رونمایی راکت فضاپیمای فوق سنگین روسیه

دولت روسیه در نظر دارد جهت پیشبرد برنامه های فضایی خود از جمله ساخت ایستگاه جدید فضایی بین‌المللی، اکتشافات ماه و مریخ، نسل جدیدی از راکت‌های فضاپیمای فوق سنگین بسازد‌. در همین زمینه طرح اولیه راکتی بسیار پیشرفته و فوق سنگین که توانایی حمل سفینه‌هایی با وزن نود تن را دارد‌، فردا به صورت رسمی ارائه خواهد شد‌. برخی از کارشناسان‌، این طرح را در راستای رقابت فضایی روسیه و آمریکا در پی آزمایش موفقیت‌آمیز فضاپیمای اوریون توسط ناسا می‌دانند.

تاریخ ویرایش: 23 آذر ماه 1393

دولت روسیه در نظر دارد جهت پیشبرد برنامه های فضایی خود از جمله ساخت ایستگاه جدید فضایی بین‌المللی، اکتشافات ماه و مریخ، نسل جدیدی از راکت‌های فضاپیمای فوق سنگین بسازد‌. در همین زمینه طرح اولیه راکتی بسیار پیشرفته و فوق سنگین که توانایی حمل سفینه‌هایی با وزن نود تن را دارد‌، فردا به صورت رسمی ارائه خواهد شد‌. برخی از کارشناسان‌، این طرح را در راستای رقابت فضایی روسیه و آمریکا در پی آزمایش موفقیت‌آمیز فضاپیمای اوریون توسط ناسا می‌دانند.

بر اساس گزارش رسمی دولت محلی Samara در کشور روسیه ، مرکز راکت های فضائی Samara موسوم به ( RKTs Progress ) به سفارش سازمان فضائی روسیه ( Roscosmos ) اقدام به طراحی و ساخت نمونه ای از راکت ها فضا پیمای فوق سنگین کرده است که بر اساس اعلام رسمی این موسسه ، این طرح اولیه طی مراسم ویژه ای در روز دوشنبه 15 دسامبر برابر با 24 آذر رو نمائی خواهد شد .

در همین زمینه آلکساندر کریلین Alexander Kirillin مدیر موسسه فضائی ( RKTs Progress ) در جلسه ای مشترک با مسئولان دولتی و فرماندار منطقه Samara نیکولای مرشکوکین Nikolay Merkushkin اعلام کرد : ما در نظر داریم فردا پانزده دسامبر (  بیست و چهارم اذر ماه ) طرح اولیه این راکت فضاپیما را به مسئولان آژانس فضائی روسیه تحویل دهیم ، این راکت فضاپیمای بسیار پیشرفته و فوق سنگین ، قابلیت حمل سفینه های فضائی با وزن هشتاد و پنج تا نود تن را دارند و می توانند ما را در برنامه های رسیدن و ارسال تجهیزات به ماه و مریخ و بازگشت از این ماموریت ها یاری کنند .

به گفته یکی از اعضای طراحی کننده این راکت فوق سنگین ، طرح آماده شده شامل نوشته ها و توضیحات فنی ، طراحی بخش های مختلف راکت ، جداول ، محاسبات و پیش نویس اولیه طراحی فنی این فضا پیما است . بر اساس قرارداد پیشین تنظیم شده بین دو موسسه فضائی ، این طرح ها باید به تائید آژانس فضائی روسیه رسیده و سپس وارد فاز اجرائی شود .

بر اساس گزارش های پیشین ، روسیه به شدت پیگیر امکان ساخت راکت های فضاپیمای فوق سنگین و پیشرفته ای جهت سفرهای دور دست فضائی است که قرار است از پایگاه فضائی Vostochny در مناطق شرقی این کشور به فضا اعزام شوند . این پایگاه در حال حاضر در حال ساخت و تجهیز است .

گفتنی است در سال 2013 به مدیر سازمان فضائی روسیه Oleg Ostapenko ماموریت داده شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن ، تکنولوزی راکت های فضاپیمای فوق سنگین را در روسیه تولید کرده و به آن دست پیدا کند .

در همین راستا روسیه در نظر دارد یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید تاسیس و راه اندازی کند و همچنین هدف از ساخت  این راکت های فضاپیمای فوق سنگین ، اعزام تجهیزات و فضانوردان به ماه و مریخ است .

چندی پیش  Denis Lyskov نایب رئیس آژانس فضائی روسیه  " Roscosmos "  در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد ه بود  : روسیه در حال مطالعه و بررسی گزینه های متعددی برای ساخت یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید و جا به جائی به این محل است . وی در این رابطه گفت : ما گزینه های بسیاری را در این زمینه بررسی کرده ایم .

پیش از این منابع خبری از برنامه های توسعه فضائی روسیه و پروژه بلند مدت این کشور که تا سال 2050 به طول خواهد انجامید ، پرده برداشته بودند . بر این اساس روسیه در نظر دارد یک ایستگاه بین المللی فضائی جدید و بزرگ را تا سال 2017 ساخته و نصب و راه اندازی کند . بر اساس اطلاعات اعلام شده ، این ایستگاه فضائی به گونه ای طراحی شده است که در مدار 68.4 درجه قرار گرفته و امکان دسترسی آسان به این محل از طریق مرکز فضائی Plesetsk در شمال روسیه وجود دارد .

از سوی دیگر  ؛ پیشتر و در پی انجام ماموریت موفقیت آمیز فضاپیمای اوریون که توسط سازمان فضائی ناسا در امریکا به مدار زمین شلیک شده و به زمین بازگشت ، آژانس فضائی روسیه ضمن اعلام تبریک ، به طور رسمی از تصمیم این کشور برای آغاز رقابت جدی به منظور ساخت فضاپیمایی مشابه ناسا خبر داده و این مساله را چالش جدیدی در پیشرفت های فضائی دو کشور دانست .

در همین راستا  سرگئی کریکالف  Sergey Krikalev ، قائم مقام موسسه مرکزی پژوهش های ساخت ماشین در روسیه که از فضانوردان رسمی این کشور محسوب می شود ، پس از ماموریت موفیت امیز ناسا در پرتاب اوریون ، اعلام کرد : عملیات موفقیت آمیز فضاپیمای اوریون یک چالش جدی برای روسیه محسوب می شود و ما باید یک فضاپیمای مشابه در همان رده طراحی کرده و بسازیم . به نظر می رسد آماده شدن طرح این راکت فضائی فوق سنگین ، نخستین اقدام عملی در این زمینه باشد .

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب