اسپیس‌ایکس موتورهای راکت نسل جدید خود را آزمایش کرد

اسپیس‌ایکس نخستین موتور راکت نسل بعدی خود موسوم به «رپتور» را آزمایش کرد. موتورهایی قدرتمند که قرار است نیروی پیشرانه مورد نیاز فضاپیماهای نسل بعدی این شرکت را تامین کنند.

تاریخ ویرایش: 15 بهمن ماه 1397

اسپیس ایکس نخستین موتور راکت نسل بعدی خود موسوم به رپتور را آزمایش کرد. موتورهایی قدرتمند که قرار است نیروی پیشرانه مورد نیاز فضاپیماهای نسل بعدی این شرکت را تامین کنند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار علمی ایرنا، خبر این آزمایش وقتی منتشر شد که ایلان ماسک با پست کردن چند ویدیو در اکانت توییتر خود از انجام نخستین آزمایش موتور رپتور در تاسیسات تگزاس شرکت اسپیس ایکس خبر داد. اسپیس ایکس در واقع چند سالی هست که در حال توسعه دادن موتور رپتور است. با این حال ایلان ماسک در دسامبر سال میلادی گذشته گفت که موتور جدید این شرکت با اصلاحاتی اساسی به زودی آماده آزمایش خواهد شد. موتوری که قرار است فضاپیماهای آینده اسپیس ایکس را با سرعتی هرچه تمام تر به ماه و مریخ برساند.

اسپیس ایکس نخستین موتور راکتی نسل بعدی خود موسوم به رپتور را آزمایش کرد. موتورهایی قدرتمند که قرار است نیروی پیشرانه مورد نیاز فضاپیماهای نسل بعدی این شرکت را تامین کنند.

در حال حاضر رسیدن به ماه یکی از اولویت های اصلی ماسک شمرده می شود. اولویتی آنقدر جدی که حتی سال پیش او اولین سری صندلی های پرواز به مدار ماه اسپیس ایکس را هم پیش فروش کرد. پیش فروشی که در نهایت «یوساکا مائیزاوا» سرمایه دار مشهور ژاپنی با خرید همه صندلی های این پرتاب توجه رسانه ها را به خود جلب کرد.

ماسک می گوید فضاپیمای آینده او در نهایت به هفت موتور رپتور مجهز خواهد شد. این شرکت در حال حاضر در حال ساخت پیش نمونه آزمایشی از فضاپیمای خود از جنس فولاد ضدزنگ است. این پیش نمونه ظاهرا تنها قرار است برای آزمایش برخاستن و فرود مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت امیدوار است که پیش نمونه مداری خود را هم تا اواسط سال آماده کند.

فضاپیمای بعدی اسپیس ایکس قرار است در نهایت به پروژه راکت بسیار سنگین (Super Heavy rocket) این شرکت مرتبط گردد. راکتی که به خودی خود صاحب 31 موتور رپتور خواهد بود هرچند که به گفته ماسک آزمایش های اولیه آن موتورهای کمتری خواهد داشت.

همه این آرزوهای بزرگ البته در صورتی محقق می شوند که همه چیز طبق برنامه و بدون کوچکترین ایراد فنی یا تاخیر پیش بروند. به عنوان مثال پیش نمونه آزمایشی فولادی که اسپیس ایکس در حال ساختن آن است همین چندی پیش دچار سانحه شد. وزش بادها شدید موجب شد تا بخش فوقانی موشک سرنگون شود و در نتیجه ترمیم و تکمیل آن را چندین هفته به تاخیر اندازد.

به علاوه اسپیس ایکس هنوز درگیر انجام اولین پرتاب سرنشین دار خود با کپسول دراگون است که امسال سرانجام رخ خواهد داد. با این همه اول باید پرتاب این فضاپیمای بی سرنشین خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. پرتابی که برای همین ماه (فوریه) پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید