نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»

کاوشگر بعدی مریخی ناسا در حال طی مراحل آماده‌سازی خود است. قرار است «مارس ۲۰۲۰» در ماه ژوئیه سال 2020 به سیاره سرخ ارسال شود.

تاریخ ویرایش: 1 تیر ماه 1398

کاوشگر بعدی مریخی ناسا در حال طی مراحل آماده‌سازی خود است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا که در کالیفرنیا قرار دارد، کاوشگر "مارس ۲۰۲۰"(Mars ۲۰۲۰) را به یک دکل تجهیز کردند.

این دکل در بالای کاوشگر تعبیه شده است.

قرار است "مارس ۲۰۲۰" در ماه ژوئیه سال آینده به سیاره سرخ ارسال شود.

نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»

طی چند روز گذشته چرخ‌ها و سیستم تعلیق این کاوشگر رباتیک هم روی آن نصب گردید.

سیستم تعلیق دائمی است ولی چرخ‌ها در نهایت از بین خواهند رفت و با مدل‌های پروازی جایگزین خواهند شد.

تمامی فرآیند نصب دکل در یک اتاق استریل انجام می‌شود و شامل نصب حسگرهای علمی و سیم‌کشی‌های برقی است و مراحل انجام آن کل این هفته به طول می‌انجامد.


در این رابطه بخوانید:

نام خود را با «مارس ۲۰۲۰» به مریخ بفرستید


این دکل ۲.۲ متر طول داشته و سوار بر کاوشگری به مریخ خواهد رفت که به اندازه یک خودرو است.

زمانی‌که "مارس ۲۰۲۰" در فوریه ۲۰۲۱ میلادی وارد مریخ شود، این دکل از قسمت بالای کاوشگر بیرون خواهد آمد تا کار خود را آغاز کند.

قرار است "مارس ۲۰۲۰" وارد دهانه "جزرو"( Jezero) مریخ شود تا اطلاعاتی از سطح آن منطقه پیدا کند. دهانه‌ای که در گذشته میزبان یک "دلتا" بوده است.

دلتا در دانش جغرافیا زمینی است مثلثی شکل که از آبرفت رودخانه پدید آمده باشد.

این کاوشگر رباتیک که شش چرخ دارد، به جمع‌آوری نمونه هم خواهد پرداخت تا آنها را به زمین بازگرداند.

"مریخ ۲۰۲۰" همچنین فناوری‌های اکتشافی جدیدی را در این پروژه آزمایش خواهد کرد. به عنوان مثال، یک هلیکوپتر کوچک با کاوشگر به این سفر خواهد رفت.

یکی از ابزارهای "مریخ ۲۰۲۰" هم از هوای سیاره سرخ اکسیژن خواهد گرفت. فناوری که قطعاً در آینده برای پیشگامان انسانی روی مریخ مفید خواهد بود.

پایه‌ها و چرخ‌های «مارس ۲۰۲۰» نصب شد

به نظر می‌رسد مراحل سرهم‌بندی مریخ‌نورد جدید ناسا موسوم به "مارس ۲۰۲۰" رو به اتمام است و مهندسان ناسا طی هفته‌های آتی همه اجزای آن را متصل خواهند کرد.

در حالی که اکنون تنها یک سال تا تاریخ پرتاب کاوشگر "مارس ۲۰۲۰" به سیاره سرخ باقی مانده است، این مریخ‌نورد هر روز بیشتر و بیشتر به یک کاوشگر واقعی شبیه می‌شود.

نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»

مهندسان آزمایشگاه پیشران جت ناسا (JPL) پایه‌های سمت راست و ۶ چرخ آن را که سیستم تعلیق آن را نیز مدیریت می‌کنند، نصب کردند.

چرخ‌های این کاوشگر از آلومینیوم ساخته شده است و متشکل از ۴۸ عاج یا برآمدگی بر سطح آن است. این برآمدگی‌های فلزی به کاوشگر قدرت کشش لازم برای پیمایش مسیر در هر دو سطح شنی و خشن و سنگی مریخ را می‌دهد.

در حالی که هر ۶ چرخ دارای موتور هستند، چرخ جلو و عقب دارای موتورهای فرمان‌پذیر هستند که به "مارس ۲۰۲۰" اجازه می‌دهند تا چرخش کامل ۳۶۰ درجه درجا را انجام دهد.

علاوه بر این، سیستم تعلیق می‌تواند در شیب ۴۵ درجه دوام بیاورد، بنابراین این کاوشگر می‌تواند بدون افتادن از سنگ‌های بسیار بزرگ و شیب‌دار بالا برود.

هرچند، مهندسان اکنون تنها این چرخ‌ها را برای آزمایش استفاده می‌کنند و این چرخ‌ها در آینده و قبل از پرتاب با چرخ‌های اصلی تعویض خواهند شد.

نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»

مهندسان ناسا طی چند هفته آینده بازوی رباتیک "مارس ۲۰۲۰"، دوربین دکل آن و همچنین موتورهای دیگر و اجزای ساخته شده برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ و خاک مریخ را نصب خواهند کرد.

اگر همه آزمایشات خوب پیش برود، "مارس ۲۰۲۰" سفر خود به سیاره سرخ را در ماه جولای سال آینده آغاز خواهد کرد.

کاوشگر "مارس ۲۰۲۰" یک مریخ‌نورد در حال توسعه توسط آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا (ناسا) است که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط موشک "اطلس ۵" به مریخ ارسال شود. یکی از اهداف این کاوشگر بررسی حیات میکروسکوپی در مریخ است.

این مأموریت به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و بررسی فرآیندهای ژئولوژیکی سطح مریخ در طول تاریخ خود از جمله ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه این سیاره برای نگهداری رد پای زیست در موادِ قابل دسترسِ تشکیل‌دهنده سطح آن در نظر گرفته شده است.

مأموریت تاکنون نام‌گذاری‌نشده کاوشگر "مارس ۲۰۲۰" در ۴ دسامبر ۲۰۱۲ در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو توسط ناسا اعلام شد. در طراحی این مریخ‌نورد از طرح مریخ‌نورد "کنجکاوی" استفاده شده است، اما بارهای ارزشمند علمی مختلفی را به همراه خواهد داشت.

دلیل طراحی نزدیک به مریخ‌نورد "کنجکاوی"، کاهش خطر شکست مأموریت و صرفه‌جویی در بودجه و زمان توسعه است.

چرخ‌های "مارس ۲۰۲۰" با عرض و قطر ۵۲.۵ سانتیمتر، از جنس آلومینیوم و ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ‌نورد "کنجکاوی" است.

نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»

مجموعاً ۲۳ دوربین روی "مارس ۲۰۲۰" نصب خواهد شد که ۵ دوربین بیشتر از مریخ‌نورد "کنجکاوی" است و نوید تصاویر رنگی و سه‌بعدی بیشتری از مریخ می‌دهد. دوربین "Mastcam-Z" این مریخ‌نورد، قابلیت تصویربرداری استریوسکوپی به همراه زوم را نیز دارد که منجر به زاویه دید بازتر دوربین‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید