انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، یاتا (IATA)

انجمن حمل و نقل بین المللی هوایی در سال ۱۹۴۵ توسط بسیاری از شرکت‌های هوایی برای حل مسائل و مشکلاتی که در اثر گسترش سریع حمل و نقل هوایی در پایان جنگ جهانی دوم به وجود آمده بود بنیان نهاده شد.

تاریخ ویرایش: 19 اردیبهشت ماه 1393

تاریخچه یاتا:

انجمن حمل و نقل بین المللی هوایی در سال ۱۹۴۵ توسط بسیاری از شرکت‌های هوایی برای حل مسائل و مشکلاتی که در اثر گسترش سریع حمل و نقل هوایی در پایان جنگ جهانی دوم به وجود آمده بود بنیان نهاده شد. مقر اصلی یاتا در مونترال کانادا و ژنو سوییس مستقر می باشد، این انجمن جانشین انجمن ترافیک هوایی بین المللی که در سال ۱۹۱۹ جهت حمل و نقل منظم هوایی در شهر «لاهه» سازمان یافته بود گردید.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، یاتا (IATA)

(International Air Transport Association (IATA

اهداف یاتا:

  • توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی امن، مرتب و مقتصدانه به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسایل در رابطه با آن.
  • ایجاد وسیله و امکان همکاری میان شرکت های هوایی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندرکار حمل و نقل هوایی بین المللی می باشند.
  • همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) و دیگر سازمان های بین المللی. بنابراین می توان «یاتا» را به صورت شخصیت جمعی بالغ بر دویست و سی شرکت هوایی پنداشت که به عنوان رابط بین حمل و نقل هوایی از یک طرف و دولت ها از طرف دیگر عمل می نماید.
  • یاتا به منزله ی شرکت های هوایی بوده و نماینده این شرکت ها در سازمان های بین المللی می باشد. یاتا سازمانی است غیر دولتی، غیر انحصاری، غیرسیاسی، دمکراتیک با امکان عضویت دلخواه در آن. عضویت در «یاتا» برای تمام شرکت های هواپیمایی با اجازه دولت متبوعه که خود عضو ایکائو باشد و به شرط داشتن پروازهای منظم برنامه ای، امکان پذیر می باشد.

انجمن آمریکایی حمل و نقل هوایی «اتا» (AATA – American Air Transport Association)  و انجمن اروپایی حمل و نقل «ایتا» (EATA – European Air Transport Association) هر دو زیر مجموعه های قاره ای «یاتا» هستند و مقر آنها نیز در مقر یاتا در شهر مونترال می باشد.

کمیته‌های یاتا:
کمیته مالی:

کمیته مالی یاتا که  مرکز آن در ژنو می باشد موظف به انجام امور مربوط به حسابداری و تصفیه حساب بین شرکت های هوایی در رابطه با تجارت فی ما بین آن ها را عهده دار می باشد. همچنین مسایل شرکت های هوایی در رابطه با ارز و مبادله آن مالیات ومطالبات، بیمه و آمار به این کمیته مربوط می شود.
مثال برجسته از کارهای مالی «یاتا»،«اداره مفاصا حساب یاتا» می باشد. در این مرکز به طور ماهانه بدهی ها و طلب های شرکت های هوایی در رابطه با مبادلات تجاری آن ها تصفیه می گردد.

کمیته حقوقی:

کمیته حقوقی «یاتا» با موارد و مسایل حقوقی که به نحوی به حمل و نقل بین المللی ارتباط پیدا می کند سروکار دارد. همچنین تدوین نظر شرکت های هوایی در رابطه با مشایلی نظیر مسئولیت و تعهدهای شرکت های هوایی در قبال یکدیگر و مسافران، بخشی از وظایف این کمیته می باشد.


کمیته فنی:

همکاری شرکت های هوایی در زمینه های عملیاتی و فنی از طریقه کمیته فنی «یاتا» امکان پذیر می گردد. فعالیت فنی «یاتا» مبتنی بر تبادل اطلاعات و تجارب بین شرکت های هوایی می باشد.

کمیته ترافیک:

کمیته ترافیک دربرگیرنده کلیه فعالیت های بازرگانی شرکت های هوایی می باشد. «یاتا» به عنوان یک انجمن در تسهیل امور بین شرکت های هوایی از جمله استاندارد کردن فرم ها، رویه ها و توافق های مربوط به هندلینگ می باشد. از طرف دیگر «یاتا» به منزله آژانسی نیمه دولتی است که بسیاری از دولت ها، مسئولیت مذاکره قراردادهای بین المللی مربوط به نرخ و قیمت ها را به آن محول نموده اند تا در نهایت پس از تصویب دولت ها به مرحله اجرا در آید.


کمیته پزشکی یاتا:

این کمیته متشکل از مشاوران و متخصصان در امر پزشکی ایرلاین می باشد. کار این کمیته بررسی عوامل « روان تنی » می باشدکه ممکن است سلامت و ایمنی کارکنان پرواز و مسافران را تحت تاثیر قرار دهد. این کمیته کانالی ارتباطی برای همکاری ایرلاین با سازمان بهداشت جهانی می باشد.

منبع: وبگاه هواپیمایی کاسپین: http://caspian.aero

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید