ماهواره‌های مکعبی ناسا در راه فضا

نسل بعدی سیستم پرتاب های فضایی ناسا موسوم به SLS که قرار است در سالهای آینده فضاپیمای سرنشین دار "اوریون" را به ماه و سپس مریخ برساند روز به روز مراحل تکمیلی و آزمایشی خود را از انجام می دهد. بر این اساس قرار است در سال ۲۰۱۸ مرحله بعدی پرتاب آزمایشی آن انجام شود و بر اساس اعلام ناسا با هدف به کارگیری از تمام ظرفیت های آن قرار است ۱۱ ریزماهواره را نیز با خود به فضا ببرد.

تاریخ ویرایش: 22 فروردین ماه 1394

ناسا در نظر دارد مجموعه ای از ماهواره های کوچک که در حد و اندازه های جعبه کفش هستند را با هدف بررسی دقیق تأثیر جاذبه صفر بر ارگانیسم های زنده راهی فضا کند.

ماهواره‌های مکعبی ناسا در راه فضا

به گزارش خبرگزاری مهر، نسل بعدی سیستم پرتاب های فضایی ناسا موسوم به SLS که قرار است در سالهای آینده فضاپیمای سرنشین دار "اوریون" را به ماه و سپس مریخ برساند روز به روز مراحل تکمیلی و آزمایشی خود را از انجام می دهد. بر این اساس قرار است در سال ۲۰۱۸ مرحله بعدی پرتاب آزمایشی آن انجام شود و بر اساس اعلام ناسا با هدف به کارگیری از تمام ظرفیت های آن قرار است ۱۱ ریزماهواره را نیز با خود به فضا ببرد.

این مجموعه ماهواره ای که تحت عنوان CubeSats شناخته می شوند در قسمت فوقانی SLS قرار می گیرند و به گفته مقامات ارشد ناسا یکی از مهمترین آزمایشات چند سال اخیر این آژانس فضانوردی را در مدار زمین انجام خواهند داد.

این ماهواره ها به گونه ای در این سیستم پرتابی قرار می گیرند که به وسیله یک سیستم فنری مخصوص از آن جدا شده و تنها پس از ۱۰ دقیقه از این مرحله فرآیند استقرار آنها در مدار زمین آغاز می شود.

هر یک از این ۱۱ ماهواره تنها ۱.۳ کیلوگرم وزن داشته و ابعاد دقیق ۱۰ در ۱۰ در ۱۱ سانتیمتر دارند.

بخشی از عملکرد این ماهواره ها مربوط به بررسی تأثیر جاذبه صفر بر مخمرهایی است که درون آنها جاسازی می شود.

این مأموریت ۱۸ ماه به طول می انجامد و در این مدت ناسا در نظر دارد مجموعه ای از اطلاعات ارزشمند درخصوص وضعیت ارگانیسم های زنده در فضا و تأثیرپذیری آنها از محیط سخت آن به دست آورد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
واژه‌های کلیدی : هوافضا ناسا فضا ماهواره مکعبی