توسعه پهپادی برای شناسایی نشت گازهای سمی

این پهپاد می‌تواند به‌سادگی وارد ساختمان‌ها شود و حضور گازهای سمی را شناسایی کند و از آنجایی که بسیار کوچک است می‌تواند داخل سوراخ‌ها، کانال‌ها یا فضاهای دیگر که یک فرد نمی‌تواند از آن عبور کند، برود.

تاریخ ویرایش: 2 مرداد ماه 1398

پژوهشگران "دانشگاه بارسلونا" (University of Barcelona) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک پهپاد شده‌اند که می‌تواند نشت گازهای سمی داخل ساختمان‌ها را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، در شرایطی مانند فجایع خطرناک نظیر "فاجعه بوپال" (Bhopal disaster) که در اثر نشت گاز سمی دفع آفاتِ متیل ایزوسیانات در کارخانه آمریکایی "یونیون کارباید" در شهر بوپال هند رخ داد حدود ۳۵۰۰ نفر از کارکنان کارخانه جان خود را از دست دادند. این واقعه یکی از بزرگترین حوادث تلخ صنعتی در تاریخ جهان به شمار می‌رود. اکنون پژوهشگران اسپانیایی یک پهپاد کوچک طراحی و توسعه داده‌اند که می‌تواند به داخل ساختمان‌ها رفته و نشتی گاز را پیش از ورود شناسایی کند.

توسعه پهپادی برای شناسایی نشت گازهای سمی

پهپاد مذکور "پهپاد نانو بویایی" (Smelling Nano Aerial Vehicle) یا (SNAV) نام دارد و ۳۵ گرم وزن دارد و براساس کوآدکوپتر "کریزی فلای" ( Crazyflie) که تنها ۹ سانتیمتر بود و ۱۹ گرم وزن داشت، ساخته شده است.

پژوهشگران دانشگاه بارسلونا برای ساخت این پهپاد با "موسسه مهندسی زیستی کاتالونیا" (Institute for Bioengineering of Catalonia) همکاری کرده‌اند.

پهپاد نانو بویایی مجهز به چند حسگر گاز " اکسید فلز"(MOX) است و قادر است حتی نشتی محدود گازهایی چون "کربن مونوکسید" ، "متان"، "اتانول"، "استون" و "بنزن" را شناسایی کند.

توسعه پهپادی برای شناسایی نشت گازهای سمی

حساسیت تشخیصی این پهپاد یک بخش در میلیون است و نکته جالب این است که حتی قادر به تشخیص محل دقیق نشتی گاز در هر بخش اتاق نیز است.

به دلیل آنکه پهپاد مذکور مجهز به فرستنده‌های رادیویی است می‌تواند به راحتی وارد داخل ساختمان‌ها شود و حضور گازهای سمی را شناسایی کند و از آنجایی که بسیار کوچک است می‌تواند داخل سوراخها، کانالها یا فضاهای دیگر که یک فرد نمی‌تواند از آن عبور کند، برود.

توسعه پهپادی برای شناسایی نشت گازهای سمی

در حالیکه پژوهشگران اسپانیایی این پهپاد را برای داخل ساختمان‌ها توسعه داده‌اند، پژوهشگران "دانشگاه رایس" (Rice University) با همکاری ناسا نیز چنین پهپاد دارای حسگر تشخیص گاز را توسعه داده‌اند اما پهپاد آنها برای کار و شناسایی گاز سمی بیرون ساختمان‌ها طراحی شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Sensors" منتشر شد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید