رونمایی از دستکش‌ فضایی پیشرفته «آژانس فضایی اروپا»

این دستکش فضایی شامل یک ابزار برای کنترل کردن سطح‌نوردها و پهپادها با حرکت دست است.

تاریخ ویرایش: 1 اردیبهشت ماه 1399

آژانس فضایی اروپا اخیرا از دستکش فضایی مفهومی خود که شامل یک ابزار برای کنترل کردن سطح‌نوردها و پهپادها تنها با حرکت دست است رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد، این دستکش فضایی پیشرفته که جزو پروژه "پکستکس" (Pextex) است طی بازه زمانی دو ساله تهیه شده است.

رونمایی از دستکش‌ فضایی پیشرفته «آژانس فضایی اروپا»

مدل آزمایشی (mockup) این دستکش توسط شرکت "کومکس" (Comex) توسعه داده شده است و طراح آن نیز "آگاتا مِدی‌اونی" (Agatha Medioni) است. وی آن دستکش را به گونه‌ای طراحی کرده که ابزار پیشرفته را بتوان درون آن تعبیه کرد و کار کردن را برای فضانوردان تسهیل کرد.

بخوانید: رونمایی ناسا از لباس فضایی پروژه آرتمیس (+تصاویر)

بر خلاف برخی فیلم‌های علمی-تخیلی که در آن لباس‌های فضایی را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهند که گویی کلاه‌های فضانوردان کمی خنده دار به نظر می‌رسد اما این نکته را باید دانست که طراحی لباس فضایی بسیار مهم و پیچیده است چرا که به جز اینکه آنها باید یک پوشش محافظتی بسیار مناسب باشند بلکه می‌توان آنها را در واقع همانند یک فضاپیمای کوچک دانست که حتی ممکن است دارای نیروی محرکه مخصوص خود نیز باشند و همچنین دستگاه پیچیده‌ای دانست که برای محافظت و پشتیبانی از فضانورد در محیط فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رونمایی از دستکش‌ فضایی پیشرفته «آژانس فضایی اروپا»

نزدیک به یک قرن است که دانشمندان در حال توسعه لباس‌های فضایی هستند اما باز هم نقص‌هایی در آنها وجود دارد. یکی از بخش‌های یک لباس فضایی که بسیار مهم هستند دستکش‌ها هستند. دستکش‌ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا جو زمین مانند خود را در داخل حفظ کنند. اما با این حال فضانوردان باید بتوانند انگشتان و دستان خود را که درون آنها قرار دارند به راحتی حرکت دهند. متأسفانه دستکش‌های فضایی مدرن آنچنان که باید مناسب نیستند به عنوان مثال دستکش‌های آمریکایی که اکنون وجود هستند به گونه‌ای خوب طراحی نشده‌اند، درون آنها سرد است و ناخن‌های فضانوردان با پوشیدن آنها از بین می‌روند. برای رسیدگی به برخی از این مشکلات، آژانس فضایی اروپا اخیرا با همکاری یک شرکت موفق به طراحی یک دستکش فضایی پیشرفته برای استفاده در فضا شده است.

بخوانید: سخنرانی تد: تجربیات منحصربه‌فرد فضانورد ناسا (+تماشا)

یکی از مواردی که‌ این دستکش جدید را منحصر به فرد می‌سازد این است که سه ابزار درون سه انگشت این دستکش تعبیه شده است. یکی از این ابزارها قابلیت کنترل حرکت است که به فضانوردان این امکان را می‌دهد تا یک سطح نشین یا پهپاد را از راه دور و تنها با حرکت کم دست خود کنترل کنند. ابزار دوم نیز یک لیزر داخلی برای هدف قرار دادن و یافتن مسافت است و سومین ابزار نیز نمایشگری است که وضعیت لباس فضایی فضانورد را نشان می‌دهد.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا، مواد لباس فضایی که از آن دستکش‌های مفهومی ساخته شده است می‌تواند به طور بالقوه به لباس‌های فضایی آینده قابلیت خود ترمیمی و ذخیره و برداشت انرژی برای بهره‌وری بیشتر و همچنین کنترل حسگرها، ربات‌ها و نمایشگرها را بدهد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید