در پی اعلام تصمیم روسیه مبنی بر متوقف کردن عملیات های پرتاب ماهواره با کمک راکت های ماهواره بر دنپر ، مقامات این کشور عنوان کردند که قرار دادهای منعقد شده پیش از تصویب این قانون به قوت خود باقی است و اجرا خواهد شد.

بر اساس گزارش منابع رسمی ، دولت روسیه به وزارت دفاع این کشور اجازه همکاری و مشارکت در عملیات  مشترک  راه اندازی ماهواره  Kompsat-3A متعلق به کره جنوبی را داده است که قرار است با یک راکت ماهواره بر دنپر از نوع Dnepr RS-20B که توسط اوکراین ساخته می شود به مدار زمین اعزام شود .

این موضوع در حالی صورت می گیرد که پیش از این از سوی آژانس فضائی روسیه عنوان شده بود که این کشور کلیه عملیات ها و ماموریت های برنامه ریزی شده با راکت ماهواره بر دنپر که یک راکت طراحی شده بر اساس موشک های قاره پیمای  SS-18 Satan طراحی شده و به صورت مشترک میان روسیه ، اوکراین و قزاقستان ساخته می شد ؛ متوقف خواهد کرد .

گفتنی است آلکساندر سرکین Alexander Serkin مدیرعامل شرکت بین المللی فضائی  ISC  در این رابطه اعلام کرد : شرکت ما کلیه قراردادهای ماموریت های فضائی را که قرار است با راکت های دنپر انجام شوند و تاریخ عقد قرارداد آن ها پیش از تصویب قاون جدید مبنی بر منع استفاده از راکت های دنپر توسط روسیه است را بر اساس توافقات پیشین ، انجام خواهد داد .

بر این اساس و با استناد به گفته این مقام ارشد فضائی روسیه علاوه بر عملیات پرتاب ماهواره Kompsat-3A ، دو عملیات دیگر با استفاده از راکت های فضاپیمای دنپر در سال جاری میلادی انجام خواهد شد .

آلکساندر سرکین همچنین تاکید کرد : " همکاران خارجی ما نباید بابت این موضوع نگرانی داشته باشند و من متعهد می شوم که کلیه قراردادها و تعهدات مندرج در قراردادهای فیمابین ، دقیقا به اجرا گذاشته خواهند شد . "

از سوی دیگر سخنگوی سازمان فضائی روسیه ایگور بورنکف Igor Burenkov نیز با تائید موضوع فوق ، اعلام کرد کلیه قراردادهای روسیه که پیش از اعلام قانون جدید منعقد شده اند به قوت خود باقی مانده و مورد اجرا قرار خواهند گرفت .

گفتنی است آخرین عملیات پرتاب ماهواره با استفاده از راکت های ماهواره بر دنپر در اواخر پائیز سال گذشته میلادی ( آذر ماه 1393 ) انجام شده بود . البته در تابستان سال 2014 نیز راکت های فضاپیمای Dnepr  34 ماهواره مختلف را که به هفده کشور مختلف از سراسر جهان تعلق داشتند ، به مدار زمین منتقل کرده بودند .

لازم به توضیح است که راکت های ماهواره بر Dnepr   دارای قوه محرکه و سوخت مایع سه مرحله ای بوده و مراحل اول و دوم آن دقیقا مشابه نمونه های استاندارد موشک های بالستیک قاره پیمای RS-20 یا (SS-18 Satan) طراحی شده است و نوع راکت های فضاپیمای این موشک ها که به Dnepr    شهرت دارند در شرکت Dnepr space rocket در منطقه  Dnipropetrovsk کشور اوکراین طراحی و ساخته می شوند .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که راکت های ماهواره بر Dnepr  عموما از پایگاه فضائی بایکونور روسیه در قزاقستان یا مرکز فضائی Yasny در جنوب اورال به ماموریت های فضائی اعزام می شدند .

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید