کاوشگرهای «تیر» و «مهر» آماده پرتاب

 

رئیس پژوهشگاه هوافضا از آمادگی این پژوهشگاه برای تست زیرمداری ماهواره‌های ایرانی با دو کاوشگر «تیر» و «مهر» خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه شورای‌ عالی اداری مبلغ دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای پژوهشگاه اختصاص داده شده که تاکنون این مبلغ محقق نشده است.

تاریخ ویرایش: 31 خرداد ماه 1394

رئیس پژوهشگاه هوافضا از آمادگی این پژوهشگاه برای تست زیرمداری ماهواره‌های ایرانی با دو کاوشگر «تیر» و «مهر» خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه شورای‌ عالی اداری مبلغ دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای پژوهشگاه اختصاص داده شده که تاکنون این مبلغ محقق نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر فتح‌الله امی با اشاره به بازگشت پژوهشگاه هوافضا به جایگاه قانونی خود با مصوبه شورای گسترش وزارت علوم اظهار کرد: با این ارتقا پژوهشگاه آمادگی برای تست زیرمداری ماهواره‌های ایرانی با کاوشگرهای جدید «تیر» و «مهر» را دارد.

وی افزود: کاوشگرهای «مهر» و «تیر» را برای انجام آزمایش‌های زیرمداری ماهواره‌های کشور پیش از پرتاب در نظر گرفته‌ایم و در صورتی که کارفرما داشته باشیم، می‌توانیم از آنها در این پروژه‌های مفید و کاربردی بهره ببریم.

امی با اشاره به تاثیر تست‌های زیرمداری در کاهش هزینه ریسک پرتاب ماهواره‌ها، یادآور شد: هزینه پرتاب هر ماهواره در کشور حدود ۱۰ میلیارد تومان است، درحالی که ما با حدود یک میلیارد تومان می‌توانیم تست‌های زیرمداری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه راکت‌های کاوش فضایی کاربردهای زیادی دارند، گفت: بنا داریم پروژه‌های پژوهشگاه هوافضا را با اهداف کاربردی پیگیری کنیم و از کاوشگرهای «مهر» و «تیر» نیز برای همین منظور استفاده خواهیم کرد.

امی با اشاره به کاربردهای کاوشگرها، اظهار کرد: علاوه بر کاربردهای زیستی مانند پرتاب موجود زنده، از کاوشگرها در زمینه هواشناسی و مطالعات اتمسفری و همچنین تست سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و فناوری‌های فضایی در زیرمدار و پیش از پرتاب استفاده می‌شود.

موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی با احیای مجدد پژوهشگاه هوافضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی با احیای مجدد پژوهشگاه هوافضا در ۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۳ گفت: پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی (پژوهشگاه هوافضای سابق) از پژوهشگاه فضایی ایران منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال یافت و در پی آن شورای گسترش آموزش عالی در جلسه اردیبهشت ماه سال جاری با احیای پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعی به عمل آورد.

به گفته وی در این مصوبه با ایجاد پژوهشکده‌های «علوم و فناوری هوایی»، «مدیریت حقوق و استانداردهای هوافضایی»، «گروه پژوهشی فیزیولوژی هوافضایی» و «کانون آینده‌اندیشی و مدیریت راهبردی هوافضا» در مجموعه پژوهشگاه هوافضا موافقت قطعی به عمل آمده است.

امی، آغاز فعالیت‌های پژوهشگاه هوافضا را از سال ۱۳۷۹ با عنوان پژوهشکده هوافضا دانست و خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه در یک اقدام غیرقانونی و غیرکارشناسی در سطح دنیا، در دولت قبل و طی یک مصوبه رتبه آن مجددا پایین آمد و به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تبدیل شد.

وی درباره علت تصمیم دولت قبل برای تنزل رتبه پژوهشگاه هوافضا، توضیح داد: طبق مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، هرگونه ایجاد دانشگاه و پژوهشگاه در شهر تهران غیرقانونی است، ولی دولت قبل برای ایجاد یک پایگاه در مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری تصمیم به تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران گرفت و برای تامین بودجه آن پیشنهاد تنزل رتبه پژوهشگاه هوافضا و ایجاد پژوهشگاه فضایی ارائه شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: به این ترتیب در دولت قبل برای دور زدن سازمان برنامه و بودجه جهت دریافت ردیف بودجه یک تشکیلات غیرقانونی به اسم پژوهشگاه فضایی ایجاد شد که جای تعجب است چرا آن زمان شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع اعتراضی نداشت.

امی افزود: در حالی که ده‌ها نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان این مجموعه دارای تخصص‌ها و تجربیات مرتبط به حوزه هوایی بودند، بخش هوایی پژوهشگاه هوافضا با تصمیم اشتباه دولت قبلی تعطیل شد که چنین اقدامی در دنیا بی‌نظیر است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در خصوص فعالیت چنین پژوهشگاهی در زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: طی یک مطالعه جامع که در این زمینه و با بررسی ۳۶ کشور فعال در عرصه هوافضا داشتیم، درصد بسیار بالایی از این نوع پژوهشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.

بلاتکلیفی مالی پژوهشگاه هوافضا

امی، مهمترین مساله این پژوهشگاه را بلاتکلیفی وضعیت مالی این مجموعه ذکر کرد و گفت: بر اساس بند ۳ صورت جلسه شورای‌عالی اداری که در ۸ بهمن سال گذشته ابلاغ شده است، بازگشت پژوهشگاه هوافضا از مجموعه قبلی باید با تمامی منابع مالی انجام می‌شد، ولی بعد از گذشت بیش از سه ماه از این بازگشت، هنوز وضعیت مالی نامشخص است.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه دولت تدبیر و امید بعد از مصوبه شورای‌عالی، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای پژوهشگاه فضایی تخصیص اعتبار کرده است، هنوز سهم پژوهشگاه هوافضا از این مبلغ پرداخت نشده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه این پژوهشگاه برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه است و روند انجام پروژه‌ها با سرعت بسیار کمی در حال ادامه است، اظهار کرد: طبق بند ۵ صورت جلسه شورای‌عالی اداری، کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات آن تشکیل شد، ولی متاسفانه هنوز در این زمینه پژوهشگاه هوافضا با بلاتکلیفی مالی مواجه است.

امی اضافه کرد: بر اساس بند ۶ همان صورت جلسه، فعالیت پژوهشگاه فضایی اکنون غیرقانونی است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا همچنین از امضای تفاهم‌نامه همکاری این پژوهشگاه با اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه جهت ایجاد فن‌بازار با حضور موثر بخش خصوصی هوافضای کشور به صورت سه‌جانبه بین پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران امضا شده است و به زودی جزئیات بیشتری از آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با چندین دانشگاه معتبر این حوزه گفت: برنامه‌هایی نیز برای همکاری در پروژه‌های بین‌المللی هوافضایی داریم.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید