن به برنامه XS-1، قرارداد مطالعاتی 12 ماهه‌ای را با سه شرکت نورتروپ گرومان، بوئینگ و ماستن منعقد کرد.
فاز نخست این رقابت شامل ارائه طرح مفهومی، با ارائه طرح شرکت نورتروپ گرومان طی هفته گذشته پایان یافت؛ این در حالیست که دو شرکت دیگر طرح‌های خود را در ماه ژوئیه (تیر ماه) ارائه کردند. ادامه نوشتار

تاریخ ویرایش: 10 شهریور ماه 1393

ماه گذشته میلادی آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) با هدف سرعت بخشیدن به برنامه XS-1، قرارداد مطالعاتی 12 ماهه‌ای را با سه شرکت نورتروپ گرومان، بوئینگ و ماستن منعقد کرد.

فاز نخست این رقابت شامل ارائه طرح مفهومی، با ارائه طرح شرکت نورتروپ گرومان طی هفته گذشته پایان یافت؛ این در حالیست که دو شرکت دیگر طرح‌های خود را در ماه ژوئیه (تیر ماه) ارائه کردند.

هواپیمای فضایی بدون سرنشین XS-1 باید از قابلیت حمل محموله‌ای به وزن 1361 تا 2268 کیلوگرم با هزینه‌ای کمتر از پنج میلیون دلار در هر پرواز برخوردار بوده و در یک بازه زمانی 10 روزه تا 10 پرواز انجام دهد.

شرکت ماستن (Masten Space Systems) که تجربه طراحی سیستم‌های عمود برخاست و فرود (VTVL) را در کارنامه دارد، یکی از سه شرکتی است که طرح مفهومی هواپیمای فضایی XS-1 آنها پذیرفته شده است.

طرح مفهومی شرکت ماستن یک سیستم مداری با قابلیت استفاده مجدد است؛ این سیستم عمود برخاست و فرود با استفاده از بال و باله دمی، بصورت عمودی به هوا بلند می‌شود.

«دیو ماستن» بنیانگذار شرکت ماستن تأکید کرد: سه هواپیمای Xombie، Xoie و Xaero این شرکت از قابلیت 10 پرواز در بازه زمانی 10 روزه و بیشتر برخوردار هستند و با این شرایط، آمادگی خود را برای آغاز فاز دوم رقابت طراحی هواپیمای فضایی XS-1 و انجام تست پرواز اعلام می‌کنیم.

قرارداد سه میلیون دلاری «دارپا» با این شرکت کوچک فعال در حوزه هوافضا که تنها 20 کارمند دارد، یک دستاورد بسیار مهم محسوب می‌شود؛ اما فناوری و قابلیت‌های یک شرکت را نمی‌توان با دفتر کوچک و تعداد کم کارمند زیر سوال برد.

نورتروپ گرومان از همکاری محققان دو شرکت ویرجین گالاکتیک و Scaled Composites، بوئینگ از شرکت بلو اوریجین و ماستن از شرکت XCOR در طراحی هواپیمای XS-1 استفاده می‌کنند.

هواپیمای فضایی نظامی

هواپیمای فضایی نظامی

منبع: هیتنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید