پنجمین همایش فناوران فضایی با تمرکز بر دو محور تخصصی مخابرات و تعیین و کنترل وضعیت سامانه های فضایی در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا با توجه به اینکه پژوهشکده سامانه های ماهواره به عنوان بازوی فنی پژوهشگاه فضایی ایران متولی مدیریت، نظارت و انجام تمامی امور مربوط با سامانه های ماهواره در سطح کشور است و در میان دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور عهده دار نقش محوری در این حوزه است، اجرای طرح های پژوهشی، کاربردی و توسعه ای و طراحی و ساخت ماهواره را از اهم وظایف خود می داند.

بنابراین، در راستای ایجاد بستر مناسب برای هم اندیشی و هم افزایی هرچه بیشتر پژوهشگران و فعالان حوزه فضایی کشور و با هدف ایجاد فضای اجماع بین مجریان و مدیران پروژه های ماهواره ای داخلی، برای پنجمین سال متوالی همایش فناوران فضایی را برنامه ریزی و برگزار مینماید.

طبق این گزارش، در راستای بلوغ هم افزایی در این حوزه و برای جهت دهی و اثرگذاری بیشتر این گونه همایش ها، تجارب، نیاز مخاطبان و برآیند کلی همایش های گذشته، مدیران پژوهشکده را به سوی برگزاری نشست های کاملا' تخصصی سوق داده است.

از این رو پژوهشکده سامانه های ماهواره در سال گذشته به منظور دستیابی به وحدت نظر بین حوزه های مختلف خصوصی، دولتی، نظامی و دانشگاهی کشور نشست هایی با موضوع مخابرات، نرم افزار و تعیین و کنترل وضعیت را با حضور جمعی از نخبگان، پژوهشگران و پیشکسوتان عرصه علم و فناوری فضایی برگزار کرد و با تشکیل کمیته علمی، ادامه این همایش ها را هدف گذاری و برنامه ریزی نمود.

بدین ترتیب، پنجمین همایش فناوران فضایی در سال 1393، در هفته پژوهش، با محوریت سامانه های فضایی در قالب دو نشست تخصصی مخابرات در سامانههای فضایی و همچنین تعیین و کنترل وضعیت سامانه های فضایی برنامه ریزی شده است.

طی دومین نشست تخصصی مخابرات که از روز گذشته 23 آذر ماه در محل پژوهشکده سامانه های ماهواره آغاز شده است موضوعات روز مخابراتی در حوزه فضا و به خصوص ماهواره ها مورد بررسی قرار می گیرد که این موضوع تا امروز 24 آذر ماه به کار خود ادامه خواهد داد.

در این هم اندیشی، با توجه به نیاز فعلی پروژه های کشور در حوزه فضایی، سعی شده است بررسی روش ها، فناوری ها و استانداردهای سیستم های رهگیری و رنجینگ ماهواره های LEO و بررسی امکانات و توانمندی ها در داخل کشور، به عنوان سرفصل های اصلی و تخصصی این نشست به چالش گذاشته شود تا ضمن شناسایی سازندگان سیستم های رهگیری ماهواره ها، انتقال تجربیات متخصصان و درسآموختگان این حوزه نیز صورت پذیرد و در مورد نقاط قوت و ضعف صنعت مخابرات فضایی کشور تعاملی مؤثر صورت پذیرد.

برگزار کنندگان همایش فناوران فضایی ابراز امیدواری کردند تا با هم افزایی پژوهشگران کشور با افق دستیابی به قدرت رقابت در جامعه جهانی،گام های بلندی در راستای تقویت نقاط قوت حوزه مخابراتی ماهواره ها برداشته شود و از سویی دیگر به راهکارهای عملیاتی و موثر به منظور رفع کاستی ها و نقاط ضعف در این حوزه دست یابند.

همچنین در این همایش، سومین نشست تخصصی زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت سامانههای فضایی در روز دوشنبه 24 آذر ماه با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان این حوزه که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مشغول به فعالیت هستند، برگزار خواهد شد. این نشست فرصتی است تا پژوهشگران کشور ضمن هم افزایی، به بررسی فرصت ها و چالش های زیرسیستم تعیین و کنترل موقعیت و وضعیت سامانههای فضایی پرداخته و سطح بلوغ فناوری های موجود کشور در تمامی سطوح زیرسیستم ACS را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

ازآنجاکه تعامل سازنده میان فعالان عرصه تعیین و کنترل وضعیت می تواند سرعت دستیابی به ماهواره های پیچیده تر را فراهم نماید، بررسی سطح بلوغ فناوری چرخ عکس العملی و سیم پیچی مغناطیسی به منظور استفاده در ماهواره های ساخت داخل کشور به عنوان سرفصل های تخصصی به چالش کشیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید