هفتمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران: نمایشگاهی بدون حمایت بخش دولتی

سالاری با بیان اینکه در چند سال اخیر با کمک 250 شرکت بخش خصوصی توانسته‌ایم بیش از 10 هزار اشتغال برتر ایجاد کنیم، گفت: امیدواریم با برنامه هایی که اتحادیه از یک سال گذشته شروع کرده است به زودی شاهد ظهور 700 شرکت هوایی و فضایی کشور باشیم.

تاریخ ویرایش: 4 آبان ماه 1395

رییس اتحادیه و نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه بی اعتمادی به صنایع فضایی سبب شده که تا کنون ماهواره کاربردی درمدار زمین نداشته باشیم، گفت: لازمه تحقق سند چشم انداز هوایی و فضایی کشور، اعتماد به بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، امین سالاری امروز سه شنبه در آیین آغاز به کار هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: آینده صنعت هوا و فضای کشور منوط به فعال شدن بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه سالانه 1500 فارغ التحصیل درمقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته هوافضا داریم، ادامه داد: برای بیشتر این افراد در مجموعه دولتی ودفاعی شغلی وجود ندارد و تنها جایی که می توان برای این افراد شغل ایجاد کرد در بخش خصوصی است.

سالاری با بیان اینکه در چند سال اخیر با کمک 250 شرکت بخش خصوصی توانسته ایم بیش از 10 هزار اشتغال برتر ایجاد کنیم، گفت: امیدواریم با برنامه هایی که اتحادیه از یک سال گذشته شروع کرده است به زودی شاهد ظهور 700 شرکت هوایی و فضایی کشور باشیم.

وی با اشاره به رونمایی از 10 محصول جدید توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه اظهارکرد: اگربخواهیم صنعت فضایی کشور توسعه پیدا کند، فقط با کمک بخش خصوصی امکان پذیراست؛ تا کنون سرمایه گذاری های هنگفتی توسط بخش دولتی در این حوزه صورت گرفته است اما متاسفانه خروجی مناسبی به دنبال نداشته است.

سالاری افزود: این اطمینان را داریم و می خواهیم به نهادهای تصمیم ساز کشور این اطمینان را بدهیم که ما می توانیم ماهواره های کاربردی طراحی کرده و بسازیم.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشوربا اشاره به اینکه خواسته ما از مسوولان و نهادهای مسوولان این حوزه این است که به بخش خصوصی و شرکت هایی که در دوران تحریم سختی های بسیاری را متحمل شده اند، اعتماد کنند گفت: برای برگزاری این دوره از نمایشگاه فشارهای بسیاری به بخش خصوصی برای برگزار نکردن این نمایشگاه وارد شد، اما اتحادیه صنایع هوایی و فضایی به منظور ارایه توانمندی های بخش خصوصی در این صنعت علیرغم سخت گیری های بسیار این دوره از نمایشگاه را برگزار کرد.

وی افزود: با توجه به همه فشارها، بخش خصوصی نشان داد که بخش خصوصی یعنی همدلی؛ هفته گذشته با عدم موافقت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) دربرپایی این نمایشگاه، موفق به برگزاری آن در سایت نمایشگاهی برج میلاد شدیم.

وی گفت: در برگزاری نمایشگاه امسال هیچ گونه حمایت دولتی انجام نشده است و تمام هزینه ها توسط بخش خصوصی تامین شده است.

استفاده از توان داخلی بخش خصوصی در مذاکرات بین المللی صنعت هوایی کشور

وی ادامه داد: حجم مذاکراتی که در صنعت هوایی بعد از برجام درحال انجام است، بی سابقه است و می تواند یک فرصت طلایی برای صنعت هوایی کشور باشد.

وی با تاکید براینکه بایستی در مذاکرات توان فناوری داخل کشور مد نظر قرار گیرد، گفت: اگرقرار باشد 20 میلیارد دلار خرید خارجی در این حوزه صورت گیرد، یعنی چیزی حدود 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری قرار است که در این بازار انجام شود، این فرصتی است که امروز ایجاد شده و این منوط به انجام خریدها وسرمایه گذاری های هوشمندانه است.

سالاری بیان کرد: دولت حتما در مذاکرات خود در سطوح مختلف فناوری، باید اشتغال زایی فناوری را نیز در نظر داشته باشند، در حال حاضر بخش خصوصی تا کنون هیچ مذاکراتی دراین زمینه نداشته اند.

وی ادامه داد: قابلیت ساخت و تولید 40 شرکت قطعه ساز داخلی به سازمان هواپیمایی کشور برای استفاده در قراردادهای همکاری و انتقال فناوری ارائه شده و در حال حاضر منتظر حضور کارشناسان شرکت های هوایی خارجی اعم از بوئینگ و ایرباس برای ارزیابی توانمندی شرکت های خصوصی هستیم.

سالاری یادآورشد : از بازار 60 میلیارد دلاری باید یک مقدار برای توانمندسازی کشور اختصاص داده شود و اگر این امر مد نظر قرار گیرد می توانیم در آینده در این حوزه صادرات داشته و در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم. 

پرداخت مطالبات عقب افتاده شرکت های خصوصی توسط بخش دولتی

وی بیان کرد: مجموعه شرکت های عضو اتحادیه حجم بالایی از فعالیت های صنعت هوایی کشوررا انجام می دهند، حدود 60 درصد صنایع هوایی، هوانوردی و فضایی کشور در شرکت های عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی در حال انجام است .

وی گفت: اما بیش از 2 سال است که مجموعه های دولتی مطالبات برخی ازشرکت های خصوصی حوزه هوایی را پرداخت نکرده اند، شرکت هایی که بیش از سه دهه توانسته اند در مقابل تحریم ها مقاومت کنند و مطالبات کشور را در حوزه هوایی و فضایی تامین کنند.

سالاری یادآور شد: ما نباید با عدم پرداخت مطالبات عقب افتاده این شرکت ها منجر به ورشکستگی این شرکت ها شویم، از دولت و به ویژه سازمان صنایع هوایی که حجم عمده مطالبات مربوط به آن است می خواهیم در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود: از سازمان صنایع هوایی کشور می خواهیم شرکت ها را به عنوان شبکه و بازوی خود و نه به عنوان رقیب ببیند.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران همچنین با انتقاد از برپایی دو نمایشگاه در یک ماه در حوزه هوایی و فضایی در کشور گفت: دو سال پیش تفاهم نامه ای بین سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر ساماندهی مجموعه نمایشگاه ها در این حوزه منعقد شد، اما متاسفانه هنوز این کار انجام نشده است؛ برپایی دو نمایشگاه در یک ماه برای کشور زیبنده نیست.

هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی ایران از 4 تا 7 آبان ماه در سایت نمایشگاهی برج میلاد تهران برپا است.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید