پهپاد 10 موتوره ناسا که نامش «گریزد لایتنینگ» (Greased Lightning) است، پنجشنبه گذشته برای نخستین بار در آسمان همپون در ایالت ویرجینیای آمریکا ظاهر شد و نخستین مرحله از آزمایش پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد 10 موتوره ناسا

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ناسا، هواپیمای بدون سرنشین و الکتریکی تازه ناسا که آن را تیمی از مهندسان در مرکز تحقیقات لانگلی ساخته است، توانست مرحله پرواز در ارتفاع پایین و غوطه‌وری در آسمان را با موفقیت پشت سر بگذارد اما این تازه آسان‌ترین بخش از آزمایش‌هایی است که این هواپیمای تازه باید از آنها سربلند بیرون بیاید.

به گفته مهندسان، سخت‌ترین آزمایش مربوط به انتقال از حالت غوطه‌وری به حرکت با شتاب معمول و پرواز عادی است که باعث سقوط هواپیما می‌شود.

در طول مدت طولانی ساخت و توسعه نمونه V22 «عقاب دریایی»، سختی این مرحله مشخص شده بود اما در آزمایش روز پنجشنبه باتری‌های نصب شده توانستند روتورهای شیب‌دار هواپیما را به راه بیندازند و این باعث شد تا هواپیما این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

بیل فردریکز، یکی از مهندسان پرواز در اعلامیه‌ای گفت: «ما موفق شدیم در آخرین آزمایش از مرحله غوطه‌وری در آسمان به مرحله پرواز با بال‌ها تغییر حالت دهیم و سپس دوباره به حالت غوطه‌وری بازگردیم».

او در ادامه افزود: «اکنون از این دستاورد خود مدهوشیم. اکنون در حال تلاش برای دستیابی به هدف دوم پروژه هستیم که اثبات این امر است که این هواپیما از نظر اثربخشی آئرودینامیک، 4 برابر نسبت به هلیکوپرهای فعلی سریع‌تر و بهتر است».

آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد 10 موتوره ناسا

در حالی که GL10 باید توانایی‌های آئرودینامیکی خود را به اثبات برساند، تیم دیگری در حال بررسی استفاده از دستاوردهای این پروژه برای اهداف تجاری و کاربردی دیگری مانند پروژه تحویل در محل آمازون یا اهداف کشاورزی و صنعتی است.

فردریکز در این‌باره نیز گفت: «یک نسخه بزرگ‌تر از نمونه آزمایشی می‌تواند برای حمل چهار مسافر و استفاده شخصی نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد».

این هواپیما مانند تمام پهپادهای دیگر به صورت بدون خلبان و با کنترل خودکار یا زمینی پرواز می‌کند.

[لینک ویدئو]

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید