ناسا بدنبال کشف حیات فرازمینی در قمر «اروپا»

ناسا با درخواست رسمی بودجه 30 میلیون دلاری از کنگره به منظور کنکاش در قمر «اروپا» سیاره مشتری، یک جرم کیهانی دیگر را به فهرست اهداف فضایی خود اضافه کرد. به گزارش ایسنا، آژانس فضایی آمریکا طراحی یک کاوشگر بدون‌سرنشین را پشتیبانی مالی می‌کند که برای بررسی مکان‌هایی غیر از زمین و مریخ در منظومه شمسی یعنی جایی که حیات می‌تواند وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تاریخ ویرایش: 27 بهمن ماه 1393

ناسا با درخواست رسمی بودجه 30 میلیون دلاری از کنگره به منظور کنکاش در قمر «اروپا» سیاره مشتری، یک جرم کیهانی دیگر را به فهرست اهداف فضایی خود اضافه کرد.

به گزارش ایسنا، به عنوان بخشی از بودجه «علوم سیاره‌ای FY 2015»، آژانس فضایی آمریکا طراحی یک کاوشگر بدون‌سرنشین را پشتیبانی مالی می‌کند که برای بررسی مکان‌هایی غیر از زمین و مریخ در منظومه شمسی یعنی جایی که حیات می‌تواند وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا پیش‌تر ماموریت‌هایی را به اروپا بررسی کرده بود، اما این اهداف در حد تئوری بوده‌اند، در حالی که بودجه جدید برای تحقق‌بخشیدن عملی به چنین ماموریتی درخواست شده است.

گرچه قمر اروپا کوچک‌تر از ماه است، اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که این جرم کیهانی دارای یک اقیانوس زیرسطحی در زیر پوسته یخی‌اش است.

اقیانوس اروپا احتمالا دو برابر حجم تمامی دریاهای زمین را دارد و تعدادی از منجمان بر این باورند که بهترین کاندید برای میزبانی حیات در سطح میکروبی در منظومه شمسی است.

ناسا به کسب دانش بیشتر درباره این اقیانوس علاقه‌مند است و خواهان بررسی‌ ترکیب نواحی قهوه‌ای‌رنگ بر روی سطح این قمر و همچنین نیروی زمین‌شناختی است که پوسته یخی آن را شکل داده‌ است.

درخواست ناسا برای بودجه جدید، این مأموریت به همراه کاوشگر Mars Astrobiology Explorer-Cacher، یکی از دو ماموریت مهم بر شمرده شده است.

بر اساس اعلام ناسا، چنانچه مأموریت اروپا از سوی کنگره چراغ سبز دریافت کند، شبیه ماموریت مفهومی Europa Clipper خواهد بود که در حال حاضر دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در کالیفرنیا بر روی آن کار می‌کنند.

گفته می‌شود که در ماموریت «اروپا»، کاوشگر حول مشتری مدارگردی خواهد کرد و گاها نیز از کنار اجرام کیهانی کالیستو و گانیمد (قمرهای مشتری) برای استفاده از گرانش آن‌ها جهت تغییردادن مدار فضاپیما و بازگرداندن آن به قمر اروپا، عبور خواهد کرد.

ناسا هنوز جزئیات این کاوشگر را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این فضاپیما توسط فناوری‌های کنونی و با انرژی خورشیدی نیرودهی می‌شود؛ ابزار این کاوشگر شامل راداری برای نفوذکردن به یخ، طیف‌سنج مادون‌قرمز، دوربین توپوگرافی، طیف‌سنج یونی و همچنین طیف‌سنج جرمی خنثی خواهد بود.

در صورت ارائه بودجه درخواستی به این ماموریت، گام بعدی ناسا تعیین معماری مطلوب، ابزار حفاظتی سیاره‌ای، شناسایی خطرها و کاهش آن‌ها، تخمین هزینه‌ها، زمانبندی و تعیین محموله آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید