تشریح برنامه‌های جدید فضایی ایران

تاریخ ویرایش: 24 فروردین ماه 1394

معاون وزیر ارتباطات گفت: همزمان با رفع نیازهای فعلی در حوزه فضایی نگاه به آینده نیز ضروری است اگر کشورهای دیگر به دنبال مأموریت‌های ماه و مریخ هستند ما نیز این اهداف را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات در مراسم معارفه خود اظهار داشت: پیش از انقلاب ایران یکی از 5 ایستگاه اولیه سنجش از راه دور را داشت و به همان سطح فعالیت‌های پیش از انقلاب نیز افتخار می‌کنیم اما در مجموع میزان فعالیت‌های فضایی پیش از انقلاب زیاد نبوده است.

رئیس سازمان فضای ایران افزود: اما پس از انقلاب به دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری فعالیت‌های این بخش رشد چشمگیری داشت و در عرصه بین‌المللی به جایگاه ویژه‌ای دست یافتیم.

وی یادآور شد: تاکنون نیز در حوزه هوا و فضا بیشترین همدلی را بین دانشگاه و صنعت شاهد بوده‌ایم.

بهرامی افزود: معتقدیم با تصمیمات اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید به اهداف خوبی در حوزه هوافضا دست خواهیم یافت.

رئیس سازمان فضای ایران با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه فضایی گفت: طراحی ساخت ماهواره‌های بومی که ایران را قادر به ساخت و پرتاب ماهواره کرد و توانایی پرتاب موجود زنده از جمله توانمندی‌هایی است که با تلاش در بخش فضایی به دست آمده و ادامه این مسیر در دستور کار جدی قرار دارد.

وی با اشاره به جابجایی‌های سازمان فضایی ایران بین وزارت ارتباطات و نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در سالهای اخیر سازمان فضایی از مجموعه وزارت ارتباطات خارج شد و اکنون بار دیگر به این وزارت بازگشت هر کدام از این جایگاه‌ها خاصیتی داشت اما فکر می‌کنیم که این قالب جدید کارآمدتر است.

وی در ادامه با بیان مثالی در این باره تأکید کرد: وقتی در فضا هستید تنها راه ارتباطی فناوری اطلاعات است و این موضوع بر ارتباط بخش فضایی و فناوری اطلاعات تأکید دارد.

بهرامی خاطرنشان کرد: هم اکنون شبکه بزرگی از مراکز فناوری فضایی در ایران وجود دارد که سازمان فضایی یکی از هسته‌های اصلی و کارآمد آن است.

رئیس سازمان فضای ایران تأکید کرد: تمام فعالیت‌های فضایی ایران صلح‌آمیز است و در واقع سازمان فضایی بخش غیردفاعی صلح‌آمیز فعالیت‌های فضایی ایران را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید علاوه بر رفع نیازهای فعلی نگاه به آینده نیز داشته باشید گفت: در 30 الی 40 سال آینده فناوری فضایی به شدت متحول می‌شود برای مثال اگر کشورهای دیگر در فکر مأموریت‌های ماه و مریخ هستند ما نیز باید این اهداف را مدنظر داشته باشیم و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر پررنگ شدن این نقش است.

بهرامی یادآور شد: تجاری‌سازی فعالیت‌های فضایی در سطح ملی - منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار جدی سازمان فضایی خواهد بود.

رئیس سازمان فضای ایران گفت: همچنین هدایت فعالیت‌های فضایی در جهت رفاه عمومی و زندگی روزمره مردم از دیگر برنامه‌های در دستور کار این سازمان است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید