دکتر سورنا ستاری: ایران نیازمند آغاز مگاپروژکت‌ها در صنعت هوایی است


دکتر ستاری: باید تلاش کنیم همان اتفاقی که در ساخت توربین های صنعتی رخ داده است در صنعت توربین های هوایی نیز اتفاق بیفتد زیرا کشور به این توربین ها نیاز جدی دارد. از همین رو تمامی کسانیکه در این حوزه فعالیت می کنند مورد حمایت جدی و کامل معاونت قرار می گیرند.

تاریخ ویرایش: 28 آبان ماه 1393

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع شرکت کنندگان و صاحبان شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی حاضر در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی ایران که امروز در کیش برپا شد، با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما تشنه کسب و تجاری سازی فناوری و صادرات آن به دیگر کشورها است، اظهار کرد: تشکیل ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در معاونت علمی با هدف توسعه صنعت هوانوردی و اتصال بخش خصوصی به بدنه دولت شکل گرفته است.

وی با مظلوم خواندن صنعت هوایی کشور بیان کرد: صنعت هوایی ایران برای دستیابی به توانمندی های این حوزه خون های بسیار و شهدای گرانقدری را تقدیم کرده است.

ستاری همچنین ابراز کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی برای رفع و تعدیل مشکلات این حوزه تشکیل شده است.

نشانه های توان علمی متخصصان ایرانی

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به بازارهای جدید شکل گرفته در حوزه هوایی و هوانوردی اشاره کرد و گفت: شکوفایی و توانمندی ایران در حوزه ساخت هواپیماهای سبک و بالگردها نشان دهنده توان علمی متخصصان ایرانی است.

دکتر ستاری با تاکید بر اینکه اگر ما در زمین خود بازنده باشیم نمی توانیم به عرصه صادرات ورود پیدا کنیم، تصریح کرد: ارتقا و بالا بردن کیفیت محصولات تولید داخل در این زمینه بسیار لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه ورود صنعت هوایی کشور به ساخت و طراحی مدل ها اتفاق بزرگی است، افزود: در حال حاضر ایران توانسته است در حوزه ساخت و طراحی بالگرد، پهپاد و اویونیک ورود پیدا کند که این موضوع نشان دهنده پتانسیل نهفته ای در کشور است و باید بر روی این توانایی ها سرمایه گذاری کرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه باید ساختار دولتی را در عرصه علمی و فناوری کشور کنار بگذاریم، گفت: در چنین شرایطی می توانیم به جوانان اجازه حضور در صحنه بدهیم و بخش خصوصی را شکوفا کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خواستار فراهم آوردن امکانات مناسب به متخصصان این حوزه شد و افزود: باید امکانات و تسهیلات ویژه ای به صنعتگران و فعالان این حوزه ارائه شود که راه اندازی صندوق های خطرپذیر و نوآوری و شکوفایی نیز با همین هدف شکل گرفته اند.

نیازمند مگاپروژکت ها در صنعت هوایی

دکتر ستاری با بیان اینکه ایران نیازمند آغاز مگاپروژکت ها در صنعت هوایی است، بیان کرد: باید تلاش کنیم همان اتفاقی که در ساخت توربین های صنعتی رخ داده است در صنعت توربین های هوایی نیز اتفاق بیفتد زیرا کشور به این توربین ها نیاز جدی دارد. از همین رو تمامی کسانیکه در این حوزه فعالیت می کنند مورد حمایت جدی و کامل معاونت قرار می گیرند.

وی همچنین اظهار کرد: مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتقاد دارد که باید به صنعت هوایی توجه ویژه ای شود زیرا رشد این بخش در کنار توسعه کشور به ایجاد اشتغالزایی نیز کمک بزرگی می کند.

ستاری با اشاره به فعالیت شرکت های مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی در حوزه هوایی، بیان کرد: لازم است این گروه ها را به صورت ویژه تقویت کنیم زیرا پتانسیل خوبی در این شرکت ها نهفته است که باید با حمایت معاونت رشد کنند و به شکوفایی برسند.

تسریع در رشد صنعت هوایی کشور

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را می کنیم تا صنعت هوایی با سرعت بیشتری رشد کند و پتانسیل های موجود در این زمینه به منصه ظهور درآید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به صادرات 100 میلیون دلاری صنعت هوایی در سال جاری گفت: از آنجایی که مفاهیم جدیدی به صنعت ورود پیدا کرده است باید شرکت های دانش بنیان نیز در این زمینه ها فعال شوند و به نقش آفرینی بپردازند.

رشادت شهدا فراموش نمی شود

ستاری به رشادت های خلبانان ایرانی در طول دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ناوگان هوایی ما در طول دفاع مقدس حتی یک روز هم پرواز هواپیماهای خود را متوقف نکردند و با تمام وجود در این زمینه تلاش، ایثار، استقامت و جان نثاری کردند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: دلاور مردان حوزه هوایی در آن دوران با تلاش خود حتی لحظه ای نیز صحنه را ترک نکردند و با تلاش آنها شاهد پیروزی های زیادی در جبهه ها بودیم.

وی در پایان بیان کرد: ما کسانی هستیم که با خاطرات دوران دفاع مقدس بزرگ شده ایم و سختی های آن روزها را چشیده‌ایم به همین دلیل اجازه نمی دهیم این رشادت ها فراموش شود.

رونمایی از چند محصول

براساس این گزارش هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران، صبح امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رونمایی از چهار نوع بالگرد تجاری، محیط بانی، آموزشی و توریستی ساخت داخل کار خود را آغاز کرد.

اولین بالگرد پیستونی چهار نفره ایرانی و پهپاد «ابابیل 3» به همراه شبیه ساز از جمله این محصولات بودند.

اولین بالگرد پیستونی چهار نفره ایرانی تولید شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) جهت آموزش، گشت زنی، استفاده در حوادث و ماموریت های سازمان هلال احمر ساخته شده است. این بالگرد با شرایط اقلیمی ایران از لحاظ ارتفاع تا 14 هزار پا قابلیت پرواز داشته و بدنه این بالگرد از کامپوزیت و دارای 300 اسب بخار قدرت موتور است.

دیگر محصول رونمایی شده «پهپاد ابابیل 3» دارای قابلیت شناسایی در تمامی حوزه های نظامی ، تجاری و تحقیقاتی است. این پهپاد قابلیت پرواز تا ارتفاع 15 هزار پا را داشته و نیز می تواند در 8 ساعت به لحاظ مداومت پرواز در پروژه های تحقیقات نظامی و تجاری عمل کند.

رونمایی از پهپادهای تجاری، در سه کلاس وزنی کوچک، متوسط و بالگردی از جمله برنامه های ویژه دومین روز برپایی این نمایشگاه است. همچنین رونمایی از سیمولاتور تولید داخل در سومین روز از برگزاری این دوره از نمایشگاه انجام می‌شود.

در افتتاحیه این نمایشگاه، علی اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش، سیدمهدی فرحی معاون وزیر دفاع، علیرضا جهانگیریان معاون وزیر راه و شهرسازی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، دکتر ستاری را همراهی می کردند.

هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری سازمان صنایع هوایی از 27 تا 30 آبان در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش برگزار می شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید