نخستین پرواز فراصوت «استراتولانچ»

شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) اولین پرواز پیمایه مافوق صوت خود با نام TA-۱ را با سرعت پنج ماخ رقم زد.

تاریخ ویرایش: 22 اسفند ماه 1402

شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) اولین پرواز وسیله نقلیه مافوق صوت خود موسوم به TA-۱ را با سرعت پنج ماخ رقم زد. این وسیله نقلیه از شکم هواپیمای غول پیکر راک (Roc) این شرکت در سواحل کالیفرنیا به پرواز درآمد.

شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) اولین پرواز پیمایه مافوق صوت خود با نام TA-۱ را با سرعت پنج ماخ رقم زد.

به گزارش ایسنا، شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) مستقر در ایالات متحده اولین پرواز آزمایشی وسیله نقلیه تحقیقاتی مافوق صوت جدید خود را به انجام رساند.

وسیله نقلیه تالون-ای-۱

این وسیله نقلیه که تالون-ای-۱ (Talon-A-۱) نام دارد، از شکم هواپیمای غول پیکر راک (Roc) در سواحل کالیفرنیا با سرعتی نزدیک به پنج ماخ که پنج برابر سرعت صوت است، پیش از فرو رفتن در اقیانوس طبق برنامه‌ریزی، به فضا پرتاب شد.

شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) اولین پرواز پیمایه مافوق صوت خود با نام TA-۱ را با سرعت پنج ماخ رقم زد.

نسخه TA-۰ این وسیله نقلیه در آزمایش قبلی که در ماه مه ۲۰۲۳ انجام شده بود، تنها توانست مانورهای سُر خوردن را انجام دهد و داده‌های تله‌متری را ارسال کند.

همچنین بخوانید: ساخت هواپیمای غول پیکر «استراتولانچ» با هدف دسترسی ساده تر به فضا (+تصاویر)

این پرواز آزمایشی یک دستاورد بزرگ برای استراتولانچ بود که هدف آن توسعه اولین قابلیت آزمایش فراصوت قابل استفاده مجدد در پروازهای مافوق صوت ایالات متحده است، پروازهایی که با سرعت بیش از پنج ماخ انجام می‌شوند و پتانسیل ایجاد انقلاب را در کاربردهای نظامی، تجاری و علمی دارند.

هواپیمای عظیم Roc استراتولانچ که بزرگترین هواپیمای جهان با طول بال‌های بیشتر از یک زمین فوتبال است، تالون را به آسمان برد، سپس آن را بر فراز سواحل کالیفرنیا رها کرد.

زاخاری کرور (Zachary Krevor) مدیر عامل استراتولانچ در بیانیه‌ای گفت که وسیله نقلیه Talon-A-۱ مقدار زیادی از داده‌ها را با ارزش باورنکردنی برای مشتریان ما جمع‌آوری کرده است.

وی ارتفاع و سرعت دقیق این پرواز را با استناد به قراردادهای اختصاصی فاش نکرد.

زاخاری افزود: امروز یک روز عالی برای تیم استراتولانچ بود. من به پشتکار آنها برای رسیدن به این نقطه افتخار می‌کنم. نتیجه موفقیت آمیز این آزمون نتیجه مستقیم مهارت فنی و حرفه‌ای بودن تیم ماست.

وسیله نقلیه Talon-A-۱ یک وسیله نقلیه بدون سرنشین با موتور موشک است که می‌تواند محموله‌هایی با وزن تا ۱۰۰۰ پوند(۴۵۴ کیلوگرم) را حمل کند.

این هواپیما برای پرتاب هوایی از هواپیمای Roc طراحی شده است که دارای شش موتور و طول بال‌های ۱۱۷ متر است. Roc می‌تواند تا سه تالون را همزمان حمل کند و آنها را در ارتفاعات و مکان‌های مختلف رها کند.

موتور توسعه یافته توسط اورسا ماژور(Ursa Major)

هواپیمای TA-۱ با موتور هادلی شرکت اورسا ماژور که برای برآوردن نیازهای فضای تجاری و امنیت ملی ایالات متحده طراحی شده است، کار می‌کند.

این آزمایش موفقیت آمیز یک دستاورد قابل توجه برای اورسا ماژور است که موتور هادلی را در کمتر از ۱۰ سال طراحی کرد، ساخت و آزمایش کرد. این موتور، همراه با سایر محصولات اورسا ماژور، وزارت دفاع ایالات متحده را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های ماموریتی جدید را با سرعت بیشتری توسعه دهد و معیارهای عملکرد سرعت، برد و محموله را افزایش دهد.

هادلی یک موتور موشک سیکل احتراق مرحله‌ای با اکسیژن مایع و نفت سفید، غنی از اکسیژن برای وسایل نقلیه کوچک است که نیروی رانش ۵۰۰۰ پوندی تولید می‌کند.

مشتریان می‌توانند از هادلی برای پرتاب محموله‌های کوچک به مدار یا پلتفرم‌های مافوق صوت استفاده کنند.

همچنین بخوانید: موتور موشک‌های آینده ناسا احتمالا چاپ سه‌بعدی می‌شوند

شرکت اورسا ماژور از چاپ سه‌بعدی برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خود استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد یک موتور را برخلاف موتورهای موشک سنتی ظرف چند روز بسازد.

نسخه‌های آینده و آزمایش

هواپیمای Talon-A-۱ یک نسخه یک‌ بار مصرف بود، اما استراتولانچ قصد دارد یک هواپیمای قابل استفاده مجدد بسازد که بتواند پس از هر پرواز روی باند فرود بیاید.

این شرکت گفت که اهداف اولیه این پرواز آزمایشی نشان دادن پرتاب ایمن هوایی، احتراق موتور، شتاب، صعود پایدار و فرود کنترل شده در آب بود.

این پرواز آزمایشی نقطه اوج ماه‌ها آماده‌سازی و آزمایش بود. استراتولانچ در ماه‌های دسامبر و فوریه دو پرواز تحت کنترل انجام داد که در آنها تالون-ای-۱ توسط Roc با پیشران حمل شد، اما رها نشد.

استراتولانچ در بندر هوایی و فضایی Mojave در صحرایی به همین نام در شمال لس‌آنجلس مستقر است. این هواپیما توسط یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت به نام پل جی آلن که در سال ۲۰۱۸ یعنی اندکی قبل از انجام اولین پرواز Roc در آوریل ۲۰۱۹ درگذشت، تأسیس شد.

چشم انداز اولیه آلن استفاده از roc به عنوان پلتفرمی برای پرتاب ماهواره به مدار بود، اما این پروژه توسط صاحبان جدید شرکت کنار گذاشته شد. در عوض، استراتولانچ تمرکز خود را به تحقیق و توسعه مافوق صوت معطوف کرد که مورد توجه ارتش ایالات متحده و سایر مشتریان قرار گرفت.

استراتولانچ قصد دارد در آینده پروازهای آزمایشی بیشتری از Talon-A-۱ انجام دهد و همچنین یک وسیله نقلیه مافوق صوت بزرگتر به نام Talon-Z توسعه دهد که می‌تواند با سرعت ۱۰ ماخ پرواز کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید