انتصاب رئیس پژوهشگاه هوافضا توسط وزارت علوم


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فتح‌الله امی را به ریاست «پژوهشگاه هوافضای ایران» منصوب کرد که تا پیش از این با عنوان «پژوهشکده سامانه های فضانوردی» زیرمجموعه «پژوهشگاه فضایی ایران» وابسته به «سازمان فضایی ایران» بود و با تغییر و تحولات اخیر در حوزه فضایی به عنوان پژوهشگاه هوافضا به زیر مجموعه وزارت علوم بازگشت.

تاریخ ویرایش: 27 اسفند ماه 1393

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فتح‌الله امی را به ریاست «پژوهشگاه هوافضای ایران» منصوب کرد که تا پیش از این با عنوان «پژوهشکده سامانه های فضانوردی» زیرمجموعه «پژوهشگاه فضایی ایران» وابسته به «سازمان فضایی ایران» بود و با تغییر و تحولات اخیر در حوزه فضایی به عنوان پژوهشگاه هوافضا به زیر مجموعه وزارت علوم بازگشت.

به گزارش ایسنا، فتح‌الله امی، دارای دکتری مهندسی مکانیک با گرایش هوافضا و دانشیار پژوهشگاه هوافضا است.

پژوهشگاه هوافضا از سال ۱۳۷۵ به منظور انجام تحقیقات هوافضایی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایه‌گذاری شد. این پژوهشگاه از بدو تأسیس در راستای رفع نیازهای پژوهشی ایران در زمینه هوافضا و ایجاد ارتباط مؤثر با صنایع مرتبط، فعالیت داشته‌ و شناسایی و معرفی فناوری‌های هوافضایی و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مربوط برای دستیابی به آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه هوافضا، ایجاد زمینه مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه هوافضا، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه هوافضا و تلاش برای رفع نیازهای پژوهشی ایران و همکاری پژوهشی با مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی مرتبط از جمله اهداف تاسیس این پژوهشگاه بوده است. این پژوهشگاه چند سال پیش با تغییرات ساختاری در حوزه فضایی که با هدف یکپارچه سازی فعالیتهای فضایی و تمرکز آن در سازمان فضایی ایران صورت گرفت به عنوان پژوهشکده سامانه های فضانوردی زیرمجموعه پژوهشگاه فضایی ایران شد که ریاست آن بر عهده دکتر ابراهیمی بود.

پژوهشکده سامانه های فضانوردی (پژوهشگاه هوافضا) با تجربه طراحی و ساخت کاوشگرهای پژوهش، پیشگام، کاوشگرهای ۴، ۲ و ۱ و تجهیزات مرتبط به این کاوشگرها در راستای توسعه فناوری و کسب دانش فنی اعزام فضانورد به محدوده ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری سطح زمین و بازگشت سالم آن، طراحی، ساخت، آزمایش، مونتاژ و پرتاب چند فضاپیمای سرنشیندار از کلاس E را در دستور کار قرار دارد تا قابلیت اطمینان مناسب قبل از اعزام فضانورد به فضا فراهم شود.

مراسم معارفه دکتر امی روز دوشنبه با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس و اعضای انجمن هوافضا، مدیران و مسئولان حوزه هوافضایی کشور برگزار شد. در این مراسم دکتر ابراهیمی گزارش فعالیت پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی ( پژوهشگاه هوافضا) را به اطلاع مستمعان رساند. سپس یکی از اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده مذکور به نحوه عملکرد و توانایی اجرایی پژوهشکده که میراثی از گذشته آن یعنی از دوران پژوهشگاه هوافضا است اشاره کرد.

در ادامه دکتر امی ضمن تشکر از زحمات دکتر ابراهیمی و پیشکسوتان پژوهشگاه هوافضا از دستاوردهای آن یاد کرد و اظهار داشت: تغییر ماموریت پژوهشگاه هوافضا به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی اشتباهی بود که رخ داد، جامعه ما نیاز به تحقیقات فضایی و هوایی دارد و کم کاری که در این مدت با این تغییرات صورت گرفت و آسیب چشمگیری به فعالیت‌های هوایی کشور وارد کرد. ان شاء الله با ابقاء پژوهشگاه هوافضا و با پشتکار و همت کارشناسان و محققان این پژوهشگاه مجددا گام‌های موثری هم در حوزه فضایی و هم در حوزه هوایی برخواهیم داشت.

پس از سخنرانی رییس پژوهشگاه هوافضا، دکتر احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم به رسالت مراکز پژوهشی‌، تعامل پژوهشگاه‌ها با یکدیگر و مراکز صنعتی اشاره کرد و با ابلاغ حکم انتصاب دکتر امی به ریاست پژوهشگاه هوافضا از زحمات دکتر ابراهیمی در طول چهار سال گذشته تقدیر و تشکر کرد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • سعید سلطانی  |  25 خرداد ماه 1394
    با این انتصاب رسماً فاتح پژوهشگاه هوافضا خوانده شده است.
  • علی خوشنام   |  27 خرداد ماه 1394
    باید فاتحه اون پژوهشگاه رو تا حالا خونده باشه دیگه.
  • رحیم صدر  |  31 خرداد ماه 1394
    چرا افراد منتسب به فتنه 88 در وزرات علوم به سمت ریاست میرسند؟
  • امیر  |  31 خرداد ماه 1394
    امیدوارم در نظرات فوق، مسائل و منافع شخصی لحاظ نشده باشد.
  • رضوی  |  31 خرداد ماه 1394
    خوشحالم که مدیریت این بخش به افراد خوش‌فکری همچون دکتر امی سپرده شده است. آرزوی موفقیت برای ایشان، مجموعه‌شان و هوافضای کشور دارم.
فرستادن دیدگاه جدید