درگذشت جان گلن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد

جان گلِن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد، دیروز در سن ۹۵ سالگی در ایالت اوهایوی آمریکا درگذشت. در اوج رقابت فضایی بین اتحاد جماهیر شوری و آمریکا، جان گلن در ۲۰ فوریه سال ۱۹۶۲ توانست سوار بر یک کپسول فضایی به نام «فرندشیپ ۷» به مدار برود و سه بار به دور زمین بچرخد.

تاریخ ویرایش: 19 آذر ماه 1395

جان گلِن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد، دیروز در سن ۹۵ سالگی در ایالت اوهایوی آمریکا درگذشت.

به گزارش گروه آنا به نقل از رویترز، جان گلن که آخرین بازمانده از هفت فضانورد عضو تیم مرکوری، نخستین گروه از فضانوردان آمریکایی، بود روز پنجشنبه در بیمارستان جیمز کنسر وابسته به دانشگاه ایالتی اوهایو درگذشت.

درگذشت جان گلن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد

طبق این گزارش در اوج رقابت فضایی بین اتحاد جماهیر شوری و آمریکا، جان گلن در ۲۰ فوریه سال ۱۹۶۲ توانست سوار بر یک کپسول فضایی به نام «فرندشیپ ۷» به مدار برود و سه بار به دور زمین بچرخد.

جان گلن پیش از پیوستن به ناسا درجنگ جهانی دوم و جنگ کره به عنوان خلبان شرکت کرده بود.

وی در سال ۱۹۷۴ از ایالت اوهایو به عنوان نماینده سنای این ایالت انتخاب شد و به مدت ۲۴ سال به عنوان نماینده این ایالت در سنا حضور داشت. وی از اعضای حزب دموکرات بود.

درگذشت جان گلن، نخستین فضانورد آمریکایی که مدار زمین را دور زد

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در پیامی اعلام کرد: «با درگذشت جان، ملت ما یکی از چهره‌های شاخص خود را از دست داد. وقتی که او درسال ۱۹۶۲ از کیپ کاناورال (در ایالت فلوریدا) با موشک اطلس به فضا پرتاب شد، همه امیدهای یک ملت را همراه خود داشت».

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا، نیز در پیامی در توییتر خود نوشت: «آمریکا با در گذشت جان گلن، یکی از پیشتازان بزرگ خود در عرصه هوا و فضا را از دست داد».

جان گلن ۳۶ سال پس از پرواز تاریخی خود باردیگر به فضا رفت. او در سال ۱۹۹۸ در سن ۷۷ سالگی به فضا سفر کرد و این بار نیز مسن‌ترین انسانی شد که به فضا می رود.

باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ با اعطای «مدال آزادی» به جان گلن از فعالیت‌های او تقدیر کرد. وی متولد ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۱ بود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید