حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات دانش‎بنیان هوایی و هوانوردی ساخت‌ داخل

 

براساس نخستین مصوبه کمیته سیاست‌گذاری توسعه هوانوردی عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات دانش‎بنیان هوایی و هوانوردی ساخت‌ داخل مورد حمایت قرار می‌گیرند.

تاریخ ویرایش: 4 اسفند ماه 1393

براساس نخستین مصوبه کمیته سیاست‌گذاری توسعه هوانوردی عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات دانش‎بنیان هوایی و هوانوردی ساخت‌ داخل مورد حمایت قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش، در این نشست، مصوباتی با موضوع شرایط مراکز آموزش خلبانی، رتبه بندی شرکت های تولیدکننده هواپیمای سبک و فوق سبک، حمایت مالی از تولیدات ساخت داخل، حمایت از بهره برداران و خریداران تولیدات داخلی بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت.

شرایط مراکز آموزش خلبانی

براساس مصوبه این کمیته، هواپیمای خارجی سبک و فوق سبک که می‌خواهد برای آموزش خلبانی C of Aاز سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند، باید حداکثر 13 سال از ساخت آن گذشته باشد. تنها هواپیمای با 13 سال ساخت و کمتر مجاز به آموزش خلبانی است.

هواپیماهای سبک موجود در کشور در امور متعدد دیگری از جمله ایرتاکسی (حمل مسافر)، نقشه‌برداری، عکس‌برداری، حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی، کشاورزی، راهداری، شخصی (VIP)، تفریحی، حمل بار و غیره می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

رتبه بندی شرکت‌های تولید کننده هواپیمای سبک و فوق سبک

طبق مصوبه این کمیته، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده هواپیماهای فوق سبک و سبک داخلی به ترتیب زیر در قالب 3 دسته رتبه بندی می‌شوند؛ رتبه یک، طراح و سازنده‌ای که موفق به دریافت TCاز سازمان هواپیمایی کشوری شده است. رتبه دو، سازندگان به صورتی که تولید کننده تحت لیسانس خارجی با دریافت مجوز ساخت یا تولید از سازمان هواپیمایی کشور را شامل می‌شود. رتبه سه نیز، واردکنندگان و مونتاژ کنندگان وسایل پرنده خارجی هستند.

بر همین اساس، رتبه‌های فوق به ترتیب نزولی نشان دهنده سطح علمی تکنولوژی و توان اجرایی شرکت مربوطه خواهند بود، به گونه ای که رتبه یک بالاترین سطح علمی و فناوری را دارد و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان حائز شرایط (که توسط کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به کسب عنوان شرکت دانش‌بنیان شده‌اند) حمایت خواهد شد.
این رتبه مورد پذیرش و تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور می‌باشد.

حمایت‌های مالی از تولیدات داخل

طبق اعلام نظر دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از چهار تولید کننده برتر داخلی حمایت‌های مالی ویژه به عمل خواهد آمد. بر همین اساس، چهار تولید کننده برتر داخلی، به دو روش مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در روش نخست، وام چهار درصدی جهت خریداری 100 فروند از تولیدات چهار سازنده معتبر داخلی ارائه می شود؛ به این صورت که از هر شرکت به میزان 25 فروند هواپیما خریداری خواهد شد.

در جهت اجرای بند فوق، بر اساس ظرفیت تولید سالانه تا سقف 25 فروند از قرار حداقل 10 فروند در سال، تسهیلات کم‌بهره برای چهار تولید کننده داخلی جهت خرید اقلام، مواد و تجهیزات در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در روش دوم نیز حمایت به صورت بلاعوض و تخصیص بودجه صورت می‌گیرد. این حمایت به منظور ایجاد تکنولوژی برای فروند اول هریک از چهار سازنده معتبر صورت خواهد گرفت. در این نوع حمایت، یک فروند از تولیدات حمایت شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور توسعه هوانوردی عمومی، در یکی از مراکز آموزش خلبانی که توسط تولید کننده انتخاب می‌شود، برای بهره‌برداری و معرفی به خریداران به روش آموزش خلبانی ارائه خواهد شد و یا آن وسیله در اختیار مرکز مورد نظر قرار می‌گیرد.

حمایت از بهره برداران و خریداران تولیدات داخلی

بنا بر این گزارش، با توجه به آنکه هر نوع حمایت از بهره برداران و خریداران تولیدات داخلی، به طور غیرمستقیم حمایت از تولیدکنندگان نیز به‌شمار می‌آید، لذا شایسته است به نحو مقتضی از خریداران تولیدات هوایی و هوانوردی داخلی نیز پشتیبانی مناسب صورت پذیرد. بهره برداران تولیدات داخل به‌طور عمده با دو ارگان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور در ارتباط مستقیم هستند. از این‌رو، حمایت این دو ارگان می‌تواند تشویق و رغبت خریداران به تولیدات داخل را بالا برده و آن‌ها را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، هدایت و متمایل کند.

بر همین اساس، سازمان هواپیمایی کشوری با تسریع در اعطاء AWOC(مجوز عملیات پرواز) به مدارس خلبانی و مراکزی که از تولیدات داخل استفاده کنند، و تسریع در صدور گواهی ثبت هواپیماهای تولید داخل و صدور C of A، از بهره‌برداران تولیدات داخل حمایت می‌کند.

همچنین در سازمان هواپیمایی کشوری امتحان تایپ نیروهای فنی آموزش دیده بر روی این نوع هواپیماها در دوره زمانی نزدیک به هم برگزار و در اولویت برنامه ریزی امتحانات قرار خواهد گرفت. همچنین، تا زمان برگزاری امتحانات و دریافت گواهینامه توسط متقاضیان، مجوز نیروهای فنی معرفی شده از سوی بهره‌برداران برای ترخیص خدمت وسایل پرنده صادر خواهد شد.

شرکت فرودگاه‌های کشور نیز تسریع در بررسی طرح‌ها و درخواست‌های این دسته از متقاضیان در هیئت تشخیص و همچنین اعطای تخفیف 40% در خدمات فرودگاهی به مراکزی که بیش از 60% هواپیماهای آن‌ها از نوع تولید داخل باشد و تخفیف 50% در اجاره بها زمین و یا اماکنی که در اختیار این بهره برداران قرار می‌گیرد از بهره‌برداران تولیدات داخلی حمایت می‌شود.

شرکت فرودگاه‌های کشور، خدمات فرودگاهی شامل خدمات ناوبری هوایی، نشست و برخاست و پارکینگ را در اختیار این گروه قرار می‌دهد.

براساس این مصوبه، فرودگاه‌هایی که تحت مالکیت سایر نهادهای دولتی هستند نیز شامل این حمایت می‌شوند.

منبع: iatdh.isti.ir

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید