بروز نقص فنی در کاوشگر «افق‌های نو»

 

تنها ۹ روز مانده به پرواز از نزدیک فضاپیمای «افق‌های نو» ناسا از کنار پلوتو، کامپیوتر این فضاپیما دچار نقص فنی شده و عملیات علمی در آن متوقف شده‌است. ناسا مي‌گويد بهبود كامل فضاپيما يك تا چند روز زمان نياز خواهد‌ داشت و تا آن زمان افق‌هاي نو از جمع‌آوري اطلاعات علمي ناتوان خواهد‌ بود.

تاریخ ویرایش: 16 تیر ماه 1394

تنها ۹ روز مانده به پرواز از نزدیک فضاپیمای «افق‌های نو» ناسا از کنار پلوتو، کامپیوتر این فضاپیما دچار نقص فنی شده و عملیات علمی در آن متوقف شده‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، مركز كنترل زميني روز شنبه به مدت 80 دقيقه ارتباطش را با فضاپيما از دست داد زيرا افق‌هاي نو به دليل بروز نقصي در رايانه‌اش وارد حالت امن شد. دليل بروز اين نقص فني كه باعث شد فضاپيما ناگهان از رايانه‌ اصلي به رايانه پشتيبان متصل شده و به وضعيت امن تغيير حالت دهد،‌ در دست بررسي است.

از آنجايي كه افق‌هاي نو كه هم‌اكنون در فاصله چند ميليارد كيلومتري از زمين قرار دارد، فاصله زياد باعث شده تا سيگنال‌هاي راديويي كه با سرعت نور در فضا حركت مي‌كنند،‌ 4.5 ساعت پس از ارسال از فضاپيما به زمين و 4.5 ساعت پس از ارسال از زمين به فضاپيما برسند و اين تاخير 9 ساعته كار مهندسان را براي بررسي دقيق مشكل دشوارتر ساخته‌است.

ناسا مي‌گويد بهبود كامل فضاپيما يك تا چند روز زمان نياز خواهد‌داشت و تا آن زمان افق‌هاي نو از جمع‌آوري اطلاعات علمي ناتوان خواهد‌بود. ناسا روز يكشنبه تصميم داشت بخش نهايي دستورالعمل آماده‌سازي افق‌هاي نو را براي پرواز از نزديكي پلوتو براي اين سياره ارسال كند. قرار بود اين پرواز در تاريخ 14 جولاي انجام گيرد.

اين فضاپيما سفر خود به سوي پلوتو را از سال 2006 آغاز كرد و بيشتر مدت زمان سفرش را در خواب به سر مي‌برد. اين فضاپيما آخرين بار در ژانويه 2015 از خواب بيدار شد تا بتواند جمع‌آوري اطلاعات علمي را درباره پلوتو و قمرهايش آغاز كند، چهار قمري كه تمامي آنها را هابل كشف كرده‌است.

منبع: همشهری آنلاین

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید