به‌کارگیری فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت فضاپیماهای تازه‌ی بویینگ

کپسول فضایی «استارلاینر» بوئینگ، یکی از دو پروژه‌ای‌ است که به‌ احتمال زیاد بالاخره ناسا را از نیاز به فضاپیمای روسی سایوز برای اعزام فضانورد بی‌نیاز می‌کند. این کپسول که پس از بارها تعویق در زمان آزمایش، قرار است در ژوئیه 2018 به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کند، حاوی 600 قطعه است که با استفاده از نوعی پلاستیک تازه اختراع و پرینتر سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

تاریخ ویرایش: 17 بهمن ماه 1395

شرکت بوئینگ که در حال ساخت یک کپسول برای سفرهای فضایی فضانوردان است اعلام کرده است که فضاپیمای تازه حاوی 600 قطعه پرینت سه‌بعدی گرفته شده است.

به گزارش آنا به‌نقل از رویترز، کپسول فضایی «استارلاینر» بوئینگ، یکی از دو پروژه‌ای‌ است که به‌ احتمال زیاد بالاخره ناسا را از نیاز به فضاپیمای روسی سایوز برای اعزام فضانورد بی‌نیاز می‌کند. این کپسول که پس از بارها تعویق در زمان آزمایش، قرار است در ژوئیه 2018 به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کند، حاوی 600 قطعه است که با استفاده از نوعی پلاستیک تازه اختراع و پرینتر سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

به‌کارگیری فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت فضاپیماهای تازه‌ی بویینگ

بوئینگ برای حل مشکل وزن فضاپیما، یک قرارداد همکاری با دانشگاه آکسفورد امضا کرد و حاصل آن ماده‌ای به نام PEKK بود که مقاومتی معادل مقاومت آلومینیوم و وزنی بسیار سبک‌تر از آن دارد. بنابر اعلام بوئینگ، این ماده می‌تواند در دمای بین منفی 150 تا 150 درجه سانتی‌گراد، بدون مشکل به کار خود ادامه دهد و قرار است در بخش‌هایی از دستگاه تصفیه هوا و براکت‌های موتور پیشران، مورد استفاده قرار گیرد.

کپسول فضایی استارلاینر (Starliner) بویینگ

در صورتی‌ که برنامه‌ها به‌درستی پیش روند، بوئینگ کپسول استارلاینر و اسپیس‌ایکس کپسول دراگون را در سال 2018 برای نخستین سفر انسانی آماده می‌کنند اما این وعده‌ها بارها به تعویق افتاده‌اند. قرارداد بوئینگ با ناسا به ارزش 4/6 میلیارد دلار است و طی آن بوئینگ باید چهار کپسول به سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، تحویل دهد. اگر در سال 2018 شاهد سفر فضانوردان ناسا با استارلاینر باشیم، قطعا این فضانوردان در این سفر فضایی لباس زیبا و جدید بوئینگ را نیز برتن خواهند کرد.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید