هکرها، پهپادها را تهدید می‌کنند

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که امنیت پهپادها در معرض خطر است و هکرها ممکن است به سیستم‌های کامپیوتری این پهپادها نفوذ کنند. شمار پهپادهای در حال پرواز ثبت‌شده در آسمان آمریکا تا فوریه امسال بیش از 325 هزار فروند اعلام شده است که حتی فراتر از تعداد هواپیماهای دارای خلبان است.

تاریخ ویرایش: 25 خرداد ماه 1395

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که امنیت پهپادها در معرض خطر است و هکرها ممکن است به سیستم‌های کامپیوتری این پهپادها نفوذ کنند.

به گزارش  آنا به نقل از msn، شمار پهپادهای در حال پرواز ثبت‌شده در آسمان آمریکا تا فوریه امسال بیش از 325 هزار فروند اعلام شده است که حتی فراتر از تعداد هواپیماهای دارای خلبان است.

برخی از این پهپادها برای کنترل مرزهای آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که سایر نمونه‌ها به عنوان بازی به کار می‌روند و کاربرد جدی ندارند. اما محققان آمریکایی دانشگاه «جان هاپکینز» نسبت به امنیت این پهپادهای کنترل از راه دور هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که هکرها ممکن است خطراتی را برای این دستگاه‌های پرنده ایجاد کنند.

هکرها، پهپادها را تهدید می‌کنند

گروهی از دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشگاه به همراه استادان خود موفق به شناسایی سه هکر کامپیوتری شدند که قصد مداخله و نفوذ به یک پهپاد را داشتند. این فرامین مداخله‌ای دو نتیجه کاملا متفاوت را به دنبال داشت که یا پهپاد بدون خلبان به آرامی روی زمین فرود می‌آمد یا به شدت با زمین برخورد می‌کرد.

برای این مدل پهپادها و به طور کلی فناوری‌های جدید که در قالب پیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، امنیت زمانی موضوعی است که باید مد نظر قرار گیرد. زیرا فروشندگان تمایل دارند محصولاتشان به موقع به دست مشتری برسد تا از این طریق، جنبه رقابتی آنها با سایر شرکت‌ها نیز حفظ شود.

البته محققان نیز در این مطالعات، فراگیری استفاده از پهپادها را مد نظر قرار داده‌اند. با وجود این، میزان تأثیر پهپادها در ایجاد انگیزه در مشتری‌ها برای خرید بیشتر هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

سازمان هوانوردی فدرال پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020 به طور تقریبی 7 میلیون پهپاد در آسمان آمریکا پرواز خواهند کرد. این آمار حدود سه برابر پهپادهای مورد استفاده در سال 2016 اعلام شده است.

به گزارش این مرکز، نتایج هر آزمایش به شرح زیر است: در دور اول آزمایش، پهپاد بعد از این که هر کدام از دانشجویان تلاش کردند با هزار مرتبه ارتباط بی‌سیم، آن را کنترل کنند، بدون کنترل فرود آمد.

آزمایش دوم، بعد از انتقال یک داده عظیم به پهپاد توسط این دانشجویان، با برخورد پهپاد با زمین به اتمام رسید. در آزمایش نهاایی، محققان به طور مداوم داده‌های دیجیتالی جعلی از لپ‌تاپ به دستگاه کنترل پهپاد ارسال می‌کردند و به آن القا می‌کردند که فرستنده این بسته داده خود پهپاد است.

گفته می‌شود پس از این کار، ارتباط پهپاد با خودش قطع شد و منجر به فرود اضطراری و ایمن شد. محققان امیدوارند که این مطالعات بتواند فروشندگانی را که از پهپادها برای ارسال کالا و محصولات خود به مشتری استفاده می‌کنند، قانع کند که باید بیشتر به امنیت پهپادهای خود اهمیت دهند.

مترجم: ندا اظهری/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید