دکتر مهدي سنايي سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه با چند تن از فضانوردان معروف روسيه در محل سفارت ديدار و گفت‌وگو کرد..

به گزارش پارس اسکای، در اين ملاقات صميمانه که با ضيافت ناهار همراه بود فضانوردان مزبور از جمله گئورگي گرچکو، پاول وينوگرادف، الکساندر بالاندين و ساليجان شاريپف به بيان خاطرات و تجربيات خود از سفر به فضا و فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي خود در زمينه فناوري فضايي پرداختند. همچنين برخي از اين دانشمندان که تاکنون به ايران سفر داشته اند و از مراکز علمي و تحقيقاتي ذيربط ايران نيز بازديد بعمل آورده اند به پيشرفت فناوري فضايي در ايران اشاره کردند و جمهوري اسلامي ايران را با توجه به بسترهاي مناسب جهت توسعه، يکي از کشورهاي مطرح در اين خصوص عنوان و به زمينه هاي توسعه همکاري هاي فيمابين دانستند.

سفير ايران نيز ضمن آشنايي با فعاليت هاي علمي اين دانشمندان بويژه آقاي گئورگي گرچکو به عنوان يکي از پيشکسوتان عرصه فضانوردي در روسيه و تقدير از ايشان، به توسعه روابط ايران و روسيه در کليه زمينه ها اشاره و بر آمادگي کشورمان و مساعدت سفارت جهت توسعه همکاري با مراکز ذيربط روسيه در زمينه فناوري فضايي اشاره کرد.

در اين ديدار همچنين سردبير و مفسر مجله اخبار فضانوردي که معتبرترين نشريه فضايي در روسيه اين کشور است، حضور داشتند. اضافه مي نمايد مجله مذکور در شماره اخير خود به درج مقالات در خصوص فناوري فضايي در ايران و توسعه آن در کشورمان در سال هاي اخير پرداخته است.
درباره فضانورداني که با سفير ايران در روسيه ملاقات داشتند:

گئورگي گرچکو

از نوابغ و نخبگان تاريخ فضانوردي است. وي از جمله دستياران سرگئي کاراليف، پدر فضانوردي روسيه است که از نخستين روز هاي آغاز عصر فضانوردي در تشکيلات فضايي شوروي فعاليت داشت؛ به طوري که او را تاريخ زنده کيهان نوردي لقب داده اند. کمتر کسي است که با تاريخ فضانوردي آشنا باشد و گئورگي گرچکو را نشناسد. شايد بتوان گفت وي بعد از گاگارين، سرشناس ترين فضانورد روسيه است.

گرچکو تا به حال دو بار به ايران سفر کرده و از عاشقان فرهنگ و تاريخ ايران زمين است. سفر اول اول او در دي ماه 1386 اتفاق افتاد و وي به عشق تخت جمشيد به ايران آمد. و بعد از اين سفرها، اينک يکي از مبلغان فرهنگ و تاريخ تمدن ايران است.

الکساندر بالاندين

بعد از گرچکو، نوبت الکساندر بالاندين، مهندس برجسته سامانه هاي فضايي اتحاديه توليد سامانه هاي فضايي انرگيا بود که به ايران بيايد.

او نه فقط يک فضانورد بلکه انساني اهل هنر و شعر و ادبيات نيز هست. گرچه در بين فضانوردان هستند آلن بين، الکسي لئونف و ولاديمير ژانيبکف هم نقاشي مي‌کنند اما در بين فضانوردان کسي نيست که هم نقاش باشد و هم شاعر. بالاندين چنين فضانوردي است.

او 179 روز و يک ساعت و 17 دقيقه و 57 ثانيه از عمر خود را در فضا گذرانده است.
الکساندر بالاندين در سال 1389 به ايران سفر کرد و در تهران و گيلان براي دانشجويان سخنراني داشت.

ساليجان شريپوف

ساليجان شريپوف، کيهان نورد مسلمان روس چند سال قبل سفري يک هفته اي به دامغان داشت. او دوبار به فضا سفر کرده و بيش از 200 شبانه روز از عمرش را در مدار زمين گذرانده است.
او متاهل است و جالب است بدانيد که يک دختر به نام نگار و يک پسر به اسم جهانگير دارد.
ساليجان شريپف نيزدر سال 1391 به دعوت انجمن نجوم دامغان سفري يک هفته اي به ايران داشت.
تمامي اين فضانوردان از خاطرات خوب خود از ملت ايران سخن راندند.

پاول وينوگرادوف

پاول وينوگرادوف (متولد ۱۹۵۳) سرمهندس طراح سامانه هاي فضايي و فضانورد کهنه کار روسيه، تاکنون سه بار به فضا رفته و 5 راهپيمايي فضايي انجام داده و در مجموع 547 شبانه روز در فضا حضور داشته است.

لازم به يادآوري است که پاول وينوگرادوف فضانوردي است که با بردن و به نمايش گذاشتن آثاري از استاد فرشچيان به فضا، نخستين نمايشگاه هنري در فضا را به اسم ايران به ثبت رساند.
مسلما حضور اين افراد بلند پايه، نشانگر قدر و احترامي است که جامعه فضايي روسيه براي مردم ايران قايلند.

جالب است بدانيد کيهان نورداني که به ايران آمده اند به پاس محبت هاي مردم ايران هدايايي به کمپين خيريه «سين هشتم؛ سرپناه» تقديم کرده اند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب